اگر از کاربران Siri یا در واقع دستیار صوتی آیفون، آیپد و همین‌طور مک‌بوک و آی‌مک، می‌توانید با غیرفعال کردن آن کاری کنید که صداهایی که قبلاً ضبط شده، پاکسازی شود. اپل هم مثل مایکروسافت و آمازون گزینه‌ای برای چک کردن عبارت‌های جستجو شده و فرمان‌های صوتی که قبلاً استفاده کرده‌اید، در نظر نگرفته است اما اگر به دلایل شخصی و به خصوص برای حفظ حریم خصوصی بخواهید صداهای ضبط شده را حذف کنید، می‌توانید سیری را غیرفعال کنید.

در ادامه روش غیرفعال کردن دستیار صوتی Siri در محصولات اپل می‌پردازیم. روال کار در iOS و iPadOS مشابه است.

همان‌طور که قبلاً در مقاله‌ای اشاره کردیم، صداهای ضبط شده برای بررسی آماری و بهبود تشخیص گفتار کاربرد دارد اما به هر حال ممکن است غول‌های فناوری صداهای ضبط شده را در اختیار دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی قرار بدهند. لذا برخی از کاربران به کلی از دستیار صوتی استفاده نمی‌کنند! گوگل قابلیت چک کردن لیستی از آنچه جستجو کرده‌اید و پاکسازی موارد خاص را فراهم کرده اما اپل در حال حاضر این قابلیت را مهیا نکرده است.

برای جلوگیری از ذخیره شدن صدایتان روی سرورهای اپل، تنها راهکار این است که دستیار صوتی iPhone و iPad را غیرفعال کنید. در واقع اگر از Siri استفاده کنید، به این معنی است که با استفاده از ویس خویش برای اهداف مختلف موافقت کرده‌اید.

غیرفعال کردن Siri و حذف صداهای ضبط شده در آیفون و آیپد

اگر از آیفون یا آیپد استفاده می‌کنید، اپلیکیشن تنظیمات یا Settings‌ را اجرا کنید و روی گزینه‌ی Siri تپ کنید. در ادامه گزینه‌های Hey Siri و Siri را غیرفعال کنید. البته پیام تأیید روی صفحه نمایان می‌شود که می‌بایست گزینه‌ای که با Turn off آغاز می‌شود را لمس کنید.

چگونه صداهایی که دستیار صوتی آیفون و آیپد ضبط کرده را پاکسازی کنیم؟

دقت کنید که می‌بایست قابلیت Dictation را نیز غیرفعال کنید تا صداهای مربوط به تایپ صوتی نیز حذف شود. برای این مهم در صفحه‌ی تنظیمات روی General و سپس Keyboards تپ کنید. در سمت راست صفحه و یا در صورت استفاده از آیفون در صفحه‌ی بعدی، سوییچ Enable Dictation را در وضعیت غیرفعال و خاموش قرار دهید و در پیام تأیید، گزینه‌ی Turn Off Dictation را لمس کنید.

چگونه صداهایی که دستیار صوتی آیفون و آیپد ضبط کرده را پاکسازی کنیم؟

به این ترتیب هم دستیار صوتی غیرفعال شده و هم صداهایی که تاکنون ضبط شده، از سرورهای اپل حذف می‌شود. البته اگر اپل در پاکسازی صداها صادقانه عمل کند و نسخه‌ای را روی سرورهای دیگر نگهداری نکند!