امکان جدیدی که گوگل در دهمین سالگرد مرورگر محبوب Chrome به آن اضافه کرده، ابزار مدیریت رمز عبور یا Chrome Password Manager است. این ابزار رمزهای پیچیده را به صورت خودکار برای ثبت نام در سایت‌های مختلف ایجاد می‌کند و همین‌طور در حساب گوگلی شما ذخیره می‌کند اما به هر حال ممکن است تمایلی به استفاده از آن نداشته باشید!

در این مقاله به روش غیرفعال کردن ابزار مدیریت پسورد جدیدی که در کروم اضافه شده، می‌پردازیم.

برای آشنایی کامل با ابزار جدید مدیریت و ایجاد رمزهای امن و پیچیده در گوگل کروم، به مقاله‌ی قبلی سیاره‌ی آی‌تی مراجعه فرمایید:

با وجود عالی بودن ابزار مدیریت پسورد کروم، این سوال مهم و اساسی طرح می‌شود که:

آیا اصولاً نیازی به غیرفعال کردن آن وجود دارد و ممکن است کاربری این کار را انجام دهد؟

پاسخ کوتاه به این سوال مهم این است که بله، ممکن است کاربر به دلایل امنیتی نخواهد از این روش استفاده کند و راهکار بهتر و امن‌تری برای مدیریت و ذخیره کردن پسوردها در نظر گرفته باشد.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر موضوع می‌پردازیم و دلایل احتمالی غیرفعال کردن Chrome Password Manager را از نظر می‌گذرانیم.

استفاده‌ی موقت از Google Chrome و محدودیت Chrome Password Manager

مرورگر گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر اینترنت است و حدود ۶۰ درصد کاربران دستاپ و موبایل از این مرورگر استفاده می‌کنند. سهم Firefox نسبتاً زیاد است و در مجموع سایر مرورگرها ۴۰ درصد کاربران را راضی کرده‌اند.

چرا و چطور ابزار مدیریت رمز عبور کروم را غیرفعال کنیم؟

اگر کاربر دائمی Chrome باشید، طبعاً ابزار مدیریت رمز عبور برای شما مفید و ساده است اما اگر از کروم به صورت موقتی استفاده کنید و نخواهید همواره از این مرورگر استفاده کنید چطور؟ در این صورت فرآیند ایجاد پسوردهای امن و ذخیره کردن رمز عبورها در محیطی امن، بهتر است با روشی عمومی‌تر که محدود به کروم نیست، انجام شود.

نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور مثل LastPass و Dashlane و 1Password که از تمام مرورگرها و تمام سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کنند، روشی عمومی محسوب می‌شوند و این یعنی می‌توانید موقتاً از کروم و سپس از فایرفاکس و مایکروسافت اج برای وب‌گردی استفاده کنید و همواره رمز عبورهای حساب‌های کاربری در این نرم‌افزارها ذخیره می‌شود.

گوگل کروم اندروید و iOS فعلاً Password Manager ندارد

در گوشی‌ها و تبلت‌ها یا به زبان دیگر در وب‌گردی موبایل هم می‌توانید از گوگل کروم و حساب گوگل برای ذخیره کردن رمز عبورها و همگام‌سازی با سایر پلتفرم‌ها استفاده کنید اما متأسفانه ابزار جدید مدیریت رمز عبور، در iOS‌ یا در واقع در آیفون، موجود نیست! حتی در اندروید هم اثری از این ابزار جدید و کاربردی نمی‌بینیم!

چرا و چطور ابزار مدیریت رمز عبور کروم را غیرفعال کنیم؟

چرا و چطور ابزار مدیریت رمز عبور کروم را غیرفعال کنیم؟

به همین جهت است که برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که در کروم دستاپی هم از این ویژگی جدید و جذاب استفاده کنند. شاید در آینده و با اضافه شدن ابزار مدیریت رمز عبور به نسخه‌ی موبایلی گوگل کروم، تصمیم این دسته از کاربران تغییر کند.

مدیریت رمز عبور در اپلیکیشن‌های موبایل

ابزاری که گوگل به کروم اضافه کرده، مختص گوگل کروم است و نه بیشتر! در واقع برخلاف نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد که حتی لاگین کردن در حساب کاربری از طریق اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و غیره را بررسی کرده و رمزها و نام کاربری‌ها را ذخیره می‌کنند، Chrome Password Manager به محیط اینترنت محدود می‌شود و کاری به اپلیکیشن‌ها ندارد.

