اپل سرانجام استفاده از پردازنده‌های Intel در مک‌ها را متوقف کرده و از این پس از تراشه‌هایی با هسته‌های ARM استفاده می‌کند که به لحاظ معماری، شبیه تراشه‌ی به کار رفته در آیفون و آیپد است. بازدهی بالاتر و سرعت بیشتر و در عین حال مصرف باتری کمتر از مزایای تراشه‌های جدید است.

نکته‌ی جالب این است که امکان اجرا کردن اپ‌های آیفون و آیپد روی مک‌های جدید وجود دارد! اما از کجا بفهمیم که کدام برنامه‌های موبایل برای استفاده کردن در مک‌ها مناسب هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

تراشه‌ی Apple M1 یک تراشه‌ی انقلابی در میان محصولات اپل محسوب می‌شود. این تراشه بازدهی بالاتری نسبت به پردازنده‌های اینتل دارد اما به دلیل معماری متفاوت، مشکلاتی برای کاربران مک‌او‌اس ایجاد می‌شود. در واقع کاربر نمی‌تواند از اپ‌های مخصوص پردازنده‌های Intel استفاده کند، البته ترفندهایی برای رفع این محدودیت وجود دارد.

اپ‌های موبایل برای صفحه نمایش کوچک و لمسی طراحی می‌شوند. لذا استفاده کردن از همه‌ی اپ‌ها در سیستم عامل macOS، نتیجه‌ی رضایت‌بخشی ندارد. به لحاظ معماری پردازنده، امکان اجرا کردن اپ‌های مختلف وجود دارد اما همه‌چیز به تصمیم سازنده‌ی اپلیکیشن بستگی دارد.

از طرفی در مک‌های جدید استفاده از اپلیکیشن‌های سابق که برای پردازنده‌های اینتل طراحی شده‌اند، امکان‌پذیر نیست مگر آنکه از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز استفاده کنید. نرم‌افزار Rosetta 2 برای این مقصود طراحی شده و امکان اجرا کردن برنامه‌های مخصوص پردازنده‌های اینتل روی مک‌های جدید با تراشه‌ی Apple M1 را فراهم می‌کند.

برای چک کردن اینکه یک اپلیکیشن خاص با مک‌او‌اس سازگار است یا خیر، می‌توانید از سایتی به اسم Is Apple silicon ready? دیدن کنید. در این سایت می‌توانید نام اپلیکیشن موردنظرتان را جستجو کنید و بررسی کنید که آیا با مک‌های جدید سازگار است یا خیر.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید بدانید که کدام نرم‌افزارهای Adobe با مک‌های جدید سازگاری دارند، می‌توانید نام کمپانی ادوبی را سرچ کنید. در لیست برنامه‌ها به ستون Apple silicon optimized توجه کنید. اگر تیک سبز در این ستون وجود داشته باشد به این معنی است که آن برنامه با تراشه‌ی M1 اپل سازگار است و نیازی به استفاده از نرم‌افزار Resetta 2 نیست. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نسخه‌ای آزمایشی یا بتا از فتوشاپ تاکنون منتشر شده که با M1 سازگار است.

از کجا بفهمیم که برنامه‌های قدیمی مک با مک‌های مجهز به Apple M1 سازگاری دارند؟

 اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها هنوز با تراشه‌ی جدید سازگار نشده‌اند. در این صورت باید سراغ استفاده از Rosetta 2 رفت. حتی این برنامه هم از همه‌ی اپ‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌کند. لذا به ستون Rosetta 2 دقت کنید. اگر تیک در این ستون می‌بینید، سازگاری وجود دارد و اگر علامت هشدار مشاهده می‌کنید، سازگاری احتمالی وجود دارد اما در عین حال شاید مشکلاتی حین استفاده از اپ به وجود بیاید. با کلیک روی آیکون هشدار می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص مشکلات گزارش شده و اخبار کسب کنید.

از کجا بفهمیم که برنامه‌های قدیمی مک با مک‌های مجهز به Apple M1 سازگاری دارند؟

به جز وب‌سایت ذکر شده، منابع زیادی برای چک کردن سازگاری اپ‌ها وجود دارد. کافی است دست به کیبورد شوید و جستجو کنید. می‌توانید به وب‌سایت رسمی سازنده‌ی اپلیکیشن مراجعه کنید و همین‌طور در فروم‌ها با دیگر کاربران که بعضاً مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی جدید را خریداری کرده‌اند، مشورت کنید.