یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و سئو کردن محتوا، Google Trends است. از گوگل ترندس به شکل‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد و روی کلمات کلیدی که عموم کاربران جست‌وجو می‌کنند و همین‌طور موضوعات پرطرفدار، تحقیق و بررسی انجام داد.

در ادامه به روش‌ها و نکات کاربردی در مورد استفاده از Google Trends می‌پردازیم که در تعیین استراتژی و نقشه راه SEO مفید است. با ما باشید.

تحقیق در مورد ترافیک کلمات کلیدی و موضوعات

Google Trends ابزار رسمی گوگل برای مقایسه کردن گرافیکی ترافیک کلمات کلیدی است. این ابزار تعداد دقیق کاربرانی که در مورد موضوع یا کلمه‌ای سرچ کرده‌اند را بیان نمی‌کند بلکه به صورت مقایسه‌ای و نسبی، ترافیک سرچ موضوعات مختلف را ارایه می‌کند.

بنابراین برای مقایسه کردن ترافیک نسبی کلمات کلیدی که کاربران اینترنت جست‌وجو می‌کنند، بهترین ابزار، سرویس رایگان گوگل ترندس است.

برای تخمین ترافیک کیوردها، می‌توانید ترافیک کیوردهای جدید و ناشناخته را با ترافیک کلمات کلیدی که آماری از آنها دارید، مقایسه کنید. البته مراقب باشید که ترافیک کاربران اینترنت در یک موضوع و کلمه‌ی کلیدی خاص، متناسب با ورودی‌های ارگانیک سایت شما نیست چرا که در هر موضوع و کلمه‌ی کلیدی، تعداد رقبا نیز متفاوت است.

به عنوان مثال ممکن است موضوعی مثل وردپرس، ترافیک سرچ بسیار بالایی در حد ۱۰ برابر موضوع خاصی مثل بانک داده و طراحی وب داشته باشد اما در عین حال رقبای شما در این حوزه، ۱۰۰ برابر باشند. در این صورت بدیهی است که کار شما دشوارتر خواهد بود و درآمد نهایی کسب و کار اینترنتی شما، کمتر می‌شود.

آمار درازمدت برای تدوین چشم‌انداز بازاریابی محتوا

در حالت کلی دو روش برای بررسی آمار کلمات کلیدی وجود دارد: بررسی آمار در دوره‌ای طولانی و بررسی آمار کوتاه‌مدت و گذرا. هر یک از این دو روش بررسی آمار، در موارد خاصی مفید و کاربردی است. طبعاً برای موضوعات داغ و اخبار هیجان‌انگیز، باید به آمار کوتاه‌مدت توجه کرد و برای کلمات کلیدی که در درازمدت جستجو می‌شوند، باید آمار دوره‌ی طولانی‌تری را بررسی کرد.

به عنوان مثال اگر بخواهید درباره‌ی یک موضوع کلی مثل WordPress وبلاگ یا سایت خدماتی راه‌اندازی کنید، بهتر است به آمار طولانی‌مدت مثل دوره‌ای ۵ ساله توجه کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آمار ترافیک جست‌وجو در مورد موضوع وردپرس، به مرور زمان کاهش پیدا کرده است و طبعاً تعداد موسسات خدماتی در این حوزه و همین‌طور وبلاگ‌ها، کاهش محسوسی پیدا نکرده است.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی به کمک Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا

بنابراین به نظر می‌رسد که موضوع عمومی WordPress و حالت‌های مختلف تایپ کردن این عبارت، موضوعی رو به پیشرفت نیست. بنابراین در تعیین نقشه راه می‌توان روی موضوعات جزئی‌تر که ممکن است رو به رشد باشند تمرکز کرد و یا به کلی موضوع دیگری را برای استارت‌آپ جدید، انتخاب کرد.

بررسی آمار کوتاه‌مدت و گذرا و شناخت کلمات کلیدی مهم

در گوگل ترندس می‌توانید دوره‌ی زمانی را یک ماه در نظر بگیرید و با این روش می‌توانید وضعیت ترافیک کاربران اینترنت که در مورد موضوع خاص و گذرایی جستجو می‌کنند را تخمین بزنید. به عنوان مثال در ایامی مثل تعطیلات طولانی‌مدت عید نوروز یا ماه‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان، ترافیک کاربرانی که مورد موضوعات مرتبط جستجو می‌کنند، ممکن است افزایش چندبرابری داشته باشد و حتی ممکن است این افزایش ترافیک، در حد چند روز باشد.

با نگاهی به آمار ترافیک در سال‌های متوالی، می‌توانید سال بعد در همان بازه‌ی زمانی برای جذب هر چه بیشتر بازدیدکنندگان ارگانیک یا به زبان دیگر، ورودی‌های گوگل و موتورهای جست‌وجو، آماده شوید و حتی تجربه‌ای به دست می‌آورید که در شناخت کلمات کلیدی داغ در مناسبت‌ها و رویدادهای خاص، مفید است. به عنوان مثال اگر نمایشگاه سه روزه‌ای برگزار شود، طبق تجربیات قبلی و تحلیلی که از داده‌های Google Trends داشته‌اید، می‌توانید ترافیک بازدیدکنندگان در روزهای آتی را تخمین بزنید.

بعد از تخمین و حدس زدن ترافیک در دوره‌های کوتاه‌مدت، می‌توانید علاوه بر تدوین محتوای مناسب، از روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی محتوا مثل ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی در مورد مطالب، خدمات، تخفیف‌ها و فروش ویژه، کاربران را مطلع کنید.

حین تحلیل کلمات کلیدی و موضوعات در Google Trends، دقت کنید که می‌توانید کلمات کلیدی که بسیار پرطرفدار هستند را با انتخاب ترتیب بر اساس صعود ترافیک یا Rising، در صدر نتایج مشاهده کنید. متأسفانه این بخش فقط ۲۵ کلیدواژه یا عبارت برتر و پرجستجو را لیست می‌کند اما همین تعداد هم در شناخت موضوعات داغ مفید است.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی به کمک Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا

تحقیق در مورد کلمات کلیدی پرطرفدار در شهرها و کشورها و موضوعات مختلف

توجه کنید که در سرویس Google Trends می‌توانید موضوعات را انتخاب کنید و بررسی کنید که در موضوعی خاص، چه کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده است.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی به کمک Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا

به همین ترتیب می‌توانید ناحیه‌ی جغرافیایی را به کشورها و شهرهای بازار هدف محدود کنید و در مورد آنچه بازدیدکنندگان بازار هدف، سرچ می‌کنند، اطلاعات آماری دقیق‌تری به دست آورید. طبعاً کاربران دو شهر مجاور، از نظر سلیقه و نیاز به خدمات، یکسان نیستند. بنابراین ممکن است آمار کلی یک کلمه‌ی کلیدی در کشور موردنظر شما، رو به رشد باشد اما در عین حال در شهر خاصی، وضعیت شدیداً نزولی داشته باشد.