با انتشار نسخه‌ی جدید سیستم عامل ساعت هوشمند اپل که watchOS 7 نامیده شده، تعدادی مود یا حالت جدید اضافه شده که شاید گیج‌کننده و عجیب باشد! حالت بی‌صدا، حالت هواپیما، حالت مزاحم نشوید، حالت تئاتر و حالت خواب و حالت مدرسه!

اگر با مودهای جدید اپل واچ آشنایی ندارید و تفاوت حالت‌ها دقیقاً برایتان روشن نشده، به ادامه‌ی مطلب توجه فرمایید.

نحوه‌ی فعال کردن مودها و ویرایش آیکون‌های کنترل سنتر

برای فعال و غیرفعال کردن مودها در اپل واچ، می‌توانید انگشت خود را از پایین صفحه به بالا حرکت دهید تا صفحه‌ای که نام آن Control Center یا مرکز کنترل است، باز شود. در ای صفحه تعدادی آیکون برای فعال و غیرفعال کردن ویژگی‌های مختلف نظیر مودها وجود دارد. با تپ روی هر آیکون، فعال می‌شود و پس‌زمینه‌ی آن آیکون روشن و رنگی می‌شود. با تپ مجدد نیز غیرفعال می‌شود. البته برخی از مودها در شرایط خاص به صورت خودکار فعال می‌شوند.

نکته‌ی دیگر این است که می‌توانید آیکون‌های کنترل سنتر را تغییر دهید و مواردی که لازم و مفید است را در این صفحه بچینید.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما

برای ویرایش کردن آیکون‌ها روی دکمه‌ی Edit در پایین صفحه تپ کنید. آیکون‌های غیرفعال در بخشی با عنوان More یا بیشتر نمایش داده می‌شود. کافی است روی این آیکون‌ها تپ کنید تا در Control Center نمایش داده شوند.

در ادامه مودهایی که اپل در واچ‌او‌اس ۷ پیش‌بینی کرده را یکی‌یکی معرفی و بررسی می‌کنیم.

حالت هواپیما یا Airplane Mode

حالت هواپیما در سیستم عامل‌های مختلف از جمله iOS و اندروید و ویندوز ۱۰ نیز موجود است و به این معنی است که تمام ارتباطات رادیویی به جز بلوتوث غیرفعال می‌شود. به عبارت دیگر وای-فای و GPS و اینترنت سیم‌کارت همگی غیرفعال می‌شود و این برای حفاظت پرواز ضروری است. به همین جهت نام این حالت، مود هواپیماست.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما

حالت هواپیما برای شرایط خاص مفید است:

  • زمانی که مسافرت پروازی دارید، با توجه به قوانین جهانی می‌بایست این حالت را فعال کنید و به عبارت دیگر ارتباطات رادیویی گوشی، تبلت و سایر وسایل همراه نباید فعال باشد.
  • زمانی که می‌خواهید اتصال اپل واچ به شبکه وای-فای، شبکه‌ی مخابراتی و ماهواره‌های جی‌پی‌اس قطع و وصل شود، می‌توانید این حالت را فعال کرده و پس از لحظاتی غیرفعال کنید.
  • برای کاهش مصرف باتری، در صورت عدم استفاده از اینترنت و سرویس مکان‌یابی، می‌توانید حالت هواپیما را فعال کنید.

حالت بی‌صدا یا Silent Mode

در این حالت اپل واچ بی‌صدا می‌شود و سروصدا راه نمی‌اندازد! صدای نوتیفیکیشن‌ها و صدای زنگ ساعت همگی غیرفعال می‌شود. البته لرزش ساعت یا به زبان دیگر ویبره فعال می‌ماند.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما

برای فعال کردن حالت بی‌صدا می‌بایست روی آیکونی به شکل زنگوله که روی آن خط خورده تپ کنید.

دقت کنید که در صورت فعال کردن حالت تئاتر هم اپل واچ بی‌صدا می‌شود و به عبارت دیگر حالت بی‌صدا نیز فعال می‌شود اما این دو حالت دقیقاً یکسان نیستند. در ادامه به تفاوت این دو اشاره خواهیم کرد.

