زمانی که لپ‌تاپ یا کیس آماده‌ی جدیدی خریداری می‌کنیم، تنظیمات BIOS مادربورد مناسب استفاده است و معمولاً نیاز به تغییر نیست. ممکن است در اثر تغییرات اشتباه، مشکلات مختلفی به وجود بیاید. به عنوان مثال ممکن است سیستم عامل از هارددیسک یا SSD بوت نشود یا DVD نصب ویندوز و لینوکس، بوت نشود.

در صورت نیاز می‌توانید تنظیمات بایوس را به حالت اولیه یا حالتی که کارخانه پیش‌بینی کرده، برگردانید و مشکلات را برطرف کنید. برای این کار دو روش ساده وجود دارد که در این مقاله بررسی می‌کنیم.

فعال کردن BIOS Restore mode

برای بازگردانی تنظیمات بایوس به حالت اولیه، دو روش کلی وجود دارد. روش اول استفاده از پارتیشن ریکاوری است که البته در همه‌ی سیستم‌ها پشتیبانی نمی‌شود. روش بعدی این است که پیشاپیش دیسک بازگردانی بایوس ایجاد کنید و از آن استفاده کنید. در هر دو حالت برای بازگردانی نمی‌توانید مستقیماً وارد محیط بایوس شوید بلکه می‌بایست حالتی موسوم به BIOS Restore mode را فعال کنید.

قبل از ورود به حالت BIOS Restore mode توجه کنید که آداپتور شارژ لپ‌تاپ به آن متصل باشد و در مورد سیستم‌های دستاپی توجه کنید که کابل برق متصل شده باشد و در اواسط کار برق قطع نشود.

به منظور فعال کردن حالت موردبحث، می‌بایست به وب‌سایت سازنده یا فروم‌ها مراجعه کنید و کلیدهایی که می‌بایست فشار دادن و نگه داشت را مشخص کنید. لیست زیر حاوی کلید میانبری است که در عموم محصولات برندهای مختلف برای فعال کردن BIOS Restore mode به کار می‌رود:

  • HP : Win + B
  • Dell : Ctrl + Esc
  • Acer : FN + Esc
  • Lenovo : Fn + R

می‌بایست کلیدهای ذکر شده را فشار داده و نگه دارید و سپس کلید Power یا روشن کردن سیستم را فشار دهید و البته ۵ الی ۱۰ ثانیه کلید میانبر را نگه دارید. کلید پاور را نیز پس از روشن شدن سیستم رها کنید. به این ترتیب صفحه‌ی بازگردانی بایوس نمایان می‌شود که ظاهر آن شبیه به صفحه‌ی معمولی BIOS است. زمانی که این صفحه نمایان شد، کلیدها را رها کنید و مراحل بازگردانی را دنبال کنید.

برای بازگردانی بایوس می‌توانید پس از بوت کردن سیستم عامل نیز از نرم‌افزارهای مربوطه استفاده کنید اما در صورت بالا نیامدن ویندوز، این کار ممکن نیست. روش دیگر استفاده از دیسک‌های اجرای زنده یا Live سیستم عامل است که گاهی ری‌استور کردن بایوس را امکان‌پذیر می‌کند. برخی تولیدکنندگان کیس‌های آماده، مادربورد و لپ‌تاپ، نرم‌افزارهایی برای اجرا از طریق فلش‌درایو USB طراحی کرده‌اند که به کمک آن می‌توانید به سادگی بایوس را ریست کنید. این روش نیز در محصولات خاص کاربرد دارد و بسیار ساده است. دستورالعمل مربوطه را در وب‌سایت سازنده جستجو کنید.