این روزها بسیاری از کاربران اینترنت و وسایل هوشمند، از دستیار صوتی یا Voice Assistant برای جستجو کردن و کارهای دیگر استفاده می‌کنند. معمولاً دستیار صوتی برای بهبود تجربه‌ی کاربری، کلماتی که کاربر معمولاً جستجو می‌کند و فرمان‌های صوتی پرکاربرد را ذخیره می‌کند اما ممکن است نخواهید عبارتی که با گفتار، جستجو کرده‌اید، ذخیره شود. متأسفانه این قابلیت در همه‌ی دستیارهای صوتی وجود ندارد و کلماتی که سرچ می‌کنید، روی سرورها ذخیره می‌شود!

اگر از گوگل اسیستنت استفاده می‌کنید، قابلیت چک کردن مواردی که قبلاً جستجو کرده‌اید و حذف کردنشان وجود دارد. حتی می‌توانید از ذخیره کردن این عبارت‌ها روی سرورهای گوگل جلوگیری کنید. در ادامه تنظیمات مربوطه را مرور می‌کنیم.

دستیار صوتی و مسأله‌ی حریم خصوصی

در گذشته معمولاً برای فعال کردن دستیار صوتی، از فشار دادن دکمه‌ای روی بدنه‌ی گوشی و تبلت استفاده می‌شد اما اکنون استفاده از کلمه‌ی بیداری تدریجاً متداول می‌شود. به عنوان مثال در اغلب محصولات اندرویدی می‌توانید تنظیمات Google Assistant را چک کنید و فعال شدن این دستیار صوتی حین شنیدن عبارت OK Google‌ یا Hey Google را فعال کنید. در مورد دستیار صوتی مایکروسافت می‌بایست از Hey Cortana استفاده کنید و در مورد دستیار صوتی آمازون، می‌بایست بگویید Alexa و همین‌طور در مورد محصولات اپل از کلمه‌ی بیداری Hey Siri استفاده کنید.

به عبارت دیگر این روزها وسایلی مثل گوشی و تبلت، همواره در حال گوش دادن به صدای شما هستند! کاربران محتاط قابلیت بیداری با شنیدن کلمه‌ی بیداری را غیرفعال می‌کنند چرا که تجربه نشان داده که غول‌های فناوری چندان در حفظ حریم خصوصی کاربران صادق نیستند و ممکن است صداها را به صورت پنهان ضبط کرده و در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی قرار بدهند.

از طرف دیگر عبارت‌هایی که با فرمان صوتی جستجو می‌کنید، روی سرورهای گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون نگهداری می‌شود. از این کلمات برای بهبود تشخیص گفتار استفاده می‌شود اما در عین حال ممکن است به دلایل شخصی نخواهید این اطلاعات روی سرورهای آنلاین ذخیره و نگهداری شود. برخی کمپانی‌ها مثل گوگل، قابلیت چک کردن عبارت‌های جستجو شده و حذف کردنشان را فراهم کرده‌اند و برخی دیگر در حال حاضر این قابلیت را لحاظ نکرده‌اند.

البته ممکن است گوگل اطلاعات ذخیره شده را روی سرورهای دیگری نگهداری کند و این موضوع را پنهان کند! بنابراین بهتر است از سرچ کردن عبارت‌هایی که جنبه‌ی شخصی دارد، خودداری کنید و این کلمات را صرفاً در حالت وب‌گردی ناشناس و به روش دستی جستجو کنید.

حذف کردن عبارت‌های سرچ شده توسط گوگل اسیستنت

همان‌طور که اشاره کردیم گوگل قابلیت حذف کردن عبارت‌هایی که به صورت صوتی جستجو کرده‌اید را فراهم کرده است و در عین حال می‌توانید از ذخیره کردن این اطلاعات جلوگیری کنید. برای این مهم ابتدا به وب‌سایت کنترل فعالیت‌های من یا Activity controls گوگل مراجعه کنید و با وارد کردن جیمیل و پسورد، لاگین کنید. دقت کنید که جیمیلی که در گوشی یا تبلت از آن استفاده می‌کنید را وارد کنید!

اکنون سوییچ گزینه‌ی Voice & Audio activity را غیرفعال کنید تا از این پس اطلاعاتی ذخیره نشود. برای چک کردن فعالیت‌های سابق، می‌توانید روی لینک Manage Activity در همین بخش کلیک کنید.

چگونه سوابق کلمات جستجو شده با دستیار صوتی گوگل را ببینیم و حذف کنیم؟

و در صفحه‌ی باز شده می‌توانید با استفاده از کادر جستجو و همین‌طور فیلتر کردن فعالیت‌ها، آنچه لازم است حذف شود را پیدا کرده و حذف کنید. برای پیدا کردن عبارت‌های جستجو شده بین دو تاریخ مشخص، روی آیکون + کنار Filter by date کلیک کنید و سپس تاریخ شروع و پایان را در پنجره‌ای که باز شده، انتخاب کنید. به این ترتیب لیست نتایج کوتاه‌تر می‌شود.

برای حذف کردن هر یک از فعالیت‌ها، روی منوی سه‌نقطه‌ی روبروی آن کلیک کنید و گزینه‌ی Delete را انتخاب کنید. برای حذف کردن دسته‌جمعی تعداد زیادی نتیجه‌ی جستجو، روی آیکون سطل زباله بالای لیست کلیک کنید.

چگونه سوابق کلمات جستجو شده با دستیار صوتی گوگل را ببینیم و حذف کنیم؟

بنابراین هر زمان که لازم باشد می‌توانید عبارت‌های سرچ شده را ببینید و حذف کنید و همین‌طور می‌توانید از ذخیره شدن عبارت‌هایی که در آینده با روش گفتاری سرچ می‌کنید، جلوگیری کنید.