اپلیکیشن تحت وب Google Docs به صورت پیش‌فرض امکانات و قابلیت‌های زیادی دارد و جایگزین خوب و آنلاین نرم‌افزار Word محسوب می‌شود. اما در کنار قابلیت‌های پیش‌فرض، می‌توانید از افزونه‌ها یا در حقیقت منوی Add-ons استفاده کنید و با نصب کردن تعدادی افزونه‌ی مفید و کاربردی، این سرویس تحت وب را بهینه‌تر از قبل استفاده کنید.

در این مقاله با تعدادی از افزونه‌های مفید و کاربردی گوگل داکس آشنا می‌شویم.

برای آشنایی با روش نصب کردن افزونه‌ها و همین‌طور حذف کردن موارد اضافی و بلااستفاده، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه فرمایید:

در ادامه تعدادی از افزونه‌های جالبی که برای این سرویس تحت وب طراحی شده را معرفی می‌کنیم.

LanguageTool

افزونه‌ی LanguageTool یکی از افزونه‌هایی است که به کاهش اشتباهات تایپی و همین‌طور گرامری و حتی استفاده‌ی صحیح از علائم نگارشی کمک می‌کند. البته این افزونه از تمام زبان‌ها پشتیبانی نمی‌کند اما بیش از ۲۰ زبان پشتیبانی شده است.

خوشبختانه این افزونه از نظر حفظ حریم خصوصی نیز عالی است چرا که هیچ نوع آماری از کلمات تایپ‌شده جمع‌آوری و برای سایت خاصی ارسال نمی‌کند و در نهایت اینکه با وجود قابلیت‌های مفیدی که دارد، کاملاً رایگان است.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

اما اگر از حساب کاربری رایگان استفاده کنید، با محدودیت ۲۰ هزار کاراکتری روبرو می‌شود. در واقع برای چک کردن غلط‌های املایی و گرامری، می‌بایست بخشی از متن را انتخاب کنید و طول بخش انتخاب شده کمتر از ۲۰ هزار حرف باشد.

در حساب کاربری پریمیوم که در صورت ثبت نام سالانه، ۶ دلار هزینه دارد، امکاناتی مثل پشتیبانی از مایکروسافت ورد و چک کردن تایپوهای متنوع‌تر اضافه می‌شود و محدودیت به ۴۰ هزار کلمه تغییر می‌دهد.

HelloSign

امضا کردن اسناد دیجیتال یکی از نیازهای کاربران است. برای این منظور اگر از گوگل داکس استفاده می‌کنید، افزونه‌ی HelloSign را امتحان کنید. با نصب کردن این افزونه، دیگری نیازی به پرینت کردن فایل و امضا و سپس اسکن کردن آن نیست بلکه می‌توانید با استفاده از حرکت موس یا با استایلوس تبلت‌های لمسی امروزی، فایل را امضا کرده و سریعاً ایمیل کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

افزونه‌ی HelloSign یکی از بهترین افزونه‌ها برای امضای داکیومنت‌های آنلاین گوگل داکس است و قابلیت‌های زیادی دارد. در نسخه‌ی رایگان این افزونه، می‌توانید امضای خویش را به داکیومنت‌ها اضافه کنید و همین‌طور از دیگران درخواست کنید که سندی را امضا کنند و البته به ۳ بار در ماه محدود می‌شوید. در پلن Pro که ماهانه حدود ۱۵ دلار هزینه دارد، محدودیتی در تعداد درخواست امضا در ماه وجود ندارد و از طرفی تمپلیت‌ها و امکانات بیشتری اضافه می‌شود.

WolframAlpha

افزونه‌ی بعدی لیست ما، افزونه‌ای برای جستجو کردن روابط ریاضی و علمی و تکنولوژی و حتی رویدادهای تاریخی در اینترنت است، البته بدون ترک کردن سرویس تحت وب گوگل داکس. به عبارت دیگر حین تایپ کردن یک پروژه، مقاله یا پایان‌نامه، می‌توانید مستقیماً در اینترنت جستجو کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

افزونه‌ی WolframAlpha از الگوریتم‌ها و دیتابیس‌های زیادی برای یافتن پاسخ سوالات و تحلیل و بررسی‌ها استفاده می‌کند و یکی از بهترین افزونه‌ها برای مقالات علمی است.

