برای باز کردن فایل‌های آرشیو با فرمت RAR در اندروید، اپ‌های زیادی وجود دارد. فایل RAR ممکن است کوچک و حاوی فایلی کم‌حجم مثل زیرنویس یک فیلم باشد و در عین حال ممکن است چند فایل RAR با ظرفیت ۱ گیگابایت و بیشتر، هنگام Extract کردن یا به زبان دیگر، استخراج فایل‌ها، یک فایل بزرگ ایجاد کنند. در واقع اغلب سایت‌ها برای سهولت دانلود فایل‌های حجیم، آنها را به صورت فشرده‌شده و چند قطعه‌ای ارایه می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم بهترین اپ‌ها برای اکسترکت کردن فایل‌های RAR در اندروید را معرفی کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

آشنایی با فشرده‌سازی با فرمت RAR و کاربردهای آن

فرمت RAR مثل فرمت ZIP بسیار محبوب و معروف است و هزاران نرم‌افزار برای سیستم عامل‌های مختلف مثل ویندوز و لینوکس و مک‌او‌اس و حتی iOS‌ و اندروید وجود دارد که می‌تواند این فرمت را باز کند و فایل‌های داخل آن را در محل دیگری اکسترکت کند.

موضوع این مقاله صرفاً معرفی اپ‌هایی برای سیستم عامل اندروید است که می‌توانند فایل RAR را باز کنند. اگر روی گوشی خود زیرنویس یک فیلم یا دیتای حجیم یک بازی را به صورت فایل‌های آرشیو RAR دانلود کرده‌اید، نیازی به انتقال به کامپیوتر برای استخراج فایل‌ها و سپس کپی کردن فایل‌ها روی حافظه‌ی گوشی نیست. می‌توانید به راحتی در اندروید نیز همین کار را مستقیماً انجام دهید.

توجه کنید که گاهی برای ایمیل کردن یک فایل حجیم و ارسال از طریق پیام‌رسان‌هایی که محدودیت حجم برای فایل‌ها در نظر می‌گیرند، باید فایل‌ها را چند تکه یا تا حد ممکن فشرده کنید و سپس ارسال کنید. برای این مهم نیز می‌توانید از فرمت RAR و اپ‌هایی که فایل‌ها را با این فرمت فشرده می‌کنند، استفاده کنید.

دقت کنید که RAR و ZIP و دیگر فرمت‌های آرشیو، بدون افت کیفیت یا Lossless است. بنابراین اگر یک موسیقی با فرمت MP3‌ یا یک ویدیو با فرمت MP4 و یا چند عکس با فرمت JPG را به فایل آرشیو RAR تبدیل کنید، کاهش حجم قابل‌توجهی اتفاق نمی‌افتد چرا که این فرمت‌ها از این روش چندان قابل فشرده‌سازی نیستند. برای این موارد می‌بایست از کانورت کردن به وسیله‌ی اپ‌ها و نرم‌افزارهای خاص استفاده کنید و فرمت را کاملاً تغییر دهید که در این صورت کم و بیش افت کیفیت اتفاق می‌افتد اما ممکن است حجم فایل نهایی چند برابر کمتر باشد!

به عنوان مثال در آیفون و آیپد می‌توانید از کدک‌های پیشرفته و جدید HEVC و HEIF استفاده کنید که تا ۵۰ درصد در کاهش حجم ویدیو و عکس موثر واقع می‌شوند.

بهترین اپ‌ها برای باز کردن RAR در اندروید

خوشبختانه تعداد اپ‌هایی که این کار را انجام می‌دهند زیاد است و در میانشان موارد رایگان زیادی نیز وجود دارد. امکانات برخی اپ‌های رایگان برای باز کردن و کار با فرمت RAR در اندروید نیز عالی است و نیازی به اپ‌های پولی نیست، هر چند می‌توانید با پرداخت هزینه، نسخه‌ی پولی و بدون تبلیغات برخی اپلیکیشن‌ها که بنرهای تبلیغاتی زیادی نمایش می‌دهند را با خیال راحت استفاده کنید.

و اما لیستی از بهترین اپلیکیشن‌ها که قابلیت‌ها و نمایش تبلیغات در آنها بهتر از دیگر اپ‌ها است:

ZArchiver بهترین اپ برای کار با فایل‌های RAR و ZIP و ... در اندروید

اپلیکیشن معروف ZArchiver کاملاً رایگان است و هیچ بنر تبلیغاتی در آن دیده نمی‌شود. رابط کاربری طراحی ساده و دلپذیری دارد که استفاده از اپلیکیشن را ساده می‌کند.

در این اپلیکیشن علاوه بر باز کردن فایل‌های آرشیو با فرمت‌های معروف مثل RAR و ZIP و 7z و همین‌طور GZ و XZ، می‌توانید فایل‌ها را با همین فرمت‌ها فشرده و آرشیو کنید. البته اگر مقصود شما اکسترکت کردن باشد، فرمت‌های پشتیبانی‌شده بیشتر است و می‌توانید فایل‌های DEB‌ و ISO و برخی فرمت‌های معروف دیگر را نیز باز کنید.

در اپلیکیشن ZArchiver امکان باز کردن فایل‌های آرشیو بدون اکسترکت کردن نیز وجود دارد و لذا قبل از استخراج فایل‌ها، می‌توانید بررسی کنید که چه فایل‌هایی در یک فایل RAR‌ موجود است.

