تقسیم کردن یک سلول جدول به دو بخش با خط مورب، یکی از قابلیت‌هایی است که در نرم‌افزار Word مایکروسافت به صورت مستقیم وجود ندارد اما با ترفندی ساده می‌توان این کار را انجام داد. در این صورت می‌توانید عنوان سطر اول و ستون اول یک جدول را در سلول ابتدایی آن بنویسید یا در خانه‌های میانی جدول، با ترسیم خط کج و قطری، دو عبارت را قرار دهید.

در این مقاله به روش تقسیم کردن یک خانه‌ از جدول به دو بخش با خط مورب و قطری می‌پردازیم. با ما باشید.

ترسیم خط مورب در سلول‌های جدول در نرم‌افزار ورد

ابتدا نرم‌افزار ورد را اجرا کنید و فایل مورد نظر را باز کنید. جدول جدیدی بسازید و یا روی خانه‌ای از جدول موجود کلیک کنید. اکنون در نوار ابزار بالای صفحه روی تب Design کلیک کنید. در سمت راست بخشی به اسم Table Tools وجود دارد، روی گزینه‌ی Borders در این بخش کلیک کنید.

چگونه یک سلول جدول را در Word‌ با خط مورب به دو بخش تقسیم کنیم؟

در منوی کرکره‌ای که باز می‌شود، گزینه‌های مختلفی برای تنظیم کردن مرز یا خط دور سلول‌ها وجود دارد. دو حالت خط مورب نیز در میان گزینه‌ها دیده می‌شود. Diagonal Down Border به معنی خط مورب رو به پایین و Diagonal Up Border به معنی خط مورب رو به بالا برای طراحی کردن جداول فارسی یا انگلیسی کاربرد دارد. به تناسب نیاز یکی از این دو حالت را انتخاب کنید تا سلول به دو بخش تقسیم شود.

چگونه یک سلول جدول را در Word‌ با خط مورب به دو بخش تقسیم کنیم؟

روش نوشتن متن در خانه‌های جدول دارای خط مورب

توجه کنید که Border به معنی حاشیه و مرز است و در واقع با انتخاب کردن حاشیه‌ی مورب، خطی به صورت نمادین در خانه‌ی جدول رسم می‌شود و واقعاً به دو خانه‌ی مجزا تقسیم نشده است.

برای افزودن متن در بخش بالا و پایین خط مورب، ترفندهای مختلفی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین موارد، استفاده از کادر متن یا Text Box است. می‌توانید دو جعبه‌ی متن ساده در بالا و پایین خط کج ترسیم کنید و متن دلخواه را با فونت کوچک‌تر از سایر سلول‌ها، تایپ کنید. حتی می‌توانید کادر متنی را بچرخانید تا با خط مورب هم‌راستا شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روش استفاده از ابزار Text Box در نرم‌افزار مایکروسافت ورد، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه کنید.

روش دیگر نوشتن متن به صورت دو خطی در یک سلول است. خط اول را چپ‌چین و خط بعدی را راست‌چین کنید تا متن در گوشه‌ی چپ و بالا و گوشه‌ی مقابل قرار گیرد. برای نوشتن دو خط در یک سلول، کافی است خط اول را تایپ کرده و سپس کلید میانبر Alt + Enter را فشار دهید.