سرویس ابری iCloud توسط اپل برای بکاپ گرفتن و همگام‌سازی داده بین وسایل مختلف نظیر آیفون و  آیپد و مک‌بوک و غیره طراحی شده است. برای استفاده کردن از این سرویس، می‌بایست حساب کاربری که Apple ID گفته می‌شود، بسازید. فضای ذخیره‌سازی آنلاین برای حساب کاربری رایگان در حال حاضر ۵ گیگابایت است. این مقدار فضای شاید کم به نظر برسد اما برای کارهای ساده نظیر ذخیره کردن اطلاعات مخاطبین نظیر شماره تلفن و ایمیل مخاطبین و همین‌طور ذخیره کردن بوک‌مارک‌های مرورگر اینترنت، فایل‌های اپ Notes یا یادداشت‌ها و دیگر فایل‌های داکیومنت و موارد دیگر و البته یکسان‌سازی بین دیوایس‌ها کافی است.

در ادامه با سرویس آی‌کلود اپل و کاربرد و اهمیت آن بیشتر آشنا می‌شویم.

کاربرد همگام‌سازی یا Sync در دنیای امروز

سال‌ها پیش مقوله‌ی همگام‌سازی یا Sync در دنیای کامپیوتر و وسایل همراه، ناشناخته و عجیب بود اما این روزها اغلب کاربران اندروید، iOS و macOS و ویندوز، کم و بیش از قابلیت همگام‌سازی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که ایمیلی از یکی از دوستان در سرویس Gmail دریافت می‌کنید و سریعاً وی را به عنوان مخاطب جدید ذخیره می‌کنید، در گوشی اندرویدی شما که به همان جیمیل متصل است، ایمیل شخص اضافه می‌شود. به این قابلیت مفید و کاربردی، همگام‌سازی گفته می‌شود.

این روزها کاربردهای همگام‌سازی بسیار گسترده و متنوع شده است. موضوع صرفاً همگام‌سازی اطلاعات مخاطبین نیست. به عنوان مثال  می‌توانید در یک سرویس آنلاین، یک فایل متنی یا فایلی شبیه به اکسل و پاورپوینت بسازید و در صورت اتصال گوشی شما به همان اکانت، دقیقاً همان فایل را در اپلیکیشن موبایل داشته باشید و ادامه‌ی تغییرات را در گوشی دنبال کنید. به همین ترتیب می‌توانید در یک کامپیوتر دیگر، وارد حساب کاربری شده و آن فایل را مشاهده و ویرایش کنید.

قابلیت همگام‌سازی برای بکاپ گرفتن از فایل‌ها و به اشتراک‌گذاری با دیگران نیز کاربرد دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

کاربران اندروید از اکانت گوگل، کاربران ویندوز از اکانت مایکروسافت و کاربران محصولات اپل از اپل آی‌دی که اکانتی در سرویس ابری iCloud است، برای همگام‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند.

آی‌کلود چیست؟

سرویس ابری iCloud سرویسی است که اپل از مدت‌ها پیش برای ارایه کردن خدماتی نظیر همگام‌سازی داده بین وسایل، طراحی کرده و شامل موارد مختلفی می‌شود. به عنوان مثال سرویس ایمیل iCloud Mail و سرویس تقویم یا Calendar و سرویس یافتن آیفون یا Fine My iPhone و سرویس بکاپ گرفتن از عکس‌ها و همین‌طور بکاپ گرفتن از تمام حافظه‌ی آیفون و آیپد، از جمله سرویس‌هایی است که زیرمجموعه و بخشی از آی‌کلود محسوب می‌شوند.

برای مشاهده کردن برخی فایل‌ها و آنچه همگام‌سازی می‌شود، به سایت iCloud.com مراجعه کنید و با وارد کردن اپل آی‌دی و پسورد آن، لاگین کنید.

آی‌کلود چیست و چه کاربردی برای کاربران محصولات اپل دارد؟

در مجموع می‌توان گفت که آی‌کلود یک فضای آنلاین برای دو مقصود مهم است:

  • ذخیره کردن داده‌هایی است که در دیگر وسایل به آن نیاز دارید. منظور Sync یا همگام‌سازی داده بین وسایل است.
  • ذخیره کردن داده‌ها و فایل‌های مهم که می‌خواهید در صورت حذف شدن یا ناقص شدن، نسخه‌ای از آن را روی سرورهای اپل داشته باشید.

توجه داشته باشید که فضای آی‌کلود صرفاً توسط اپلیکیشن‌های اصلی iPhone و iPad و MacBook استفاده نمی‌شود بلکه برخی اپ‌های جانبی نیز از فضای آنلاین سرویس آی‌کلود استفاده می‌کنند.

بکاپ چه مواردی روی iCloud ذخیره می‌شود؟

کاربردهای آی‌کلود بسیار متنوع و زیاد است. لیست طولانی زیر همه‌ی داده‌هایی است که به عنوان بکاپ یا برای همگام‌سازی روی آی‌کلود ذخیره می‌شود.

