بازی‌های امروزی به لحاظ طراحی و گرافیک، به مراتب پیچیده‌تر از بازی‌های قدیمی هستند. گاهی اوقات بازی به درستی اجرا نمی‌شود و باید برخی تنظیمات گرافیکی بازی یا شیوه‌ی اجرا کردن را تغییر داد. در خصوص بازی‌های نصب شده از طریق Steam، یکی از ترفندهای ساده برای رفع مشکل، این است که بازی را در حالت Safe Mode اجرا کنید. البته منظور بوت کردن ویندوز در حالت سیف نیست!

در این مقاله شیوه‌ی اجرا کردن بازی‌های استیم در حالت سیف مود را بررسی می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

برخی از مشکلات بازی‌ها با تغییر دادن تنظیمات گرافیکی به راحتی حل می‌شود و برخی دیگر زمانی رفع می‌شود که درایور کارت گرافیک را بروزرسانی کنید. ممکن است در ویندوز و تنظیمات نیز اشکالاتی وجود داشته باشد. قبلاً به برخی موارد مهم و اساسی اشاره کردیم:

اگر بازی موردنظر از طریق کلاینت استیم اجرا می‌شود و مشکلات عجیبی مثل افت سرعت اجرای بازی و تیک زدن، مشکل در بارگذاری مراحل بازی، بریدگی تصویر و غیره وجود دارد، می‌توانید بازی را در حالت سیف مود اجرا کنید و عیب‌یابی را شروع کنید.

نحوه اجرا کردن بازی‌های استیم در حالت سیف مود

برای اجرا کردن بازی‌ها در حالت Safe Mode می‌بایست یک عبارت کوتاه که در واقع سوییچ فعال کردن حالت سیف مود است را به شورت‌کات اجرای بازی اضافه کنید. مراحل کار به صورت زیر است:

نرم‌افزار کلاینت Steam را اجرا کنید.

روی بخش Library کلیک کنید.

بازی موردنظر را در لیست بازی‌ها پیدا کنید.

روی آن راست‌کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

آموزش اجرا کردن بازی‌های استیم در حالت Safe Mode

روی تب General کلیک کنید.

در این تب روی Set Launch Options کلیک کنید.

پنجره‌ای باز می‌شود و در آن کادری برای تایپ کردن آپشن‌های مربوط به اجرای بازی وجود دارد. هر عبارتی که در این کادر وجود دارد را پاک کنید و به جای آن عبارت -safe را تایپ کنید.

با کلیک روی OK تنظیمات را ذخیره کنید و پنجره را ببندید.

اکنون می‌توانید بازی را اجرا کنید و بازی در حالت سیف اجرا خواهد شد.

آموزش اجرا کردن بازی‌های استیم در حالت Safe Mode

برای غیرفعال کردن حالت سیف مود، می‌بایست مراحل را تکرار کنید و در کادر Launch Options، عبارت -safe را حذف کنید و تنظیمات را ذخیره کنید. از این پس بازی به شکل معمول اجرا می‌شود.

توجه داشته باشید که زمانی که بازی‌های استیم را در حالت سیف مود اجرا می‌کنید، بازی دیرتر بارگذاری و اجرا می‌شود. هر چه حجم بازی بیشتر باشد، مدت زمان بیشتری می‌بایست صبر کنید. پس از یافتن مشکل، تغییر دادن تنظیمات گرافیکی و غیره، حالت سیف را غیرفعال کنید تا بازی مثل قبل سریع اجرا شود.

ممکن است برخی بازی‌ها زمانی که حالت Safe را فعال می‌کنید، اجرا نشوند! در این صورت بهتر است فایل‌های بازی را بررسی کنید و هارددیسک یا SSD سیستم خویش را اسکن کنید چرا که ممکن است به دلیل بد سکتور، فایل‌های بازی ناقص و معیوب شده باشد. در این صورت می‌بایست فایل‌ها را از نو دانلود کرده و جایگزین کنید. در نهایت اگر مشکل با تعمیر کردن فایل‌ها حل نشود، می‌توانید حذف و نصب مجدد را تست کنید.