چرا و چطور ابزار مدیریت رمز عبور کروم را غیرفعال کنیم؟

همان‌طور که در اسکرین‌شات فوق مشاهده می‌کنید، در صورت استفاده از LastPass، لاگین کردن شما در اپ‌های مختلف هم توسط LastPass مدیریت می‌شود و این روش بهتری برای مدیریت رمز عبورها و حساب‌های کاربری است.

پسورد منیجر کروم از حسگر اثر انگشت و غیره پشتیبانی نمی‌کند

یکی از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد این است که به جای تایپ کردن رمز عبور، می‌توانید با استفاده از حسگر اثر انگشت لاگین کنید! این روش ساده و سریع و امن است. البته برای استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر LastPass و Dashlane که قابلیت‌ها و امنیت بالایی دارند، می‌بایست هزینه پرداخت کنید و متأسفانه هزینه‌ی استفاده به صورت ماهانه محاسبه شده و نسبتاً زیاد است! ۲ دلار برای هر ماه استفاده از LastPass چیزی نیست که کاربران ایرانی را مجاب به استفاده از این اپلیکیشن کند. اما به هر حال قابلیت‌ها و سهولت استفاده و امنیت، در این اپلیکیشن‌ها عالی است. به خصوص که محدودیتی در مرورگر و سیستم عامل وجود ندارد.

چرا و چطور ابزار مدیریت رمز عبور کروم را غیرفعال کنیم؟

مشکل امنیتی Google+‌ و شک و شبهه در امنیت سرویس‌های گوگل

اخباری که در روزهای اخیر در مورد Google+ می‌شنویم، عجیب و بسیار داغ است! فاش شدن اطلاعات کاربران یک رسوایی امنیتی بزرگ است که گریبان‌گیر گوگل شده و تصمیم گرفته که گوگل پلاس را تعطیل کند. البته گوگل بیشتر به محبوبیت کم گوگل پلاس نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های شبکه‌ی اجتماعی می‌پردازد اما این تنها دلیل حذف شدن گوگل پلاس از فضای وب نیست.

همین مسأله کاربران را در استفاده از ابزار مدیریت پسوردی که در گوگل کروم پیش‌بینی شده، مردد می‌کند. گوگل در مجموع کمپانی معروف و پیشرفته‌ای در فضای اپلیکیشن و سیستم عامل و سرویس‌های تحت وب است اما به هر حال چنین رویداد بزرگی همه‌ی کاربران را به وحشت می‌اندازد. با وجود اینکه سایر سرویس‌های مدیریت رمز عبور هم احتمال هک شدن دارند و ممکن است رمز عبورها و نام کاربری هزاران کاربر فاش شود، برخی کاربران تصمیم می‌گیرند که به جای Chrome Password Manager از این سرویس‌ها استفاده کنند.

چگونه Chrome Password Manager را غیرفعال کنیم؟

اگر به هر دلیل تصمیم گرفته‌اید که از پسورد منیجر کروم استفاده نکنید، می‌توانید به سرعت آن را غیرفعال کنید. کافی است کروم را اجرا کنید و پس از ورود به حساب گوگل یا در واقع جیمیل، روی آیکون پروفایل خویش در گوشه‌ی بالای پنجره کلیک کنید. سپس روی گزینه‌ی Password کلیک کنید.

در صفحه‌ای که باز می‌شود دو سوییچ ساده وجود دارد:

  • Offer to save passwords یا نمایش پیشنهاد ذخیره کردن رمز عبور
  • Auto Sign-in یا ورود خودکار

هر دو گزینه را غیرفعال کنید.

چرا و چطور ابزار مدیریت رمز عبور کروم را غیرفعال کنیم؟

در این صورت پیام پاپ‌آپ برای ایجاد رمز عبور امن و پیچیده و همین‌طور ذخیره کردن آن به صورت خودکار، غیرفعال می‌شود. تغییر وضعیت سوییچ دوم نیز موجب می‌شود که ورود سریع و خودکار شما به حساب‌های کاربری در فضای وب، غیرفعال شود.