گوگل سرویس آنلاین جدیدی برای ساخت موسیقی راه‌اندازی کرده که برای استفاده از آن فقط یک مرورگر اینترنت نیاز دارید. استفاده از سایت Chrome Music Lab کاملاً رایگان است و علاوه بر ساخت موسیقی، می‌توانید با مقدمات موسیقی نیز آشنا شوید. این سایت برای سنین مختلف مناسب است، حتی کودکان.

در ادامه با سایت Chrome Music Lab آشنا می‌شویم و مراحل ساده‌ی ساخت موسیقی را توضیح می‌دهیم.

آشنایی با سرویس آنلاین Chrome Music Lab

گوگل سرویس تحت وب Chrome Music Lab را به عنوان یک پروژه‌ی آموزشی در حوزه‌ی موسیقی طراحی کرده است. آموزش مقدماتی موسیقی در این وب‌سایت بدون هزینه کردن و بدون داشتن آلات موسیقی ارایه شده تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع تنها چیزی که لازم دارید، مرورگر اینترنت است. می‌توانید از طریق گوشی یا تبلت و همین‌طور کامپیوتر از امکانات Chrome Music Lab استفاده کنید، آن هم به صورت کاملاً رایگان و حتی بدون نیاز به ساخت حساب کاربری. خوشبختانه مراحل ساخت موسیقی بسیار ساده است و نیازی به ساعت‌ها تماشای ویدیوی آموزشی و خواندن کتاب‌های مختلف نیست.

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

این پروژه‌ی آزمایشی به بخش‌هایی به اسم experiment یا آزمایش تقسیم می‌شود. در هر بخش، یکی از موضوعات مرتبط با ساخت موسیقی مطرح می‌شود. نکته‌ی جالب این است که در ساخت بخش‌ها از تکنولوژی‌های رایگان و آنلاین استفاده شده و حتی کدهای برخی از بخش‌ها در گیت‌هاب به صورت رایگان منتشر شده است. اگر طراح وب و توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن باشید، شاید بتوانید از این منابع استفاده کنید.

اگر در سایت گوگل میوزیک هاب چیزی ساخته‌اید و می‌خواهید آن را اشتراک‌گذاری کنید، می‌توانید لینک یکتای آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

Trying Out the Experiments

در زمان نوشتن این مقاله، گوگل مجموعاً ۱۴ آزمایش در سرویس Chrome Music Lab در نظر گرفته است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • Shared Piano یا پیانوی مشترک که یک پیانوی مجازی است و می‌توانید به صورت تک‌نفره یا چند نفره از آن استفاده کنید. کافی است لینک پیانو را برای دیگران بفرستید تا به شما ملحق شوند و با هم مشغول نواختن پیانو شوید.
  • Song Maker: در این بخش می‌توانید سازهایی انتخاب کرده و از بلوک‌های رنگی استفاده کنید و موسیقی خودتان را بسازید و در نهایت به اشتراک بگذارید.
  • Rhythm در این بخش می‌توانید ریتم‌سازی کنید و نواختن ریتم را به هیولاهای عجیب و بامزه بسپارید!

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

  • Spectogram: اسپکتوگرام در واقع نمایش گرافیکی صداهایی است که از منابع مخلتف پخش می‌شود.
  • Sound Waves: در این بخش می‌توانید امواج صوتی را به شکل گرافیکی ببینید و با مفاهیم موج صوتی آشنا شوید.
  • Arpeggios: منظور از آرپجیو، نواختن شکسته و پشت‌سرهم نوت‌های یک کورد (آکورد) است. در این بخش از گوگل میوزیک هاب با مفهوم آرپجیو و وریشن‌های آن آشنا می‌شوید.
  • Kandinsky: در این آزمایش می‌توانید طرح‌های خودتان را به موسیقی تبدیل کنید. کافی است از انگشت، موس یا استایلوس برای ترسیم موسیقی استفاده کنید!

