برای انتقال فایل از طریق وای-فای، اپلیکیشن‌های زیادی معرفی شده است. Zapya و SHAREit از نام‌های قدیمی و محبوب در این عرصه هستند اما در عین حال اپ‌های جدید و ساده و خلوت‌تری مثل Feem نیز معرفی شده است. برخی کاربران استفاده از اپ‌های ساده و سبک‌تر را به انواع محبوب‌تر و قدیمی ترجیح می‌دهند و برخی نیز به اپ‌های قدیمی عادت کرده‌اند.

در این مقاله می‌خواهیم مقایسه‌ای بین اپلیکیشن معروف شیرایت با اپ جدیدی به اسم فیم داشته باشیم. با ما باشید.

مقایسه قیمت و پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف

اپلیکیشن Feem صرفاً مخصوص اندروید نیست بلکه برای سیستم عامل‌های دستاپی و موبایل دیگر نیز طراحی شده است. به عبارت دیگر می‌توانید آن را روی ویندوز، مک‌اواس، لینوکس و همین‌طور iOS نصب و استفاده کنید. حتی می‌توانید از طریق مرورگرهای اینترنت نیز با آن کار کنید. تنها لازمه این است که وسایلی که می‌خواهید فایل بینشان منتقل کنید، می‌بایست به یک شبکه‌ی خانگی متصل شده باشند.

البته فراموش نکنید که ایجاد هات‌اسپات توسط آیفون و وسایل اندرویدی نیز یک راهکار ساده برای ساخت شبکه لوکال و به اشتراک‌گذاری اینترنت سیم‌کارت است:

در نسخه‌ی رایگان Feem تبلیغات وجود دارد اما محدودیت خاصی در آن دیده نمی‌شود. با پرداخت ۵ دلار می‌توانید تبلیغات را حذف کنید و تعداد وسایل پشتیبانی‌شده را بیشتر کنید.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

و اما SHAREit: این اپلیکیشن قدیمی و بسیار محبوب هم در تمام سیستم عامل‌های دستاپی و موبایل به جز لینوکس قابل استفاده است. در لینوکس می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب شیرایت استفاده کنید که تنها به مرورگر اینترنت نیاز دارد. توجه کنید که برای انتقال فایل از طریق SHAREit هم می‌بایست وسایل به شبکه‌ی Wi-Fi مشترکی وصل شده باشند.

SHAREit هم مثل Feem رایگان است و در آن تبلیغات نمایش داده می‌شود.

مقایسه رابط کاربری Feem و SHAREit

اپلیکیشن Feem بسیار ساده و تمیز طراحی شده تا استفاده از آن ساده باشد. البته تبلیغات موجود در این اپلیکیشن مثل انواع تبلیغات در نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها، کمی مزاحم است اما مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. پس از اجرای Feem از کاربر خواسته می‌شود که اتصال به شبکه‌ی وای-فای را انجام دهد و در ادامه به اشتراک‌گذاری فایل امکان‌پذیر می‌شود. در منو گزینه‌های Settings یا تنظیمات و Feem WebShare‌ برای به اشتراک‌گذاری از طریق وب موجود است.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

در مقابل اپلیکیشن SHAREit شلوغ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد. تبلیغات ویدیویی که به صورت خودکار پلی می‌شوند یک مشکل نسبتاً بزرگ است. حتی ممکن است تبلیغاتی که برای اطفال نامناسب است در شیرایت نمایش داده شود! تبلیغات این اپلیکیشن حتی در بخش نوتیفیکیشن‌ها نیز نمایش داده می‌شود.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

در پایین صفحه تب‌های مربوط به ویدیوها، فیلم‌ها، بازی‌ها و تب Home‌ یا خانه نمایش داده می‌شود. در منوی این اپلیکیشن هم گزینه‌های متعددی وجود دارد که شاید کاربر را بیش از اپ‌های مشابه، گیج کند.

مدیریت فایل با شیرایت و فیم

اپلیکیشن Feem از نظر مدیریت فایل وضعیت خوبی دارد چرا که انواع فایل را به ۵ دسته‌ی عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های موسیقی، اپ‌ها و فایل‌های دیگر تقسیم کرده و در ۵ تب مجزا به صورت مرتب و ساده نمایش می‌دهد. تب‌ها در بالای صفحه قرار دارند که شاید دسترسی با یک انگشت مشکل باشد اما به هر حال ساده است. با مراجعه به این تب‌ها می‌توانید فایلی که قرار است ارسال شود را سریع و ساده پیدا کنید.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

اپ SHAREit هم از این نظر بسیار عالی است. اگر روی تب Apps تپ کنید، با دو دسته اپ روبرو می‌شود. اپ‌هایی که از طریق Google Play نصب شده و اپ‌هایی که به صورت فایل APK از طریق کارت حافظه یا روش‌های دیگر دریافت و نصب شده، دو دسته‌ی مجزا هستند.

