قابلیت مفید و کاربردی Siri Shortcuts که در iOS 12 اضافه شده، استفاده از آیفون و آیپد را ساده‌تر می‌کند. می‌توانید شورت‌کات‌هایی برای اجرای ساده و سریع امور بسازید و با فرمان صوتی یا تپ کردن، فرآیندی چندمرحله‌ای را به سرعت اجرا کنید.

شورت‌کات‌های سیری تدریجاً بیشتر و متنوع‌تر می‌شود و در واقع اپلیکیشن‌های بیشتری از این ویژگی مفید پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم با تعدادی از مفیدترین شورت‌کات‌های سیری آشنا شویم. با ما باشید.

در گذشته قابلیت Siri Shortcuts را با عنوان Workflow نیز معرفی می‌کردند و در حقیقت اپل نسخه‌ای از اپلیکیشن Automator که مخصوص مک‌او‌اس و در واقع لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای این کمپانی است را برای کاربران وسایل همراه طراحی کرده است. شورت‌کات‌های سیری مثل اتومیتور مک برای انجام خودکار و ساده‌ی امور مختلف طراحی شده است. می‌توانید چند کار مختلف را به دنبال هم قرار بدهید و یک فرآیند جدید ایجاد کنید.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای بخش دانش‌نامه توجه فرمایید:

علاوه بر شورت‌کات‌های آماده، می‌توانید خودتان نیز دست به کار شوید و شورت‌کات‌های مفید و کاربردی جدیدی ایجاد کنید. تنوع شورت‌کات‌ها بسیار زیاد است و بیشتر نیز خواهد شد اما برای کاربری‌های خاص، استفاده از شورت‌کات‌های سفارشی بهترین گزینه است.

معرفی کاربردی‌ترین شورت‌کات‌های سیری برای کاربران آیفون و آیپد

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش ساخت شورت‌کات‌های سیری به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

در ادامه با چند مورد از کاربردی‌ترین شورت‌کات‌های سیری آشنا می‌شویم.

Keep me alive

مرا روشن نگه دار یا Keep Me Alive یک شورت‌کات مفید است که میزان مصرف باتری را تا پایین‌ترین حد ممکن کاهش می‌دهد تا بدین وسیله گوشی یا تبلت، مدت بیشتری شارژ نگه دارد و روشن باقی بماند.

توجه کنید که iOS مثل اندروید و اغلب سیستم عامل‌های مدرن، حالت کم‌مصرف دارد اما در این حالت میزان مصرف باتری ممکن است حداقل نباشد. با شورت‌کات Keep Me Alive می‌توانید به سرعت و در یک مرحله، وای-فای و بلوتوث را خاموش کنید، اینترنت سیم‌کارت را غیرفعال کنید، تنظیمات صدا و پخش موسیقی و غیره را برای پایین آوردن مصرف باتری تغییر بدهید.

Water Eject

شورت‌کات Water Eject که به معنی خارج کردن آب است، برای خارج کردن آب وارد شدن در اسپیکر کاربرد دارد! آیفون‌ها نسبت به نفوذ آب کم و بیش مقاوم هستند اما اگر آب وارد اسپیکر شود، صدای اسپیکر ممکن است تغییر کند و حتی در درازمدت آسیب ببیند. برای حل کرد مشکل می‌توانید از این شورت‌کات استفاده کنید که در حقیقت لرزش‌های خاصی در اسپیکر ایجاد می‌کند تا ذرات آب به بیرون پرتاب شود.

اگر احتمال می‌دهید که روزی آیفون شما در آب بیافتد، بهتر است مقاله‌ی کاربردی زیر را نیز مطالعه فرمایید:

Do Not Disturb with Timer

زمانی که DND یا مزاحم نشوید را فعال می‌کنید، پخش کردن صدای نوتفیکیشن، پیامک و حتی زنگ تلفن بسته به تنظیمات، قطع می‌شود. اگر فراموش کنید که حالت Do Not Disturb را غیرفعال کنید، آیفون یا آیپد شما همچنان بی‌صدا می‌ماند و ممکن است از امور مهمی غافل شوید.

برای فعال کردن DND به صورت خودکار و زمان‌بندی‌شده می‌توانید از تنظیمات iOS استفاده کنید:

اگر می‌خواهید گاهی DND را فعال کنید و پس از چند ساعت به صورت خودکار غیرفعال شود، می‌توانید از شورت‌کات Do Not Disturb with Timer استفاده کنید.

Share Wi-Fi

اگر نخواهید رمز عبور شبکه‌ی وای-فای خویش را به دیگران بدهید تا به هات‌اسپات وای-فای شما متصل شوند، می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید که در حقیقت مبتنی بر QR Code است. با شورت‌کاتی به اسم Share Wi-Fi می‌توانید یک کد QR بسازید تا دیگران با گوشی خویش آن را اسکن کنند و به شبکه متصل شوند. در این صورت شخص رمز عبور را نمی‌بیند بلکه یک کد شطرنجی را رویت می‌کند.

معرفی کاربردی‌ترین شورت‌کات‌های سیری برای کاربران آیفون و آیپد

Safari Dark Mode

برای کاهش خستگی چشم و کمتر شدن مصرف باتری، بهتر است رنگ پس‌زمینه‌ی سایت‌ها تیره و رنگ متن روشن باشد. شورت‌کات Safari Dark Mode برای فعال کردن همین حالت مفید و کاربردی طراحی شده است.

Morning Wake-Up Call

شورت‌کات Morning Wake-Up Call برای تنظیم کردن ساعت بیداری طراحی شده است و به کمک آن می‌توانید زمان بیداری را به گونه‌ای تنظیم کنید که به موقع سر کار حاضر شوید.

Back Up Your Shortcuts

برای بکاپ گرفتن از شورت‌کات‌هایی که در اپلیکیشن Siri Shortcuts اضافه یا ایجاد کرده‌اید، می‌توانید از یک شورت‌کات کاربردی به اسم Back Up Your Shortcuts استفاده کنید. این شورت‌کات در حقیقت بکاپی از شورت‌کات‌ها در سرویس iCloud ذخیره می‌کند.