حالت هواپیما گوشی یا حالت پرواز و یا AirPlane Mode گزینه‌ای در تنظیمات آیفون و اندروید است که از مدت‌ها پیش وجود داشته اما هنوز هم کاربران زیادی در مورد کاربرد آن اطلاع صحیح ندارند و حتی در مورد مشکل دریافت پیامک در حالت پرواز و همین‌طور تماس در حالت پرواز سوال می‌کنند در حالی که در حالت پرواز ارتباطات مخابراتی به کلی مسدود می‌شود.

در این مقاله به توضیحات بیشتر در مورد عملکرد حالت پرواز آیفون یا به زبان دیگر حالت هواپیما گوشی اپل می‌پردازیم و اثر آن را توضیح می‌دهیم. با ما باشید.

روش فعال کردن حالت پرواز آیفون

فعال کردن حالت پرواز در آیفون و اندروید و سایر سیستم عامل‌ها بسیار ساده است، کافی است پنل تنظیمات سریع را باز کنید و روی آیکون هواپیما تپ یا کلیک کنید، درست مثل فعال و غیرفعال کردن وای-فای و بلوتوث و غیره. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد اینکه حالت پرواز گوشی سامسونگ کجاست یا در یک مدل خاص از گوشی‌های شیائومی و هواوی و غیره، گزینه‌ی حالت پرواز کجاست، گوگل کنید!

مشکلات خاص نظیر خاموش نشدن حالت هواپیما در گوشی سامسونگ و هوآوی و غیره نیاز به جستجو کردن و بررسی روش‌های مختلف دارد. البته اگر مشکل نرم‌افزاری نباشد، نیاز به تعمیرات سخت‌افزاری وجود دارد. فعال شدن خود به خود حالت پرواز ممکن است مشکلی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشد. اینکه چرا گوشی از حالت پرواز خارج نمی شود یا برعکس، چرا حالت پرواز غیرفعال می‌شود هم ممکن است دلیل نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری داشته باشد.

روش دیگر برای فعال کردن حالت پرواز این است که اپ یا صفحه تنظیمات را باز کنید. در آیفون پس از باز کردن تنظیمات می‌توانید روی سوییچ مربوط به AirPlane Mode تپ کنید تا این قابلیت فعال شود و همه‌ی ارتباطات بی‌سیم مثل وای-فای و آنتن‌دهی شبکه مخابراتی تلفن همراه به کلی قطع شود. بنابراین پاسخ این سوال که آیا گوشی در حالت پرواز زنگ میخورد یا SMS دریافت می‌شود یا خیر، منفی است.

اما اثر حالت پرواز:

همان‌طور که اشاره کردیم تماس در حالت پرواز امکان‌پذیر نیست و حتی دریافت پیامک در حالت پرواز نیز غیرممکن می‌شود. دقت کنید که اپ‌ها و پیام‌رسان‌هایی که به اینترنت وای-فای یا اینترنت سیم کارت متکی هستند هم با توجه به نبود اینترنت، از کار می‌افتند. بنابراین حالت پرواز واتساپ ایفون و تلگرام و روبیکا و غیره را از کار می‌اندازد و هیچ پیام متنی، پیام صوتی یا ویس و ویدیو ارسال یا دریافت نمی‌شود.

بعضی از کاربران مبتدی سوال می‌کنند که ایا حالت پرواز گوشی را خراب میکند ؟! پاسخ منفی است و بلکه برعکس، حالت پرواز با کاهش دادن مصرف باتری و پردازش‌های مربوط به اپ‌هایی که به اینترنت نیاز دارند، اثر مثبت روی عمر مفید باتری دارد.

اما در ادامه به چند کاربرد مهم حالت پرواز اشاره می‌کنیم.

در سفر با هواپیما

همان‌طور که از عبارت AirPlane Mode حدس می‌زنیم، کاربری اصلی و اساسی این حالت، برای سفرهای هوایی است چرا که در سفر با هواپیما، برای جلوگیری از تداخل روی ارتباطات رادیویی هواپیما با برج‌های مراقبت است. به همین جهت در اکثر سفرهای هوایی، فعال کردن حالت پرواز یک قانون مهم برای مسافران محسوب می‌شود.