حالت مزاحم نشوید یا Do Not Disturb Mode

در حالت مزاحم نشوید هم ساعت هوشمند شما بی‌صدا است اما تفاوت‌هایی وجود دارد:

  • نوتیفیکیشن‌ها و هشدارها بی‌صدا می‌شوند و حتی صفحه نمایش ساعت روشن نمی‌شود. اما صدای زنگ ساعت را خواهید شنید. علاوه بر این اگر مخاطب خاص و مهمی را در لیست موردعلاقه‌ها یا Favorites قرار داده باشید، صدای زنگ تلفن ایشان را خواهید شنید.
  • در حالت مزاحم نشوید، زمانی که در حال استفاده کردن از اپلیکیشن‌ها هستید، صدای اپ‌ها را خواهید شنید.
  • با فعال کردن حالت DND یا مزاحم نشوید در اپل واچ، این حالت در آیفونی که به آن متصل است هم فعال می‌شود و همین‌طور اگر در آیفون این حالت را فعال کنید، در Apple Watch متصل به آن نیز فعال می‌شود.

برای فعال کردن حالت DND یا Do Not Disturb می‌بایست روی آیکون آن که به شکل ماه است تپ کنید. امکان فعال کردن خودکار به صورت زمان‌بندی شده هم وجود دارد. می‌توانید کاری کنید که در زمان خواب یا رانندگی نیز حالت DND به صورت خودکار فعال شود.

پس از تپ کردن روی آیکون ماه، می‌توانید گزینه‌ی On for 1 hour را لمس کنید تا DND به مدت ۱ ساعت فعال شود. گزینه‌ی بعدی On until this evening یا فعال شدن تا غروب امروز است و گزینه‌های دیگر نظیر فعال کردن تا زمان رویدادی که در تقویم ثبت کرده‌اید و فعال کردن تا خروج از مکان فعلی نیز در دسترس است.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما

حالت تئاتر یا Theater Mode

حالت بعدی حالت تئاتر است که آیکونی به شکل دو صورتک دارد. البته نام این حالت در برخی کشورها، حالت سینما یا Cinema Mode است. زمانی که این حالت را فعال می‌کنید، عملاً حالت بی‌صدا یا سایلنت فعال می‌شود و در عین حالت قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن یا AOD و همین‌طور بلند کردن ساعت برای روشن شدن صفحه نمایش غیرفعال می‌شود. لذا با خیال راحت به تماشای فیلم و تئاتر یا امور دیگر مشغول می‌شوید.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما

حالت مدرسه یا Schooltime Mode

با فعال کردن مود زمان مدرسه یا Schooltime، همه‌ی اپ‌ها و ویجت‌های صفحه‌ی ساعت غیرفعال می‌شود و به جای این موارد، فقط صفحه‌ی ساعت به شکل ساده نمایش داده می‌شود. علاوه بر این حالت مزاحم نشوید هم فعال می‌شود. لذا این حالت برای زمانی که در مدرسه یا مکان خاصی هستید که فقط گاهی زمان را چک می‌کنید، طراحی شده است.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما

فعال کردن حالت مدرسه به صورت دستی امکان‌پذیر است. کافی است روی آیکون آن که به شکل دانش‌آموز است تپ کنید. علاوه بر این والدین می‌توانند با بررسی تنظیمات Family Setup، این حالت را به صورت خودکار در ساعت هوشمند فرزندشان فعال کنند.

حالت خواب یا Sleep Mode

حالت خواب یا Sleep Mode به این معنی است که حالت مزاحم نشوید فعال می‌شود و ساعت هوشمند شما صدایی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این قابلیت AOD یا صفحه نمایش همیشه روشن آن هم غیرفعال می‌شود و در صورت حرکت دادن، صفحه نمایش آن روشن نمی‌شود. در نهایت اینکه صفحه‌ی ساعت کم نور و ساده که صرفاً زمان را نمایش می‌دهد، فعال می‌شود.

برای فعال کردن این حالت روی آیکون آن که به شکل تخت‌خواب است تپ کنید. البته اگر تنظیمات زمان‌بندی خواب را انجام داده باشید، این حالت به صورت خودکار فعال می‌شود.

آشنایی با مودهای اپل واچ: بی‌صدا، تئاتر، مدرسه، خواب، مزاحم نشوید و حالت هواپیما