در توزیعات مختلف لینوکس می‌توانید از طریق ترمینال محتویات فایل‌های ZIP را مشاهده کنید و در صورت نیاز فایل‌های موردنظر را اکسترکت کنید. علاوه بر ابزار unzip که به صورت پیش‌فرض نصب شده و قابل استفاده است، می‌توانید ابزارهای کار با فایل‌های zip را نصب کنید و اموری مثل تقسیم کردن یک فایل زیپ به چند قسمت یا رمز گذاشتن روی فایل زیپ را صرفاً با تایپ کردن دستوراتی در Terminal انجام  بدهید.

در ادامه به روش چک کردن محتویات فایل‌های زیپ و بررسی مشخصات فایل‌های زیپ از طریق ترمینال لینوکس می‌پردازیم.

چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP با دستور unzip

یکی از کاربردهای دستور unzip، استخراج فایل‌های موجود در آرشیوی با فرمت زیپ است.

اما اگر نخواهید فایل زیپ خاصی را اکسترکت کنید هم می‌توانید از این دستور برای چک کردن محتویات فایل‌های زیپ استفاده کنید. کافی است پس از آپشن -l که مخفف list archive است و فایل‌های داخل ZIP را لیست می‌کند، استفاده کنید. برای کنترل بهتر روی خروجی می‌توانید دستور less را نیز پس از دستور unzip اجرا کنید.

به عنوان مثال با اجرا کردن فرمان زیر، می‌توانید لیست فایل‌های داخل آرشیوی به اسم source_code.zip را به شکلی ساده و کاربردی در ترمینال ببینید:

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

به خروجی دستور فوق توجه کنید. در این خروجی نام فولدرها و حجم فایل‌های فشرده شده درون آرشیو و همین‌طور تاریخ و ساعت فشرده‌سازی ذکر می‌شود.

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

با فشار دادن q می‌توانید از فرمان less خارج شوید و به کار خویش ادامه دهید.

بررسی اطلاعات فایل‌های ZIP با دستور zipdetails

دستور zipdetails هم اطلاعات مفیدی در مورد فایل‌های زیپ ارایه می‌کند. دقت کنید که این ابزار در برخی توزیعات مختلف لینوکس به صورت پیش‌فرض نصب نشده است و باید ابتدا آن را نصب کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

می‌توانید پس از این فرمان، نام فایل زیپ که البته می‌بایست در فولدر کاری فعلی قرار داشته باشد و همین‌طور دستور less را اجرا کنید تا چک کردن لیست ساده شود.

 

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

نتیجه‌ی اچرای فرمان فوق، لیست شدن فایل‌ها است. حتی اگر فایل زیپ دارای پسورد باشد، باز هم نام فایل‌های موجود در آن نمایش داده می‌شود چرا که نام فایل‌ها به صورت متادیتا روی فایل ZIP اضافه شده است و این بخش رمزگذاری‌شده نیست.

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

جستجو کردن فایل در فایل‌های ZIP با دستور zipgrep

برای سرچ کردن فایلی در یک فایل آرشیو با فرمت ZIP می‌توانید از فرمان zipgrep استفاده کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید فایلی به اسم keyval.h را در آرشیوی به اسم soucre_code.zip پیدا کنید، می‌توانید دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

و نتیجه به صورت زیر است. چند فایل با نام keyval.h موجود است و همین‌طور درون فایل‌هایی از این عبارت استفاده شده و در لیست نتایج آمده‌اند!

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

بنابراین zipgrep حتی در محتویات فایل‌ها نیز جستجوی عبارت را انجام می‌دهد.

نمایش اطلاعات فایل ZIP با فرمان zipinfo

دستور zipinfo هم پس از نصب کردن مجموعه ابزارهای کار با فایل‌های زیپ قابل استفاده است و اطلاعاتی در مورد فایل zip نمایش می‌دهد. بد نیست پس از این دستور هم از فرمان less استفاده کنید.

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

به خروجی دستور فوق توجه کنید:

آموزش چک کردن فایل‌های آرشیو ZIP از طریق ترمینال لینوکس

بنابراین نتیجه نمایش لیستی از فایل‌ها و اطلاعات فایل‌ها در چند ستون است. این ستون‌ها از چپ به راست موارد زیر را نمایش می‌دهند:

  • سطح دسترسی فایل
  • نسخه‌ی ابزار ZIP به کار رفته در ایجاد فایل آرشیو
  • حجم فایل قبل از فشرده‌سازی
  • توضیح‌دهنده‌ی فایل که در ادامه به مفهوم آن اشاره می‌کنیم.
  • الگوریتم فشرده‌سازی
  • تاریخ و ساعت
  • نام فایل و فولدر

منظور از توضیح‌دهنده یا descriptor، دو کاراکتر است. کاراکتر اول t یا b به معنی فایل متنی یا فایل باینری است. اگر از T یا B استفاده شده باشد به این معنی است که فایل رمزگذاری شده است. دومین کاراکتر توضیح‌دهنده ۴ حالت دارد و نوع متادیتای فایل را مشخص می‌کند.