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

در حقیقت اپلیکیشن ZArchiver صرفاً اپی برای فشرده‌سازی یا اکسترکت کردن فایل‌ها نیست بلکه یک اپ مدیریت فایل ساده نیز محسوب می‌شود.

RAR اندرویدی مشابه WinRAR‌ ویندوزی

اپلیکیشن بعدی لیست ما، اپ RAR محصولی از RARLAB که نرم‌افزار معروف WinRAR را برای ویندوز منتشر می‌کند. با استفاده از این اپ می‌توانید فایل‌های RAR و ZIP را در گوشی یا تبلت اندرویدی خویش ایجاد کنید و همین‌طور باز کردن فایل‌های آرشیو با فرمت‌های متنوعی مثل TAR و XZ و ISO و همین‌طور ARJ و 7z و حتی فرمت‌های ناشناخته‌تری مثل PPMd و LZMA نیز پشتیبانی می‌شود.

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

سادهاین اپلیکیشن هم با توجه به تصاویر فوق، طراحی ساده و دلپذیری دارد و البته قابلیت‌های آن نیز عالی است. در این اپ می‌توانید فایل‌های RAR که دارای چند Part یا بخش هستند را نیز به خوبی باز و استفاده کنید و همین‌‌طور اگر فایل RAR دارای پسورد باشد، می‌توانید مثل WinRAR‌ ویندوزی، رمز را وارد کرده و آن را اکسترکت یا باز کنید.

نمایش تبلیغات در این اپلیکیشن فعال است و برای حذف تبلیغات می‌بایست نسخه‌ی پولی را تهیه کرد.

WinZIP و استفاده از سرویس ابری گوگل درایو و دراپ‌باکس

اپلیکیشن WinZIP برای اندروید نیز طراحی ساده و خوبی دارد و نمایش تبلیغات نیز در آن نسبتاً کم است. در این اپ می‌توانید فایل‌های آرشیو با فرمت‌های RAR و ZIP ایجاد کنید و در خصوص Extract کردن هم تعدادی از فرمت‌های دیگر پشتیبانی می‌شود اما پشتیبانی به گستردگی ZArchiver یا RAR نیست.

یکی از قابلیت‌های مفید اپ WinZIP این است که در آن می‌توان مستقیماً از سرویس‌های ابری مثل گوگل درایو یا دراپ‌باکس استفاده کرد که فرآیند ارسال فایل‌های حجیم به کمک این سرویس‌ها را ساده می‌کند.

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

اگر مرتباً فایل‌ها را روی فضای ابری Google Drive یا Dropbox آپلود کرده و به اشتراک می‌گذارید، استفاده از این اپلیکیشن را توصیه می‌کنیم. به خصوص که طراحی زیبا و ساده‌ای دارد.

B1 Archiver با پشتیبانی از فرمت‌های متنوع آرشیو

اپلیکیشن اندروید B1 Archiver یکی از گسترده‌ترین پشتیبانی‌ها را دارد و در واقع از ۳۷ فرمت مختلف فایل‌های آرشیو شامل ZIP و RAR و حتی فرمت خاص خویش که B1 نام دارد، پشتیبانی می‌کند.

این اپ به خوبی فایل‌های RAR چند تکه‌ای را باز می‌کند و همین‌طور مشکلی با فایل‌های دارای رمز ندارد. البته فایل‌های ZIP دارای پسورد را نیز به خوبی باز می‌کند. حین اکسترکت کردن فایل‌های یک آرشیو، می‌توانید موارد خاصی را انتخاب کرده و فقط همان فایل‌ها را استخراج کنید و نه تمام آرشیو را.

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

طراحی رابط گرافیکی این اپ بسیار خوب و کاربردی است اما یک مشکل بزرگی که در استفاده از آن وجود دارد، نمایش تبلیغات نسبتاً زیاد است. بنابراین این اپ را به عنوان بهترین اپ برای مدیریت و کار با فایل‌های آرشیو شامل فرمت RAR، معرفی نمی‌کنیم. می‌توانید نسخه‌ی پولی را تهیه کنید که طبعاً یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای مدیریت و کار با فرمت‌های مختلف آرشیو است.

ES File Explorer اپی برای مدیریت فایل و کار با RAR

بله، درست خوانده‌اید، اپلیکیشن مدیریت فایل معروفی به اسم ES File Explorer هم در لیست بهترین اپ‌ها برای باز کردن RAR در اندروید وجود دارد چرا که این اپلیکیشن می‌تواند فایل‌های آرشیو متنوعی را باز کند.

این اپ از فرمت‌های معروفی مثل RAR و ZIP پشتیبانی می‌کند و می‌توانید داخل یک فایل آرشیو را مشاهده کرده و فایل‌های لازم را اکسترکت کنید. پشتیبانی از فرمت‌های مختلف به خوبی B1 Archiver نیست اما در مقابل ES File Explorer یک اپلیکیشن همه‌فن‌حریف در نقش فایل منیجر است.

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

معرفی اپ‌هایی برای باز کردن RAR در اندروید

با نصب کردن این اپلیکیشن کم‌حجم، امکانات مختلفی برای مدیریت فایل‌ها، رمزگذاری کردن یا Encrypt کردن فایل‌ها و همین‌طور بکاپ گرفتن از فایل APK اپ‌ها، باز کردن فرمت‌های معروف عکس و ویدیو و فایل‌های موسیقی و ... را نیز در اختیار خواهید داشت. حتی می‌توانید از روش سرور FTP یا Samba برای نقل و انتقال فایل‌ها استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های این اپلیکیشن و مقایسه با رقیب اصلی آن، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید: