یکی از مزایا و شاید اشکالات نسخه‌ی جدید فتوشاپ این است که شورت‌کات Undo و Redo کردن مثل نسخه‌های قبلی نیست و البته ساده‌تر است چرا که مثل سایر برنامه‌ها، می‌توانید با زدن Ctrl + Z ، آخرین کارهای انجام شده را یکی‌یکی لغو کنید و به عقب برگردید. اگر از کاربران حرفه‌ای فتوشاپ هستید و به شورت‌کات قبلی عادت کرده‌اید، نیازی به تغییر عادت نیست چرا که می‌توانید کاری کنید که با چند با زدن کلید میانبر Ctrl + Shift + Z ، آخرین مراحل ویرایش تصویر یکی‌یکی لغو شود.

در ادامه به نحوه‌ی تغییر شورت‌کات آندو و ریدو کردن در Photoshop می‌پردازیم. با ما باشید.

مزیت شورت‌کات قبلی فتوشاپ برای Undo و Redo

در ویندوز زمانی که Ctrl را نگه می‌دارید و یک یا چند بار Z را فشار می‌دهید، آخرین کارهایی که انجام داده‌اید یکی‌یکی لغو می‌شود. اما در Photoshopاین طور نیست و با زدن این کلید میانبر، فقط آخرین تغییر لغو می‌شود.

کمپانی ادوبی شورت‌کات Undo و Redo یک مرحله‌ای و به زبان دیگر لغو آخرین تغییر و تکرار آخرین تغییر را همیشه کلید ترکیبی Ctrl + Z در نظر می‌گرفت. در مک‌های اپل هم می‌توانستید از شورت‌کات مشابه یعنی  Command + Z استفاده کنید. منظور از یک مرحله این است که با نگه داشتن Ctrl و زدن کلید Z ، آخرین کار انجام شده کنسل می‌شد و با یک بار دیگر زدن کلید Z ، آخرین کار انجام شده مجدداً انجام میشد.

با توجه به توضیحات فوق، روشن است که Ctrl + Z روش خوبی برای مقایسه کردن آخرین تغییر با حالت قبل از آن بوده است و به همین علت است که برخی از حرفه‌ای‌ها به این کلید میانبر عادت کرده‌اند.

به عنوان مثال می‌توانید برای یکی از لایه‌ها، افکتی انتخاب کنید. با زدن کلید Ctrl + Z ، افکت فعال می‌شود و با یک بار دیگر فشار دادن این کلید میانبر، غیرفعال می‌شود. لذا مقایسه بین حالت فعال و غیرفعال ساده است.

چگونه شورت‌‌کات Undo کردن فتوشاپ جدید را به حالت سابق برگردانیم؟

برای برگشت به وضعیت‌های قبلی و لغو چند مرحله‌ی آخر ویرایش لایه‌های عکس، می‌بایست از شورت‌کات متفاوتی که Ctrl + Alt + Z است استفاده کنید. این کلید میانبر در حقیقت عملکردی شبیه به Ctrl + Z در ویندوز و اکثر برنامه‌ها دارد و آخرین تغییرات را یکی‌یکی لغو می‌کند.

البته لازم نیست هر سه کلید را هم‌زمان بزنید!‌ در واقع روش صحیح این است که Ctrl و Alt را نگه دارید و کلید Z را یک یا چند مرتبه بزنید.

در مک‌های اپل هم می‌توانید از کلید میانبر مشابه که Command + Shift + Z است، استفاده کنید.

کمپانی Adobe در طراحی نسخه‌ی جدید Photoshop، روش آندو و ریدو کردن را مطابق با سایر نرم‌افزارها و ویندوز تغییر داده و در واقع از این پس اگر Ctrl یا Command را نگه دارید و چند مرتبه Z را فشار دهید، چند تغییر آخر یکی‌یکی لغو می‌شود. این برخلاف عادت حرفه‌ای‌های فتوشاپ است اما از نگاه عموم کاربران، تصمیم خوبی است. در مقابل برای لغو کردن آخرین تغییر، می‌بایست از شورت‌کات Ctrl + Alt + Z یا معادل آن Command + Option + Z در مک‌های اپل استفاده کنید.

اگر به روش قدیمی عادت کرده‌اید یا برای کاربردهای شما مناسب‌تر است، می‌توانید شورت‌کات‌ها را تغییر دهید. خوشبختانه تنظیماتی برای تغییر دادن کلیدهای میانبر در نرم‌افزار تخصصی ادوبی فتوشاپ پیش‌بینی شده است و رفع مشکل ساده است.

بازگردانی شورت‌کات آندو و ریدو کردن Photoshop به حالت قبل

برای دسترسی به تنظیمات شورت‌کات‌ها، از منوی Edit و گزینه‌ی Keyboard Shortcuts در اواخر این منو استفاده کنید. پنجره‌ای باز می‌شود. تیک گزینه‌ی Use Legacy Undo Shortcuts را بزنید و روی OK کلیک کنید.

چگونه شورت‌‌کات Undo کردن فتوشاپ جدید را به حالت سابق برگردانیم؟

به همین سادگی شورت‌کات Undo و Redo مثل نسخه‌های قدیمی‌تر فتوشاپ می‌شود.