در جداولی که در نرم‌افزار Word ترسیم شده می‌توان حاصل‌جمع و میانگین یا حاصل‌ضرب را به سادگی محاسبه کرد. در واقع نیازی به کپی کردن جدول در Excel و استفاده از توابع اکسل نیست و همین‌طور نیازی به استفاده از ماشین حساب ویندوز نیست. در ورد قابلیت‌های محاسباتی ساده و ابتدایی به صورت پیش‌فرض موجود است.

در ادامه به روش جمع زدن، ضرب کردن و میانگین گرفتن از اعداد جدول در نرم‌افزار ورد مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت می‌پردازیم.

روش کار را با یک مثال ساده توضیح می‌دهیم: فرض کنید جدول مثل تصویر زیر در اختیار داریم. نام کالا در ستون Item و تعداد در ستون Units ذکر شده و قیمت هر کالا نیز در ستون Unit Cost درج شده است.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

برای محاسبه کردن حاصل‌ضرب قیمت در تعداد کالا برای محاسبه‌ی هزینه‌ی کلی هر کالا، روی اولین سلول خالی از ستون Total کلیک کنید. سپس در نوار ابزار بالای صفحه و تب Layout مخصوص جداول که با تب Layout اصلی متفاوت است، روی دکمه‌ی Formula کلیک کنید.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

اکنون فرمول زیر را تایپ کنید تا مقادیر موجود در دو سلول سمت چپ یا Left سلول انتخاب شده، ضرب شود:

=PRODUCT(LEFT)

برای انتخاب کردن شیوه‌ی نمایش حاصل‌ضرب می‌توانید از بخش Number format استفاده کنید که شبیه به اکسل طراحی شده است.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

برای اطلاعات بیشتر در مورد کدی که فرمت اعداد را مشخص می‌کند و در فیلد Number format تایپ می‌شود، به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

در نهایت روی OK کلیک کنید.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

به این ترتیب حاصل‌ضرب محاسبه می‌شود.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

متأسفانه در نرم‌افزار Word این قابلیت وجود ندارد که با روش کلیک و درگ، فرمول یک سلول را در سلول‌های بعدی تکرار کنید و در واقع این ویژگی فعلاً در اکسل وجود دارد. بنابراین برای حاصل‌ضرب سلول‌های ردیف‌های بعدی باید مجدداً فرمول در سلول‌ها اضافه کنید.

اما به مقوله‌ی جمع زدن هزینه‌ی کالاها می‌رسیم. می‌بایست اعداد سلول‌های ستون Total جمع شود.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

در انتهای جدول ردیف خالی ایجاد کنید و روی سلول آخر از ستون Total کلیک کنید. سپس از تب Layout و گزینه‌ی Formula استفاده کنید و فرمول زیر را تایپ کنید:

=SUM(ABOVE)

این فرمول به معنی محاسبه‌ی حاصل‌جمع است و منظور از کلمه‌ی Above این است که تمام سلول‌های بالاتر از سلول فعلی جمع زده می‌شود.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

در صورت نیاز فرمت اعداد را انتخاب کنید و سپس روی OK‌ کلیک کنید.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

به این ترتیب جمع هزینه‌ها محاسبه می‌شود.

آموزش محاسبه جمع و ضرب و غیره در جدول در نرم‌افزار Word

توجه داشته باشید که در صورت اضافه کردن سطر و ستون جدید به جدول‌هایی که در Word تایپ شده، نتیجه‌ی محاسبات به صورت خودکار آپدیت نمی‌شود! این ویژگی نیز در حال حاضر مختص Excel است. اما برای بروز شدن نتیجه‌ی فرمول‌ها می‌توانید روی سلول موردنظر راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Update Filed را انتخاب کنید تا به صورت دستی خروجی فرمول بروزرسانی شود.