یکی از ویژگی‌های جالب و مفید iOS 12، اپ و قابلیت جدیدی به اسم شورت‌کات‌های Siri‌ یا همان دستیار صوتی iOS است. با استفاده از شورت‌کات‌های سیری، می‌توانید کارهای تکراری را به سرعت و به صورت خودکار انجام دهید.

اپل در نشست WWDC 2018 با اشاره به کاربرد اکشن‌ها در iOS 12، به این نکته اشاره کرده که کاربر آیفون یا آیپد می‌تواند چند اکشن را به صورت یک شورت‌کات در سیری تعریف کرده و سریعاً همه‌ی کارها را انجام دهد. در ادامه با اپ Siri Shortcuts و قابلیت‌های آن آشنا می‌شویم.

کاربرد شورت‌کات‌های دستیار صوتی اپل در iOS 12

مثال‌های اپل در مقوله‌ی کاربردهای شورت‌هات‌های سیری در iOS 12 جالب است: قهوه‌ی موردعلاقه‌ی خود را سفارش دهید یا راهنمای قدم‌ به قدم برای رسیدن به محل کار را دریافت کنید و یا از سیری بخواهید که لامپ‌های هوشمند منزل شما را درست یک ساعت قبل از رسیدن به خانه روشن کند. تمام این کارها را می‌توانید با کلماتی که به عنوان شورت‌کات تعریف کرده‌اید، انجام دهید.

علاوه بر اجرا کردن یک دستور خاص، می‌توانید یک شورت‌کات جامع بسازید تا زمانی که نام آن را بلند و واضح خطاب به دستیار صوتی بگویید، چند عمل مختلف انجام شود. بنابراین شورت‌کات می‌تواند یک اکشن یا چند اکشن داشته باشد.

از منظری دیگر می‌توان گفت که در iOS 12 دو نوع شورت‌کات وجود دارد.

  • نوع اول شورت‌کات اپ‌ها یا در واقع شورت‌کات جریان کار در اپ‌ها است. در واقع اپلیکیشن Siri Shortcuts اپل جایگزین بسیار خوبی برای اپ Workflow است و حتی برخی منابع می‌گویند که با Workflowها یا جریان‌های کاری که در اپلیکیشن Workflow ساخته شده نیز سازگاری دارد.
  • نوع دوم شورت‌کات‌ها را سازندگان اپلیکیشن می‌توانند در اپ خویش اضافه کنند تا کاربر به واسطه Siri از آن استفاده کند.

برای دسترسی به تنظیمات Shortcuts در iOS 12 می‌توانید از اپلیکیشن Settings و بخش Siri & Search و قسمت جدیدی موسوم به Shortcuts استفاده کنید. البته اگر نسخه‌ی آزمایشی یا بتای iOS 12‌ را نصب نکرده‌اید، باید صبر کنید تا نسخه‌ی نهایی منتشر شود و پس از آپدیت کردن سیستم عامل، سراغ این بخش جدید بروید.

ایجاد شورت‌کات‌های جدید سیری در iOS 12 Beta

در نسخه‌ی آزمایشی iOS 12 برای ایجاد شورت‌کات‌های جدید، به مسیر ذکر شده در تنظیمات مراجعه کنید و روی More Shortcuts تپ کنید تا بخشی مثل تصویر زیر نمایان شود:

با Siri Shortcuts یا شورت‌کات‌های دستیار صوتی آیفون و آیپد آشنا شوید

لیستی از شورت‌کات‌های پیشنهادی را مشاهده خواهید کرد. اگر مرتباً یکی از صفحات وب را باز می‌کنید یا مرتباً یکی از گفت‌وگوهای خود در اپ Message را بررسی می‌کنید و همین‌طور اخبار را در اپ News چک می‌کنید، می‌توانید از شورت‌کات‌های موجود برای دسترسی سریع‌تر استفاده کنید. همان‌طور که در لیست فوق مشاهده می‌کنید در مورد هر اپلیکیشن مثل Mail یا Photos ممکن است یک یا چند شورت‌کات از پیش‌تعریف‌شده وجود داشته باشد.

برای استفاده از موارد پیش‌فرض، روی شورت‌کات موردنظر تپ کنید. Siri آماده‌ی شنیدن کلمه‌ی مربوط به اجرای شورت‌کات می‌شود، بنابراین با صدای واضح کلمه‌ای را بیان کنید. ممکن است لازم باشد که چند مرتبه کلمه را تکرار کنید تا سیری با دقت بیشتری آن را شناسایی کند. در صورت نیاز می‌توانید روی Edit تپ کنید و تنظیمات را تغییر دهید.

با Siri Shortcuts یا شورت‌کات‌های دستیار صوتی آیفون و آیپد آشنا شوید

پس از افزودن شورت‌کات، می‌توانید به کمک Siri و با تلفظ نام شورت‌کات، آن را اجرا کنید.

حتی می‌توانید جریانی از کارهای مختلف یا به عبارت دیگر Workflowهایی که با استفاده از اپ Workflow ایجاد شده را استفاده کنید. یک روش سریع برای اضافه کردن جریان‌های کاری به لیست این است که از جریان کاری استفاده کنید و فوراً به بخش Siri Shortcuts در اپ Settings برگردید و لیست را بررسی کنید.

در حال حاضر تعداد شورت‌کات‌های سیری کم و محدود است اما قابلیت‌های آن عالی به نظر می‌رسد. بنابراین باید تا فصل پاییز و انتشار نسخه‌ی نهایی iOS 12 صبر کنید تا شورت‌کات‌های بیشتری برای استفاده از اپلیکیشن‌های اصلی iOS اضافه شود. حتی کمی بعد شورت‌کات‌های جدیدی برای استفاده از قابلیت‌های اپ‌های مختلف اضافه می‌شود که کار با آیفون و آیپد را لذت‌بخش‌تر می‌کند.