معمولاً برای به اشتراک‌گذاری فایل بین لینوکس و سیستم‌های ویندوزی سیستم‌هایی با سیستم عامل مشابه UNIX از Samba استفاده می‌شود. البته Samba یک اپلیکیشن و برنامه‌ی خاص نیست بلکه مجموعه‌ای از سرویس‌های نرم‌افزاری برای کار با شبکه و به اشتراک‌گذاری فایل است. در لینوکس برای سهولت کار می‌توانید آنچه به کمک Samba به اشتراک گذاشته شده را در مسیر دلخواه ماونت کنید.

در ادامه به روش Mount کردن فولدرهای مربوط به Samba در لینوکس با اجرا کردن دستوراتی ساده در ترمینال می‌پردازیم.

اگر با فایل سیستم و ساختار فولدرمانند آن در لینوکس و همین‌طور روش Mount کردن درایوها آشنایی ندارید، بهتر است قبل از هر چیز مقاله‌ی زیر را مطالعه بفرمایید:

نحوه ماونت کردن فولدرهای شیر شده با Samba

استفاده از Samba در لینوکس بسیار مفید است و کارهای زیادی به کمک آن انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر بورد Raspberry Pi خریداری کرده باشید و بخواهید از آن در شبکه‌ی محلی یا در فضای اینترنت استفاده‌ی خاصی بکنید و فایل به اشتراک بگذارید، می‌توانید از Samba استفاده کنید.

و اما روش ماونت کردن: فرض کنید که می‌خواهید فولدری به اسم Backup که در حافظه‌ی متصل به رزبری پای قرار گرفته و در شبکه به اشتراک گذاشته شده را ماونت کنید. قبل از هر چیز از طریق کانکشن SSH محتویات فولدر شیر شده را بررسی می‌کنیم.

در دستور زیر pi نام کاربری است و نام رزبری پای در شبکه نیز marineville.local است. دستور بعدی به استفاده از فرمان ls‌ برای لیست کردن محتویات فولدر موردبحث مربوط می‌شود.

در نهایت از دستور exit برای خروج استفاده شده است. دقت کنید که برای برقراری کانکشن SSH به وارد کردن پسورد حساب کابری رزبری پای نیاز است و لذا پس از دستور اول باید پسورد را وارد کرد. خروجی دستورات فوق را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

آموزش ماونت کردن فولدرهای Samba در لینوکس

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در فولدر شیر شده که در مسیر /media/pi/USB64/Backup قرار دارد، دو فولدر pat‌ و dave لیست شده است.

و اما استفاده از Samba: برای این مهم پکیج cifs-utils را به کمک ابزار مدیریت پکیج‌ها نصب کنید که البته بسته به توزیعی از لینوکس که نصب کرده‌اید، متفاوت است. در اوبونتو و لینوکس‌های مبتنی بر Debian می‌بایست از دستور apt-get استفاده کنید و این فرمان را با دسترسی روت و در واقع پیشوند sudo اجرا کنید:

آموزش ماونت کردن فولدرهای Samba در لینوکس

در صورت نیاز به پسورد، رمز عبور حساب کاربری سوپریوزر را وارد کنید و صبر کنید تا نصب پکیج انجام شود.

اکنون نوبت به ماونت کردن می‌رسد. در دستور زیر بخش IP Address که شناسه‌ی آی‌پی رزبری پای یا کامپیوتر ویندوزی موردنظر است را جایگزین کنید. به عبارت دیگر به جای 192.168.4.13 از شناسه‌ی آی‌پی کامپیوتر موردنظر استفاده کنید. بخش دیگری که باید تغییر کند، نام نقطه‌ی ماونت و همین‌طور نام فولدر شیر شده است که در ادامه توضیحات کامل‌تری در این رابطه خواهیم داد:

آموزش ماونت کردن فولدرهای Samba در لینوکس

و اما توضیحات بیشتر در مورد دستور فوق:

  • -t cifs: این بخش برای مشخص کردن نوع فایل سیستم است که در این مثال cifs بوده است.
  • -o credentials=/etc/samba/creds,uid=1000,gid=1000: این بخش آپشن‌هایی برای مشخص کردن فایلی به اسم creds‌ است. این فایل حاوی نام کاربری و پسورد مربوط به Raspberry Pi است و در آن UID‌ یا User ID که شناسه‌ی کاربر است و Group ID‌ یا GID که شناسه‌ی گروه است، ذکر شده و از این اطلاعات برای تنظیم کردن مالک یا Owner و گروه روت فایل سیستم استفاده می‌شود.
  • //192.168.4.13/share: این آدرس آی‌پی کامپیوتر موردنظر در شبکه لوکال یا محلی و سپس فولدر به اشتراک گذاشته شده توسط Samba است. فولدر اصلی که به اشتراک گذاشته شده، Backup نام دارد اما نام آن حین به اشتراک‌گذاری با Samba، متفاوت تعیین شده و لذا share نام دارد.
  • /media/dave/NAS: بخش آخر نقطه‌ی ماونت است. می‌بایست پیشاپیش این نقطه‌ی ماونت را ایجاد کرده باشید و سپس در دستور فوق از آن استفاده کنید.

برای آشنایی با روش ایجاد نقطه ماونت جدید در لینوکس، به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

و اما نوبت به استفاده از نقطه‌ی ماونت برای دسترسی به فایل‌های به اشتراک‌گذاشته شده در شبکه می‌رسد. با توجه به اینکه در این مثال از نقطه‌ی ماونت /media/dave/NAS استفاده شده، ابتدا با فرمان cd‌ فولدر را تغییر می‌دهیم:

و سپس دستوری مثل ls را اجرا می‌کنیم تا فولدرهای موجود لیست شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فولدرهای موجود در Backup لیست می‌شود:

آموزش ماونت کردن فولدرهای Samba در لینوکس