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

  • Voice Spinner: می‌توانید صدای خودتان را با افزایش سرعت یا کاهش سرعت یا پلی کردن رو به جلو یا عقب، تغییر بدهید و حالت‌های مختلف آن را تجربه کنید.
  • Harmonics: در این بخش با هارمونیک‌ها به صورت عملی آشنا می‌شوید.
  • Piano Roll: در این بخش با پیانو رول و تون‌های متنوع آشنا می‌شوید.
  • Oscillators: آسیلیتور یا به قول ایرانی‌ها اوسیلاتور، صداهایی با فرکانس‌های مختلف ایجاد می‌کند. در این آزمایش هم غول‌های عجیب و بامزه، شما را سرگرم می‌کنند و با اوسیلاتور آشنا می‌شوید.
  • Strings: این آزمایش ارتباط ریاضیات و فیزیک و موسیقی را برایتان توضیح می‌دهد و متوجه می‌شوید که طول سیم چه ارتباطی با صدایی که با لرزش آن ایجاد می‌شود، دارد.
  • Melody Maker: برای آشنایی با ملودی و ساخت ملودی‌ها از این آزمایش استفاده کنید.

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

 

  • Chords: یکی از مفاهیم اساسی و بنیادی موسیقی، کورد است که البته در زبان فارسی به آکورد معروف است. در این بخش با کوردهای سه نوتی ماژور (مِیجِر تلفظ صحیح است) و مینور آشنا می‌شوید و با لمس کردن کیبورد، این کوردها را ایجاد می‌کنید.

برخی از قسمت‌های Chrome Music Lab کاربردی‌تر است و بیشتر برای اهل موسیقی جذاب است، به عنوان مثال پیانوی مجازی و مشترک یا بخش ساخت ملودی که شاید برای شروع آهنگ‌سازی به صورت آنلاین، عالی باشد. اما برخی آزمایش‌ها حالت تعاملی ضعیف‌تری دارند، نظیر بخش آموزش هارمونیک‌ها.

نحوه‌ی ساخت موسیقی به صورت آنلاین در Chrome Music Lab

برای شروع کار به وب‌سایت Chrome Music Lab مراجعه کنید و روی یکی از آزمایش‌ها کلیک کنید. اگر مبتدی هستید و تاکنون از این سرویس تحت وب گوگل استفاده نکرده‌اید، روی آیکون زرد علامت سوال در گوشه‌ی بالای صفحه کلیک کنید تا اطلاعاتی برای راهنمای بیشتر ظاهر شود.

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

بسته به اینکه کدام آزمایش را باز کرده‌اید، گزینه‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توانید یکی از آلات موسیقی را انتخاب کنید، تمپو را کم و زیاد کنید و همین‌طور آنچه ساخته‌اید را ذخیره کنید.

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

به عنوان مثال در بخش Song Maker، می‌توانید روی شبکه کلیک کنید تا نوت‌های جدید اضافه شود و همین‌طور می‌توانید با کلیک و حرکت موس، شکل دلخواه موسیقی موردنظر را ترسیم کنید. با کلیک روی دکمه‌ی Play، صدا پخش می‌شود.  تنظیماتی برای نوت شروع و استفاده از میکروفون نیز در نظر گرفته شده است.

در نهایت برای ذخیره کردن می‌توانید روی Save در گوشه‌ی پایین و راست صفحه کلیک کنید. لینک یکتایی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا آنچه ساخته‌اید را برای دیگران بفرستید. به علاوه می‌توانید فایل صوتی آنچه ساخته‌اید را دانلود کنید.

آشنایی با موسیقی و ساخت موسیقی در سرویس آنلاین و رایگان Chrome Music Lab

سایت Chrome Music Lab برای علاقه‌مندان به ساخت موسیقی و آموزش ساخت موسیقی بسیار سرگرم‌کننده و جالب است. بهتر است با حوصله آپشن‌ها و تنظیمات متنوعی که پیش‌بینی شده را دستکاری کنید تا با همه‌ی قابلیت‌های این سرویس رایگان گوگل آشنا شوید.

دقت کنید که قبل از بستن کاری که ساخته‌اید، حتماً لینک یکتای آن را کپی یا بوک‌مارک کنید تا در مجالی دیگر، ویرایش آن امکان‌پذیر باشد. در واقع آپشنی برای ذخیره کردن فایل پروژه وجود ندارد و تنها روش ذخیره کردن کار، نگهداری لینک یکتای آن است.