گاهی اوقات در بررسی آماری یا کارهایی نظیر قرعه کشی آنلاین، عدد تصادفی لازم می‌شود. در اکسل امکان تولید اعداد تصادفی وجود دارد. می‌توانید با تابع RAND عدد تصادفی بین ۰ و ۱ بسازید و همین‌طور تابع RANDBETWEEN در اکسل برای ایجاد عدد تصادفی بین دو عدد دلخواه پیش‌بینی شده است.

در این مقاله روش تولید اعداد تصادفی در اکسل را بررسی می‌کنیم. با سیاره‌ی ای‌تی همراه شوید.

تولید اعداد تصادفی در اکسل با RAND()

تابع RAND یک تابع ساده و بدون آرگومان است و کار آن تولید اعداد تصادفی بین ۰ و ۱ است. با یک مثال ساده شیوه‌ی استفاده از این تابع روشن می‌شود. فرض کنید که می‌خواهید در سلولی، عدد تصادفی که بین ۰ و ۱ است، ایجاد شود. روی سلول موردنظر کلیک کنید و سپس در کادر فرمول نویسی بالای صفحه یا در خود سلول، فرمول زیر را تایپ کنید:

=rand()

البته با نوشتن = و سپس کلمه‌ی rand، کادر پیشنهاد تابع نیز ظاهر می‌شود و می‌توانید روی اولین نتیجه که تابع RAND است، کلیک کنید. دقت کنید که پرانتز باز و بسته را بعد از RAND تایپ کنید.

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

در نهایت با زدن کلید Enter یا با کلیک روی علامت تیک کنار کادر نوشتن فرمول، عدد تصادفی ساخته شده و در سلول ظاهر می‌شود.

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

عدد رندم بین ۰ و ۱ است و هر زمان که فایل Excel را باز کنید، از نو عدد تصادفی جدیدی ساخته می‌شود.

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

یک راه دیگر برای تولید اعداد تصادفی که با تابع RAND ساخته شده این است که در سلول‌های دیگر، تغییری به وجود بیاورد. در این صورت در هر سلولی که حاوی تابع عدد رندم باشد، عدد جدیدی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید در یک سلول دیگر عددی تایپ کنید و نتیجه را بررسی کنید.

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

تابع RANDBETWEEN در اکسل برای ایجاد عدد تصادفی

یک تابع دیگر نیز در اکسل وجود دارد که عدد تصادفی بین دو عدد دلخواه می‌سازد و البته عدد تصادفی ساخته شده، اعشاری نیست! اگر عدد اعشاری و رندم بین دو عدد دلخواه لازم داشته باشید، می‌توانید فرمول ساده‌ای بنویسید که خروجی تابع RAND را چند برابر می‌کند.

به عنوان مثال برای ساخت عدد تصادفی بین 0 و 4 می‌توانید از فرمول ساده‌ی زیر استفاده کنید:

=rand()*4

می‌توانید خروجی را با استفاده از تابع ROUND، به عدد صحیح (غیر اعشاری) نیز تبدیل کنید. به عنوان مثال برای ساخت عدد صحیح رندم بین ۰ و ۱۰۰ می‌توانید از فرمول ساده‌ی زیر استفاده کنید. در این فرمول عدد تصادفی که در سلول دیگری ساخته شده، در ۱۰۰ ضرب می‌شود و سپس تا ۰ رقم اعشار، رند می‌شود:

=ROUND(100*G6,0)

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

با زدن کلید Enter نتیجه ظاهر می‌شود:

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

فرضاً اگر عدد تصادفی با یک رقم اعشار بین ۰ الی ۱۰۰ لازم داشته باشید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

=ROUND(50*RAND(),1)

اما برای ساخت عدد رندم بین دو عدد به شکلی که عدد تصادفی رند باشد، می‌توانید از تابع ساده‌ای به اسم RANDBETWEEN استفاده کنید. تابع RANDBETWEEN دو آرگومان دارد. آرگومان اول، محدوده‌ی پایین و آرگومان دوم محدوده‌ی بالا است و در واقع رنج اعداد با دو آرگومان مشخص می‌شود. لذا برای ایجاد انتخاب عدد رندم بین ۰ و ۱۰۰ می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

=randbetween(0,100)

تولید اعداد تصادفی در اکسل با تابع RANDBETWEEN و RAND

همان‌طور که متوجه شده‌اید، داده سازی و انتخاب عدد رندم برای تحلیل و بررسی یا قرعه کشی در اکسل، بسیار ساده است و با سه تابع RAND و RANDBETWEEN و ROUND می‌توان هر عدد تصادفی اعشاری یا غیر اعشاری را به راحتی ایجاد کرد.