  • مخاطبین: اگر از حساب آی‌کلود به عنوان حساب پیش‌فرض ذخیره‌سازی مخاطبین استفاده کنید، اطلاعات مخاطبین از طریق iCloud همگام‌سازی می‌شود. می‌توانید اطلاعات مخاطبین را در سایت iCloud نیز چک کنید.
  • Calendar یا تقویم: رویدادها و قرار ملاقات‌هایی که در اپلیکیشن تقویم ذخیره می‌کنید، در صورت اتصال به آی‌کلود، روی این سرویس ابری ذخیره و از طریق آن همگام‌سازی می‌شود.
  • یادداشت‌هایی که در اپلیکیشن Notes ثبت می‌کنید به همراه فایل‌های پیوست‌شده، از طریق آی‌کلود بین دیوایس‌های متصل به یک حساب کاربری همگام‌سازی می‌شود. امکان چک کردن یادداشت‌ها و فایل‌ها از طریق سایت آی‌کلود نیز وجود دارد.
  • فایل‌هایی که در اپلیکیشن‌های آفیس اپل که iWork نامیده شده، ذخیره می‌کنید، روی آی‌کلود آپلود می‌شود و بین وسایل همگام‌سازی می‌شود. iWork شامل اپ‌های Pages و Keynote و Numbers می‌شود که مشابه Word و PowerPoint و Excel مایکروسافت هستند.
  • اگر در تنظیمات آیفون و اپلیکیشن Photos، بکاپ گرفتن روی آی‌کلود را فعال کرده باشید، عکس‌ها روی سرویس ابری آی‌کلود آپلود شده و از طریق آن روی دیگر وسایل بارگذاری و همگام‌سازی می‌شوند. در همه‌ی سیستم عامل‌ها می‌توانید عکس‌ها را از طریق سایت iCloud نیز دانلود و استفاده کنید.
  • فایل‌های موسیقی در صورت فعال بودن Apple Music Library، روی آی‌کلود آپلود شده و از این طریق همگام‌سازی می‌شود.
  • iCloud Drive سرویس آنلاین اپل برای آپلود کردن و به اشتراک‌گذاری انواع فایل است. تمام فایل و فولدرهایی که در سرویس آی‌کلود درایو آپلود کرده باشید، به صورت خودکار روی سایر وسایل متصل به همان اپل آی‌دی، همگام‌سازی می‌شود.
  • اطلاعات اپلیکیشن‌ها نیز در صورت فعال بودن بکاپ‌گیری روی آی‌کلود، از طریق این سرویس ابری همگام‌سازی می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید بکاپ قبلی که حاوی داده‌های قبلی اپلیکیشن موردنظرتان است را بازیابی کنید.
  • تنظیمات اپلیکیشن‌ها و تنظیمات دیوایس در صورت فعال بودن بکاپ آی‌کلود، روی سرویس ابری آپلود می‌شود و در آینده قابل بازیابی خواهد بود. به عنوان مثال تنظیمات صفحه‌ی خانه‌ی آیفون، تنظیمات iMessage و غیره، همگی روی آی‌کلود ذخیره می‌شود و در روز مبادا می‌توانید این موارد را ری‌استور کنید.
  • Purchase History یا سوابق خرید شما در iTunes Store و App Store در سرویس ابری آی‌کلود ذخیره می‌شود. می‌توانید اپ‌ها و کتاب‌ها و فیلم‌ها و غیره که خریداری کرده‌اید را در آینده مجدداً دانلود کنید.
  • بکاپ‌های ساعت هوشمند اپل واچ نیز در صورت فعال بودن بکاپ‌گیری روی آی‌کلود در آیفون، روی این سرویس ابری ذخیره می‌شود.
  • می‌توانید بکاپی از پیام‌های موجود در اپلیکیشن Messages را روی آی‌کلود ذخیره کنید که شامل SMS و MMS و پیام‌های پیام‌رسان iMessage می‌شود.
  • می‌توانید بکاپی از پسورد صندوق صوتی روی آی‌کلود ذخیره کنید. البته برای ری‌استور کردن آن، می‌بایست از همان سیم‌کارتی که حین بکاپ‌گیری در گوشی قرار داشته، استفاده کنید.
  • Voice Memos یا یادداشت‌های صوتی نیز قابل ذخیره‌سازی روی iCloud است.
  • بوک‌مارک‌ها یا صفحاتی که در مرورگر Safari نشان کرده‌اید از طریق آی‌کلود قابل همگام‌سازی است.
  • اطلاعات سلامت و ورزش در اپلیکیشن Health نیز از طریق آی‌کلود همگام‌سازی می‌شود.

برای چک کردن مواردی که می‌توانید روی سرویس ابری آی‌کلود ذخیره و از طریق آن همگام‌سازی کنید، به اپلیکیشن Settings آیفون یا آیپد مراجعه کنید و روی اپل آی‌دی یا تصویر پروفایل خویش در بالای لیست تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی به بخش iCloud مراجعه کنید.

آی‌کلود چیست و چه کاربردی برای کاربران محصولات اپل دارد؟

با توجه به محدود بودن فضای ابری حساب کاربری رایگان، اگر عکس و ویدیوهای زیادی داشته باشید، توصیه می‌شود که همگام‌سازی از طریق آی‌کلود را در مورد Photos غیرفعال کنید. به همین ترتیب می‌توانید برخی موارد که حجم زیادی اشغال کرده و مهم نیست را غیرفعال کنید تا فضای ابری پلان رایگان تا حدی خالی و آزاد شود.

آی‌کلود چیست و چه کاربردی برای کاربران محصولات اپل دارد؟

اگر مشکل کمبود فضا رفع‌شدنی نیست، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی حدود ۱ دلار در ماه، ۵۰ گیگابایت فضای ابری خریداری کنید.