در تب Files هم فایل‌ها به زیرگروه‌هایی مثل فایل‌های eBook و داکیومنت‌ها یا Document و فایل‌های آرشیو یا Zip تقسیم شده است.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

هر دو اپ در عرصه‌ی مدیریت فایل و پیدا کردن فایل برای ارسال، طراحی خوبی دارند اما شیرایت کمی بهتر است. در هر دو می‌توانید یک فولدر را برای ارسال از طریق شبکه‌ی وای-فای انتخاب کنید که روش سریع‌تری نسبت به انتخاب کردن تک‌تک فایل‌ها برای ارسال است.

امنیت و حفاظت از حریم خصوصی

توجه کنید که دولت هند اپلیکیشن SHAREit را به عنوان اپی که مشکوک به جاسوس‌افزار بودن است، لیست کرده اما تیم توسعه‌ی آن این ادعا را رد کرده است. از طرفی در وب‌سایت SHAREit و قوانین استفاده از آن اشاره شده که اطلاعاتی که هویت شما را مشخص می‌کند مثل نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل، در صورت استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی که در این اپ پیش‌بینی شده، جمع‌آوری می‌شود. بنابراین حین استفاده از شیرایت انتظار نداشته باشید که ناشناس باقی بمانید!

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

در مقابل تیم توسعه‌ی Feem با اشاره به استفاده از پروتکل TLS‌ برای رمزگذاری تمام فایل‌هایی که به واسطه‌ی شبکه‌ی وای-فای منتقل می‌شود، اپلیکیشن امن‌تری طراحی کرده است. به علاوه اگر از نسخه‌ی پولی استفاده کنید، تبلیغات حذف می‌شود و لذا سازنده برای تأمین هزینه‌ها نیازی به تبلیغات و جمع‌آوری و فروش اطلاعات آماری کاربران ندارد.

مقایسه امکانات SHAREit و Feem

اپلیکشین شیرایت صرفاً اپی برای انتقال فایل از طریق شبکه بین وسایل مختلف نیست. توسعه‌دهندگان این اپ با همکاری Times Music برای پیشنهاد فیلم و ویدیوها و موزیک‌ها و حتی بازی‌ها تلاش می‌کنند که البته شاید اصلاً موردتوجه شما نباشد!

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

در شیرایت قابلیت جالبی به اسم Group Share برای به اشتراک گذاشتن فایل با چند دیوایس مختلف در نظر گرفته شده است. می‌توانید گروهی شامل حداکثر ۵ دیوایس را ایجاد کنید و فایلی را با همه‌ی وسایل به اشتراک بگذارید.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

از طریق منوی شیرایت می‌توانید به چند اپ دیگر دسترسی پیدا کنید که البته هر یک به صورت مجزا دانلود و نصب می‌شود و در واقع یک اپلیکیشن جداگانه است:

  • S Player که پلیر ویدیو است.
  • CLONEit که برای انتقال دیتا از دیوایسی به دیگری کاربرد دارد.
  • CLEANit که برای پاکسازی فایل‌های اضافی استفاده می‌شود.
  • LOCKit که سرویسی برای رمزگذاری و قفل کردن برخی اپ‌ها کاربرد دارد.
  • LISTENit که یک پلیر موسیقی است.

البته برای تمام اپ‌های پیشنهادی شیرایت، جایگزین‌های بهتر و جالب‌تری وجود دارد. به عنوان مثال برای پخش ویدیوها بهتر است از MX Player یا VLC استفاده کنید که امکانات و تنظیمات بسیار عالی دارند:

در شیرایت می‌توانید از نوار جستجو برای پیدا کردن ویدیوها استفاده کنید که البته شامل ویدیوهای آفلاین و آنلاین می‌شود و شاید برای همه‌ی کاربران جالب نباشد.

معرفی Feem و مقایسه آن با SHAREit

در مقابل امکانات Feem ساده است اما دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که کاربر به دنبال آن است. در فیم تعداد زیادی گزینه و امکانات مختلف وجود ندارد و به خصوص منوی آن ساده و خلوت است. در نتیجه بسیاری از کاربران فیم را به اپلیکیشن‌های معروفی مثل SHAREit ترجیح می‌دهند.