اپلیکیشن‌های اندروید بسیار زیاد و متنوع هستند. بازی‌های جالبی نیز برای این پلتفرم منتشر شده است. برخی از کاربران لینوکس و ویندوز به دنبال راهی برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در این سیستم عامل‌ها هستند و خوشبختانه با وجود چندین نرم‌افزار شبیه‌ساز مختلف، امکان اجرا کردن بسیاری از اپلیکیشن‌ها بدون مشکل خاصی وجود دارد.

در این مقاله به معرفی چند امولاتور و روش دیگر برای برای استفاده از اپ‌های اندروید در Linux می‌پردازیم.

قبل از هر چیز توجه کنید که هسته‌ی اندروید و توزیعات لینوکس، یکسان است. اما نصب کردن اپ‌های اندروید در لینوکس امکان‌پذیر نیست چرا که گوگل کتابخانه‌ها و محیط اجرایی خاصی را روی هسته اضافه کرده است. به همین جهت است که برای استفاده از اپ‌های اندروید در لینوکس، به نرم‌افزاری نیاز داریم که اندروید را شبیه‌سازی کند. به این نرم‌افزارها اصطلاحاً Emulator گفته می‌شود. نمونه‌ی محبوب نرم‌افزارهای شبیه‌ساز اندروید برای ویندوز، BlueStacks App Player و Nox App Player است.

متأسفانه مشابه این دو نرم‌افزار قدرتمند برای لینوکس وجود ندارد! روش‌ها و نرم‌افزارهایی که معرفی می‌کنیم کم و بیش محدودیت دارند اما به هر حال اگر به دنبال اجرا کردن چند اپلیکیشن خاص باشید، احتمالاً یکی از چند راهکار معرفی شده، نیاز شما را رفع می‌کند.

Android-x86 نسخه‌ای از اندروید برای پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی

اولین پیشنهاد ما به کاربران لینوکس، یک نرم‌افزار شبیه‌ساز نیست بلکه نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید برای کامپیوتر و لپ‌تاپ است. پروژه‌ی Android-x86 در حقیقت حاصل پورت کردن اندروید برای پردازنده‌هایی است که معماری مجموعه دستورات x86 دارند. پردازنده‌ی گوشی‌ها و تبلت‌ها معمولاً مبتنی بر معماری مجموعه دستورات ARM است که با x86 تفاوت دارد. به عبارت دیگر می‌توانید این نسخه‌ی اندروید را روی سیستم‌هایی با پردازنده‌های معمولی Intel و AMD نصب کرده و اجرا کنید.

می‌توانید این نسخه‌ی اندروید را در یک ماشین مجازی که با نرم‌افزاری مثل VirtualBox ایجاد کرده‌اید هم نصب کنید.

بنابراین می‌توانید در محیط لینوکس و نرم‌افزار VirtualBox، اندروید را اجرا کنید و در آن اپلیکیشن‌هایی نصب و اجرا کنید.

برای اطلاعات تکمیلی به مقاله‌ی زیر توجه کنید که در درجه‌ی اول برای کاربران ویندوز مفید است اما روال کار در لینوکس مشابه است:

در Android-x86 اپلیکیشن Play Store گوگل موجود است. لذا می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی و تبلت خویش استفاده می‌کنید را به راحتی از طریق گوگل پلی پیدا کرده، دانلود و نصب کنید. اما نکته‌ی مهم این است که همه‌ی اپ‌های اندروید با پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی سازگار نیستند! بنابراین تعداد اپلیکیشن‌های قابل‌استفاده کمتر از روش کار با نرم‌افزارهای شبیه‌ساز است.

معرفی روش‌هایی برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در لینوکس

پروژه‌ی Android-x86 هم‌اکنون پروژه‌ای زنده و در حال توسعه است. لذا امکانات و قابلیت‌های این نسخه‌ی اندروید و همین‌طور عملکرد و سرعت آن رو به پیشرفت است.

ARChon و اجرای اپ اندروید در کروم

روش بعدی برای اجرا کردن نرم‌افزار اندروید در لینوکس هم استفاده از شبیه‌سازها نیست. می‌توانید با استفاده از ران‌تایم اندروید برای کروم که به اختصار ARC گفته می‌شود، اپ‌های اندروید را در مرورگر گوگل کروم اجرا کنید!

پروژه‌ی ARC توسط گوگل طراحی شده و ARChon هم پروژه‌ای مشابه است که با استفاده از بخش‌های متن باز پروژه‌ی ARC، اجرا کردن اپ‌های اندروید در گوگل کروم را ممکن می‌کند.

برای استفاده از ARChon کافی است ران‌تایم یا محیط زمان اجرای ARChon را به عنوان یک اکستنشن توسعه‌دهنده روی کروم نصب کنید و سپس اپ‌ها را با استفاده از اکستشن به کروم اضافه کنید. 

معرفی روش‌هایی برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در لینوکس

توجه کنید که نمی‌توانید از گوگل پلی برای دانلود و نصب کردن اپ‌ها استفاده کنید و علاوه بر این همه‌ی اپ‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند.

Anbox – Android in a Box و اجرای اندروید با سرعتی بالا

Android in a Box یا AnBox که نام اختصاری آن است، یک نرم‌افزار شبیه‌ساز خاص است که هسته‌ی لینوکس و برخی منابع دیگر که موردنیاز اندروید است را با آن به اشتراک می‌گذارد.

این نرم‌افزار هم محدودیت‌های خاص خود را دارد اما به دلیل استفاده‌ی مستقیم از هسته‌ی لینوکس و در واقع دسترسی مستقیم به سخت‌افزار، به مراتب سریع‌تر از دیگر روش‌های اجرا کردن اپ‌های اندروید در لینوکس است. امنیت نیز با توجه به اجرا کردن اندروید در کانتینر لینوکسی، بسیار خوب است.

معرفی روش‌هایی برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در لینوکس

در این روش هم نمی‌توانید از گوگل پلی استفاده کنید بلکه باید اپ‌ها را به صورت دستی آدرس‌دهی کرده و نصب کنید.

Genymotion یک شبیه‌ساز تجاری و مطمئن

نرم‌افزار شبیه‌ساز Genymotion هم روشی برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در محیط لینوکس است که البته یک نرم‌افزار تجاری است. اما به دلیل تجاری بودن، پشتیبانی خوبی نصیب کاربر می‌شود.

می‌توانید فایل ایمیج سیستم عامل اندروید را به صورت آنلاین و یا لوکال و در نرم‌افزاری مثل VirtualBox استفاده کنید. در Genymotion قابلیت‌های مفید و جالبی مثل GPS جعلی و گزارش باتری موجود است که هم برای توسعه‌دهندگان مفید است و هم برای برای کاربران معمولی. حتی می‌توانید سرویس‌های گوگل پلی را هم نصب و استفاده کنید.

معرفی روش‌هایی برای اجرا کردن اپ‌های اندروید در لینوکس

در نسخه‌ی مخصوص کاربران خانگی، برخی امکانات حذف می‌شود اما رایگان است.