Search & Navigate

افزونه‌ی Search & Navigate برای ایجاد خودکار فهرست، لیست کردن بوک‌مارک‌ها، عکس‌ها و جدول‌ها در یک فایل Google Docs طراحی شده است و لذا برای کاربرانی که مقاله یا پایان‌نامه تایپ می‌کنند، بسیار مفید است. با کمک این افزونه می‌توانید بخش‌هایی از فایل را جستجو کرده و سریعاً همان قسمت را باز کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

با کلیک روی لینک‌های که این افزونه نمایش می‌دهد، جابجایی سریع به بخش مربوطه ساده می‌شود. این افزونه کاملاً رایگان است.

EasyBib

افزونه‌ی دیگری که برای تایپ مقاله و پایان‌نامه مفید است، EasyBib نام دارد. همان‌طور که از نام این افزونه حدس زده‌اید برای ایجاد فهرست مراجع و منابع کاربرد دارد. این افزونه از فرمت‌های استاندارد MLA و Chicago و همین‌طور APA برای نگارش فهرست منابع پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به سادگی نام کتاب‌ها، ژورنال‌ها و وب‌سایت‌ها را جستجو کرده و به فهرست منابع اضافه کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

افزونه‌ی EasyBib رایگان است اما برای امکانات بیشتر، می‌توانید حساب کاربری پرو تهیه کنید که امکانات بیشتری مثل پیشنهادات گرامری و علایم نگارشی دارد و همین‌طور استایل‌ها و منابع بیشتری در آن موجود است. پلن پرو ماهانه حدود ۱۰ دلار هزینه دارد.

Translate Plus

برای ترجمه کردن محتوا به کمک گوگل داکس، می‌توانید از افزونه‌ی Translate Plus استفاده کنید و بدون ترک کردن این اپلیکیشن تحت وب و مراجعه به سایتی مثل سرویس ترجمه‌ی گوگل، ترجمه‌ی متن انتخاب شده را دریافت کنید. این افزونه از بیش از ۱۰۰ زبان پشتیبانی می‌کند و استفاده از آن بسیار ساده است. حتی زبان منبع نیز به صورت خودکار شناسایی می شود و نیازی به انتخاب زبان از منوی کرکره‌ای نیست.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

افزونه‌ی Translate Plus کاملاً رایگان است.

Magic Link

افزونه‌ی لینک جادویی یا Magic Link برای لینک دادن به فایل‌های موجود در گوگل درایو طراحی شده است و به کمک آن می‌توانید سریعاً لینک مربوط به باز کردن فایلی دیگر را در داکیومنت فعلی قرار بدهید. این روش نسبت به مراجعه به لیست فایل‌ها و کپی کردن لینک فایل موردنظر و پیست کردن آن در داکیومنت به مراتب سریع‌تر و ساده‌تر است.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

افزونه‌ی Magic Link نیز کاملاً رایگان است.

LucidChart Diagrams

یکی از افزونه‌های مفید و کاربردی Google Docs برای مهندسین، LucidChart Diagrams است که در عرصه‌ی طراحی فلوچارت، ERD و UML و نمودارهای مختلف مثل نمودار Venn و دیاگرام شبکه و غیره کاربرد دارد. این افزونه ساده و کاربردی طراحی شده و امکانات عالی دارد.

معرفی بهترین افزونه‌های گوگل داکس

برای استفاده از این افزونه می‌بایست حساب کاربری رایگان در سرویس LucidChart ایجاد کنید. در حساب رایگان، می‌توانید در هر دیاگرام حداکثر ۶۰ المان قرار بدهید و به علاوه ۳ دیافراگم فعال در هر حساب پشتیبانی می‌شود. پلن Basic که ماهانه حدود ۵ دلار هزینه دارد، تعداد شکل‌ها و دیاگرام‌ها را نامحدود می‌کند.