این احتمال که گوشی و حتی تبلت و لپ‌تاپ در چند سال استفاده در شرایط مختلف، بالاخره در آب سقوط کند کم است اما صفر نیست. ممکن است آیفون شما ناگهان داخل آب بیافتد و کم و بیش آسیب ببیند. در این مواقع باید سریعاً عکس‌العمل درست نشان دهید تا آسیب کاهش پیدا کند و حتی گوشی آسیب سخت‌افزاری نبیند. به عنوان مثال اگر کار خاصی انجام ندهید و گوشی را به دفاتر تعمیرات تخصصی ببرید، ممکن است در این فاصله‌ی زمانی هر اتفاق ناگواری در کالبد گوشی بیافتد.

در این مقاله می‌خواهیم به کارهایی که پس از سقوط آیفون در آب و خیس شدن شدید باید انجام داد و همین‌طور نبایدها بپردازیم که در مورد گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی نیز کم و بیش صادق است. با ما باشید.

اگر گوشی اندرویدی یا آیفون در آب سقوط کرد، چه کنیم؟

سریعاً این اقدامات را انجام دهید:

  • گوشی را خاموش کنید. اگر درب پشت گوشی شل است و خارج کردن باتری بسیار سریع است، نیازی به نگه داشتن دکمه‌ی پاور به مدت چند ثانیه نیست! سریعاً باتری را خارج کنید که روش امن‌تر و بهتری است.
  • کاور یا کیف محافظ گوشی را جدا کنید تا جریان هوا بهتر شود.
  • هدفون و کابل شارژ و هر نوع وسیله‌ی جانبی متصل به گوشی را جدا کنید.
  • اگر در محل سوکت شارژ یا پورت هدفون یا اسلات سیم‌کارت درپوش لاستیکی وجود دارد، آن را جدا کنید تا جریان هوا و خروج مایعات ساده‌تر شود.
  • گوشی را تکان دهید تا آب نقوذ کرده خارج شود. مراقب باشید که در جهتی که نفوذ آب به بخش‌های دیگر را تسهیل می‌کند، گوشی را تکان ندهید و از لرزش بیهوده خودداری کنید.
  • بدنه‌ی گوشی را با حوله خشک کنید.
  • گوشی را در محل نسبتاً گرم و خشک قرار دهیدکه تبخیر آب را ساده می‌کند. از حرارت دادن با سشوار صنعتی یا بخاری و ... بپرهیزید و تنها از بادی با گرمای ملایم و تدریجی استفاده کنید.
  • حدود دو روز صبر کنید و به هیچ عنوان گوشی را روشن نکنید و اگر باتری آن جداشدنی است هم باتری را داخل گوشی قرار ندهید.
  • پس از ۴۸ ساعت باتری را داخل گوشی قرار داده و آن را روشن کنید.

اگر خوش‌شانس باشید و سریعاً گوشی را از آب خارج کرده باشید، ممکن است گوشی هیچ آسیبی ندیده باشد و تمام آب داخل شده نیز تبخیر و خارج شده باشد. در این صورت می‌توانید مثل قبل از گوشی استفاده کنید اما دقت کنید که در اولین فرصت از عکس و فیلم‌ها و فایل‌های حیاتی و مهم خود بکاپ بگیرید چرا که ممکن است پس از دقایقی گوشی خاموش و دچار خرابی سخت‌افزاری شود.

پس از سقوط گوشی در آب و خیس شدن آن، این کارها را انجام ندهید

و به لیست کارهای خطرناکی که پس از سقوط گوشی در آب نباید انجام داد می‌رسیم:

  • گوشی را به شارژر یا به کامپیوتر متصل نکنید!
  • گوشی را در اجاق مایکروویو، روی اجاق گاز، روی بخاری، زیر سشوار با دمای بالا و زیر نور خورشید قرار ندهید! گرمای ملایم مجاز است اما گرما و تابش شدید می‌تواند صفحه نمایش و قطعات داخل گوشی را به راحتی خراب کند.
  • گوشی را نلرزانید و نچرخانید! با این کار آب در بخش‌های مختلف نفوذ کرده و پخش می‌شود.
  • استفاده از برنج به جذب رطوبت کمک زیادی نمی‌کند. به جای قرار دادن گوشی در برنج خشک، آن را در محیط نسبتاً گرم و خشک قرار دهید.
  • دکمه‌ی پاور یا ولوم یا خانه را برای روشن کردن یا ریست کردن گوشی فشار ندهید. حداقل ۴۸ ساعت از گوشی استفاده نکنید و دکمه‌ها را فشار ندهید.

چگونه گوشی خیس‌شده را نجات دهیم؟

به بایدها و نبایدها اشاره کردیم اما در نهایت برای نجات گوشی خیس‌شده چه مراحلی را باید طی کرد؟

اولین کار خروج باتری و خاموش کردن گوشی به طور کامل است. قدم بعدی قرار دادن در محیط گرم و خشک مثل محیط بیرون از اتاق و دور از گل و گیاه و در صورت امکان، وزش باد گرم و ملایم برای مدت نسبتاً طولانی است. دقت کنید که وزش باد کاملاً تدریجی و آرام باشد چرا که پس از تبخیر آب نفوذ کرده به داخل گوشی، می‌بایست زمان کافی برای خروج آن وجود داشته باشد، در غیر این صورت با خنک شدن بدنه، بخار آب مجدداً به قطرات ریز آب تبدیل می‌شود و ممکن است مشکل ایجاد کند.

برای جذب رطوبت می‌توانید از سیلیکاژل که به صورت قرص‌هایی در پوشش کاغذی و در بسته‌بندی برخی محصولات الکترونیکی وجود دارد، استفاده کنید. سیلیکاژل جاذب رطوبت است و در این شرایط بسیار مفید است. به علاوه می‌توانید رطوبت بیرونی را با حوله خشک کنید.

اسپیکر بخش مهمی از آیفون و هر گوشی دیگری است که به راحتی با نفوذ آب خراب می‌شود. برای خارج کردن آبی که در بخش اسپیکر نفوذ کرده، علاوه بر استفاده از سیلیکاژل و انتظار طولانی برای تبخیر شدن رطوبت، می‌توانید از اپلیکیشنی به اسم Sonic استفاده کنید. دقت کنید که جهت اسپیکر به سمت پایین باشد و سپس اپ سانیک را نصب کرده و از آن استفاده کنید.

این اپلیکیشن از روشی شبیه به اپل واچ برای دور کردن رطوبت استفاده می‌کند به این صورت که صداهایی با فرکانس بین ۰ تا ۲۵ کیلوهرتز پخش می‌کند تا با استفاده از لرزش‌های خاص، مایعات موجود دور شود.

در نهایت برای حل مشکل صفحه نمایشی که آسیب دیده یا گوشی‌ای که روشن نمی‌شود، می‌بایست به دفاتر خدمات تخصصی مراجعه کنید. تعویض نمایشگر آیفون و برخی محصولات رده‌اول امروزی، نیاز به تجربه دارد و کار ساده‌ای نیست.

توصیه می‌کنیم که اگر در محیط خطرناکی کار و فعالیت می‌کند و خطر به دام افتادن گوشی در آب وجود دارد، از گوشی‌هایی با ویژگی ضدآب بودن استفاده کنید.