فایلی با پسوند RTF یک فایل متنی غنی یا Rich Text Format است. فایل متنی ساده فقط متن را در خود نگه می‌دارد اما فایل RTF می‌تواند اطلاعات بیشتری مثل فونت و فرمت متن و عکس‌ها را نیز نگهداری کند. به همین علت به آن غنی‌شده یا Rich گفته می‌شود.

فایل‌های RTF برای به اشتراک گذاری فایل‌های متنی بین نرم‌افزارها و سیستم عامل‌های مختلف بسیار عالی هستند چرا که توسط نرم‌افزارهای متعددی پشتیبانی می‌شوند. در ادامه با این فرمت فایل‌های متنی بیشتر آشنا می‌شویم.

فایل RTF چیست؟

تیم توسعه‌ی نرم‌افزار مایکروسافت ورد در سال ۱۹۸۰ فرمت RTF را خلق کرد. هدف آنها ارایه کردن نوع خاصی از فایل متنی بود که کاربری عمومی داشته باشد و توسط اغلب نرم‌افزارهای کار با فایل‌های متنی، قابل‌استفاده باشد. به این ترتیب کاربران کامپیوترها و نرم‌افزارهای مختلف بتوانند فایل متنی را به اشتراک بگذارند.

فرمت RTF در حقیقت فرمت پیش‌فرض نرم‌افزار WordPad ویندوز است. این نرم‌افزار مثل Word کامل نیست و صرفاً ابزارهای ساده و ابتدایی برای کار با فایل‌های متنی دارد.

فایل RTF چیست؟ چطور آن را باز کرده و ویرایش یا کانورت کنیم؟

فرمت RTF برای ساختن فایل‌های راهنما یا help ویندوز هم به کار رفته است و البته بعدها توسط فرمت HTML که بسیار فراگیرتر است، جایگزین شد.

اگر در پردازشگر متن سیستم عاملی مثل ویندوز یا لینوکس یا مک‌او‌اس، فایل نهایی را با فرمت RTF‌ ذخیره کنید، بدون مشکل خاصی در دیگر نرم‌افزارها و سیستم عامل‌ها باز می‌شود. حتی در نرم‌افزارهای ایمیل نیز به وفور از این فرمت استفاده می‌شود.

مایکروسافت توسعه‌ی RTF‌ را در سال ۲۰۰۸ متوقف کرده است اما هنوز هم به شکلی گسترده در اپلیکیشن‌های مختلف پشتیبانی می‌شود و کاربرد زیادی دارد.

چگونه فایل RTF را باز کنیم؟

اولین روش این است که روی فایل RTF دبل‌کلیک کنید چرا که در سیستم عامل‌های مختلف، معمولاً نرم‌افزاری برای باز کردن این فرمت وجود دارد. به عنوان مثال در ویندوز علاوه بر WordPad، می‌توانید از Word مایکروسافت استفاده کنید و در لینوکس می‌توانید از LibreOffice و OpenOffice استفاده کنید.

اغلب سرویس‌های همگام‌سازی یا Sync کردن فایل مثل Dropbox و OneDrive و Google Drive هم قابلیت باز کردن فایل‌های RTF را دارند و حداقل می‌توانید فایل RTF‌ را مشاهده کنید. در برخی قابلیت ویرایش کردن فایل نیز وجود دارد که نمونه‌ی معروف آن Google Docs است.

در macOS اپل برای باز کردن و ویرایش RTF می‌توانید از Apple TextEdit و یا Apple Pages استفاده کنید. در اغلب توزیعات لینوکس نرم‌افزار پیش‌فرضی برای باز کردن RTF وجود ندارد اما خوشبختانه آفیس رایگان و قدرتمند LibreOffice این کار را انجام می‌دهد.

اگر بخواهید فایل RTF‌ را با نرم‌افزاری به جز نرم‌افزار پیش‌فرض باز کنید، می‌توانید روی آن راست‌کلیک کرده و از گزینه‌ی Open With استفاده کنید. در ویندوز می‌توانید پس از انتخاب کردن نرم‌افزار موردنظر، تیک گزینه‌ی Always use this app to open .rtf files را هم بزنید تا از این پس همیشه فایل‌های RTF‌ با نرم‌افزار انتخاب‌شده باز شوند.

فایل RTF چیست؟ چطور آن را باز کرده و ویرایش یا کانورت کنیم؟

چگونه فایل‌های RTF‌ را کانورت یا تبدیل کنیم؟

نرم‌افزارهای زیادی از فرمت RTF پشتیبانی می‌کنند، بنابراین برای تبدیل کردن آن به سایر فرمت‌ها نیز راه‌های زیادی وجود دارد. دقت کنید که RTF یک فایل متنی کاملاً ساده نیست و نباید با تغییر دادن پسوند، آن را برای باز کردن در نرم‌افزارهای خاص تغییر داد. برای این کار باید فایل را کانورت کرد تا ساختار آن به کلی تغییر کند.

ساده‌ترین روش کانورت کردن فایل‌های RTF این است که ابتدا فایل را در نرم‌افزارهای آفیس مثل Word مایکروسافت یا Google Docs یا LibreOffice باز کنید و سپس آن را با استفاده از گزینه‌ی Save as یا Export با فرمت دیگری ذخیره کنید. به عنوان مثال در مورد نرم‌افزار Word می‌توانید از منوی File گزینه‌ی Save As را انتخاب کرده و سپس در پنجره‌ی ذخیره کردن فایل، از منوی Save As Type استفاده کنید و یکی از فرمت‌های دیگر را انتخاب کنید.

فایل RTF چیست؟ چطور آن را باز کرده و ویرایش یا کانورت کنیم؟

در نسخه‌های قدیمی‌تر ورد هم روش کار مشابه است و تنها جای گزینه‌ها کمی تغییر کرده است.

حتی می‌توانید از WordPad ویندوز هم برای تبدیل کردن RTF استفاده کنید. فایل موردنظر را باز کنید و سپس روی Save as در منوی فایل مکث کنید و گزینه‌ی Other formats را انتخاب کنید.

فایل RTF چیست؟ چطور آن را باز کرده و ویرایش یا کانورت کنیم؟