حدود ۲ دهه است که Apache در فضای وب‌سرورها پیشتاز است اما سهم آن رو به کاهش است. NGiNX به خوبی با آپاچی قدیمی رقابت می‌کند و به خصوص برای سایت‌ها و سرورهایی که ترافیک بیشتر است، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود. البته کاربران و علاقه‌مندان به وب‌سرورهای آپاچی ممکن است با این دیدگاه مخالف باشند و در واقع بسته به شیوه‌ی کاربری، بهترین گزینه انتخاب می‌شود.

برخی کاربران سایت‌هایی که با CMS معروف Drupal طراحی شده را روی سرورهای آپاچی میزبانی می‌کنند در حالی که سایت‌های پربازدید WordPress در مجموع با NGiNX سازگاری بهتری دارد.

در ادامه به مقایسه‌ای کوتاه بین دو تکنولوژی آپاچی و انجین‌ایکس در فضای هاستینگ و وب‌سرورها می‌پردازیم تا انتخاب ساده‌تر شود.

مقایسه را از جنبه‌های مختلف مثل میزان محبوبیت، سرعت و امنیت و قابلیت سرویس‌دهی موازی به کاربران مختلف انجام می‌دهیم.

میزان محبوبیت و تعداد کاربران آپاچی و NGiNX

تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۵ درصد سایت‌ها روی سرورهای مبتنی بر Apache میزبانی می‌شدند! علت روشن است، آپاچی قدمت زیادی دارد و کاربران زیادی به آن اعتماد می‌کنند. در واقع آپاچی یکی از اولین نرم‌افزارهایی است که در شبکه‌ی جهانی اینترنت معرفی شده و رشد کرده است. اما بنابر گزارش سایت W3Tech.com در اولین ماه سال ۲۰۱۹ فقط ۴۴.۴ درصد وب‌سرورها مبتنی بر نرم‌افزار آپاچی هستند و سهم NGiNX به ۴۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده است! حدود ۱۵ درصد سرورها نیز از سایر تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند.

برای سرور سایت و اپلیکیشن، وب‌سرور Apache بهتر است یا NGiNX؟

اما موضوع دیگر به خصوص برای کاربرانی که سایت‌ها یا سرویس‌های تحت وب با کاربران پرتعداد دارند این است که میزان محبوبیت این دو تکنولوژی در وب‌سایت‌هایی با ترافیک نسبتاً بالا و بسیار بالا چقدر است؟

در این بخش NGiNX کاربران بیشتری نسبت به آپاچی دارند و البته Google Servers در جایگاه نخست است و سایت‌هایی مثل یوتیوب و جیمیل و گوگل درایو و ... روی چنین سرورهایی میزبانی می‌شوند.

برای سرور سایت و اپلیکیشن، وب‌سرور Apache بهتر است یا NGiNX؟

به نظر می‌رسد که سایت‌های کوچک با افزایش ترافیک بازدیدکنندگان، تدریجاً از Apache به NGiNX مهاجرت می‌کنند. به علاوه برخی سایت‌های پربازدید که روی وب‌سرورهای آپاچی میزبانی می‌شوند، مثل ویکی‌پدیا یا نیویورک تایمز، از یک پراکسی فرانت‌اند مثل Varnish استفاده می‌کنند.

مقایسه سرعت NGiNX‌ و Apache

ویژگی اصلی یک وب‌سرور خوب، سرعت و پاسخ‌گویی سریع آن به ترافیک کاربران نقاط مختلف جغرافیایی است. برای اندازه‌گیری سرعت سرورها، می‌توان از ابزارهای آنلاین مثل Bitcatcha استفاده کرد و البته برای مقایسه‌ی صحیح، می‌بایست تعدادی سایت با طراحی متفاوت را از نظر سرعت مقایسه کرد.

اگر مقایسه‌ای بین سایت‌هایی که روی وب‌سرورهای آپاچی و انجین‌ایکس میزبانی می‌شوند انجام بدهید، معمولاً نتیجه به نفع NGiNX خواهد بود.

برای سرور سایت و اپلیکیشن، وب‌سرور Apache بهتر است یا NGiNX؟

در جدول زیر نیز چند سایت با موضوعات مختلف از نظر سرعت مقایسه شده که برتری نسبی NGiNX را نشان می‌دهد.

برای سرور سایت و اپلیکیشن، وب‌سرور Apache بهتر است یا NGiNX؟

مقایسه امنیت آپاچی و انجین‌ایکس

هر دو وب‌سرور Apache و NGiNX از نظر امنیت بسیار عالی هستند و در واقع توسعه‌دهندگان این دو تکنولوژی نرم‌افزاری، امنیت را بسیار جدی می‌گیرند. آپدیت‌های منظم برای رفع باگ‌های امنیتی و مقابله با بدافزارها، فیشینگ یا جعل و حملات گسترده DDoS، هر دو گزینه را در حد عالی نگه داشته است و نمی‌توان یکی را برتر دانست.

قابلیت عملکرد موازی در وب‌سرورهای آپاچی و NGiNX

تکنولوژی وب‌سرور NGiNX از ابتدا برای سرورهایی طراحی شده که عملکرد موازی و سرویس‌دهی به تعداد کاربر بیشتر اولویت داشته و لذا از ابزارهایی مثل FastCFI و SCGI استفاده شده است. اما در آپاچی نسخه‌ی ۲.۴ به بعد، مسأله‌ی اتصالات هم‌زمان بازدیدکنندگان یا کاربرد اپلیکیشن‌های تحت وب و امور موازی، بهینه‌تر شده است.

با توجه به برخی تست و بررسی‌های انجام شده، زمانی که ۲۵ کاربر هم‌زمان از سایت استفاده کنند، وب‌سرور NGiNX در هر ثانیه می‌تواند حدود ۲۰۰ درخواست را مدیریت کند که ۲.۵ برابر بیشتر از وب‌سرور آپاچی است. البته این مقایسه با توجه به نرم‌افزار و اسکریپت وب‌سایت نتیجه‌ی متفاوتی دارد و همیشه تفاوت در این حد نیست اما معمولاً در سایت‌هایی با ترافیک بیشتر، مزیت استفاده از NGiNX پررنگ و بارز می‌شود.

برای سرور سایت و اپلیکیشن، وب‌سرور Apache بهتر است یا NGiNX؟

انعطاف‌پذیری استفاده از آپاچی در مقابل NGiNX

یک ویژگی مهم دیگر در نرم‌افزارهای وب‌سرور، انعطاف‌پذیری و قابلیت سفارشی‌سازی است. در سرورهای مبتنی بر Apache استفاده از فایل htaccess برای مدیریت دسترسی‌ها بسیار عالی و ساده انجام می‌شود در حالی که NGiNX از این نظر وضعیت خوبی ندارد. علاوه بر این موضوع مهم، آپاچی از بیش از ۶۰ ماژول مختلف پشتیبانی می‌کند که هر یک قابلیت‌های خاصی را به آن اضافه می‌کنند. به همین علت است که استفاده از آپاچی در سرورهای اشتراکی با توجه به تنوع نیاز کاربران و مدیران سایت‌ها، مرسوم‌تر است.

برای سرور سایت و اپلیکیشن، وب‌سرور Apache بهتر است یا NGiNX؟

یک ویژگی مهم دیگر این است که Apache از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی بهتری دارد و NGiNX‌ در حال حاضر از این لحاظ گزینه‌ی خوبی در حد آپاچی نیست.