در سینما، تئاتر، جلسات و مراسم مهم

آیا گوشی در حالت پرواز زنگ میخورد؟ یا نوتیفیکیشن پیامک و اپ‌‌های پیام‌رسان حواس شما را پرت می‌کند؟ پاسخ هر دو سوال منفی است! به همین جهت یک کاربرد مهم حالت هواپیما گوشی این است که با فعال کردن آن حین جلسات و مراسم مهم، روی جلسه و مراسم متمرکز می‌شوید و اطرافیان شما هم با صدای گوشی شما غافل‌گیر نمی‌شوند.

البته در جلساتی که موضوع تمرکز کمتر اهمیت دارد، می‌توانید به جای حالت هواپیما، حالت بی‌صدا یا فقط لرزش و ویبره را فعال کنید.

دقت کنید که در صورت فعال بودن حالت پرواز و سرقت گوشی، ردیابی آن با توجه به سیگنال وای-فای و سیگنال ارتباطی با دکل‌های مخابراتی امکان‌پذیر نخواهد بود! در واقع اینکه چگونه گوشی در حالت پرواز را پیدا کنیم، به نوعی غیرممکن است مگر آنکه سارق حالت پرواز را غیرفعال کند. به همین جهت در مراسم و جشن‌ها، بهتر است حالت بی‌صدا را به جای حالت هواپیما فعال کنید.

اثر حالت پرواز روی باتری گوشی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که حالت پرواز موجب کاهش مصرف باتری می‌شود چرا که اینترنت غیرفعال است و بسیاری از اپ‌ها، فعالیت کمتری برای دانلود اطلاعات و بروزرسانی انجام می‌دهند.

فعال بودن اینترنت وای-فای و اینترنت سیم کارت، موجب افزایش مصرف باتری می‌شود. بنابراین بهتر است زمانی که از گوشی یا تبلت استفاده نمی‌کنید و حتی نوتیفیکیشن پیام‌رسان و ایمیل و زنگ تلفن نیز برایتان مهم نیست، با استفاده از گزینه‌ی حالت پرواز یا کد حالت پرواز، این حالت را فعال کنید.

کاهش هزینه اینترنت سیم کارت

یکی از راه‌های کاهش مصرف اینترنت و به خصوص کاهش هزینه اینترنت همراه، این است که اینترنت را فقط در مواقع ضروری فعال کنید که کار ساده‌ای است. اگر از وای فای و بلوتوث نیز استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به جای غیرفعال کردن Mobile Data یا اینترنت همراه، از حالت پرواز استفاده کنید. در پاسخ به اینکه حالت پرواز گوشی سامسونگ کجاست؟ گفتیم که گزینه‌ی مربوطه درست مثل گزینه‌ی وای-فای و بلوتوث، در پنل تنظیمات سریع قرار دارد و فعال و غیرفعال کردن حالت پرواز بسیار ساده است.

قطع تماس تلفنی و ایجاد مشکل آنتن!

گاهی اوقات برای رهایی از شر مزاحمین تلفنی و حتی افرادی که مزاحم نیستند! می‌توان از حالت پرواز استفاده کرد. همان‌طور که اشاره کردیم،‌ تماس در حالت پرواز امکان‌پذیر نیست، لذا اگر وسط تماس تلفنی، حالت پرواز گوشی را فعال کنید، ناگهان ارتباط قطع می‌شود و شخص مقابل تصور می‌کند که آنتن گوشی شما پریده است و شاید وارد مکانی شده‌اید که آنتن بسیار ضعیف است.

دقت کنید که خرابی بخش آنتن ممکن است موجب خاموش نشدن حالت هواپیما در گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره شده باشد. اگر گوشی شما از نظر آنتن‌دهی ضعیف شده و با فلش زدن رام گوشی، مطمئن شده‌اید که ویروس و بدافزار یا تنظیمات اشتباه، علت مشکل آنتن نیست، به متخصصین تعمیرات سخت‌افزار گوشی مراجعه کنید.