یک روش ساده‌ی تست کردن میکروفون، خرابی میکروفون و بررسی بلندی صدای میکروفون در ویندوز ۱۰ این است که صدای میکروفون را از طریق اسپیکر یا هدفون بشنوید. شنیدن صدایی که میکروفون دریافت می‌کند از طریق اسپیکر، کاربردهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال در مراسم و جشن‌ها می‌توانید برای اجرای زنده‌ی موسیقی و خوانندگی از این روش استفاده کنید.

در ادامه به روش شنیدن صدای میکروفون از طریق اسپیکر یا هدفون ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

اسپیکر یا هدفون ممکن است از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری و فیش قرمز رنگ به کیس یا لپ‌تاپ متصل شده باشد و ممکن است اسپیکر یا هدفون از نوع بلوتوث و وایرلس باشد. برخی اسپیکر یا هدفون‌ها نیز از طریق USB به سیستم متصل می‌شوند. در تمام حالت‌ها می‌توان صدای هر یک از میکروفون‌های دلخواه را از هر یک از هدست یا اسپیکرها شنید. در واقع پس از انتخاب کردن وسیله‌ی پیش‌فرض برای پخش صدا، تنها کاری که باید انجام داد، زدن یک تیک در تنظیمات مربوط به میکروفون است.

روش پخش صدای میکروفون از طریق اسپیکر یا هدفون

ابتدا میکروفون و اسپیکر یا هدفون را به سیستم متصل کنید. برای باز کردن تنظیمات وسایل پخش صدا و ضبط صدا، ساده‌ترین روش این است که روی آیکون بلندگو در گوشه‌ی تسک‌بار ویندوز راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Sounds را انتخاب کنید. یک پنجره‌ی کوچک حاوی چند تب باز می‌شود. بهتر است در تب اول، وسیله‌ی پیش‌فرض پخش صدا را تنظیم کنید. البته می‌توان صدای هر میکروفون را از هر اسپیکر یا هدفونی شنید و لزوماً نباید وسیله‌ی پیش‌فرض را در ابتدا تنظیم کرد.

برای تنظیم وسیله‌ی پیش‌فرض پخش صدا، در تب اول که Playback نام دارد، روی اسپیکر یا هدفون موردنظر، راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Set as default را انتخاب کنید.

چگونه صدای میکروفون را از اسپیکر یا هدفون در ویندوز ۱۰ بشنویم؟

حال سراغ تب دوم بروید که Recording نام دارد و وسایل ضبط صدا در آن لیست می‌شود. در این تب روی میکروفون موردنظر راست‌کلیک کنید و با انتخاب Set as default آن را به عنوان میکروفون پیش‌فرض انتخاب کنید. سپس روی دکمه‌ی Properties زیر لیست کلیک کنید یا از روش دبل‌کلیک روی میکروفون موردنظر استفاده کنید.

در پنجره‌ی باز شده که تنظیمات مربوط به میکروفون در تب‌های مختلف دیده می‌شود، روی تب Listen کلیک کنید. تیک گزینه‌ی Listen to this device را بزنید و روی OK کلیک کنید. از این پس صدای میکروفون از طریق وسیله‌ی پیش‌فرض پخش صدا، پخش می‌شود.

چگونه صدای میکروفون را از اسپیکر یا هدفون در ویندوز ۱۰ بشنویم؟

در صورت نیاز می‌توانید صدا را از یکی از اسپیکر یا هدفون‌ها که وسیله‌ی پیش‌فرض نیست، بشنوید. برای این مقصود کافی است از منوی کرکره‌ای Playback through this device، به جای وسیله‌ی پیش‌فرض که گزینه‌ی Default Playback Device است، یکی از اسپیکر یا هدفون‌های خاص را انتخاب کنید.

بنابراین در ویندوز ۱۰ درست مثل ویندوز ۸ و نسخه‌های قبلی، می‌توان به سادگی صدایی که یکی از میکروفون‌ها دریافت می‌کند را از یکی از اسپیکر یا هدفون‌ها شنید و با این روش علاوه بر تست کردن عملکرد صحیح میکروفون، بلندی صدای میکروفون را تنظیم کرد و اموری مثل تمرین خوانندگی، اجرای زنده و غیره را عملی کرد.