اگر نتوانید به اینترنت وصل شوید به نحوی می‌توانید ایراد را پیدا و برطرف کنید، اما اگر اتصال شما کند و ضعیف باشد راه مشخص و صریحی برای رفع مشکل پیش روی شما قرار ندارد.

وقتی کامپیوتر شما نمی‌تواند به اینترنت وصل شود، ممکن است پیغامی با محتوای A network cable is unplugged ببینید و یک ضربدر قرمز هم در نوار وظیفه یا Windows Explorer ظاهر شود.

بسته به نوع اشکال دستگاه شما، شاید این پیغام را هر چند روز یکبار یا هر چند دقیقه یکبار ببینید. در ادامه‌ی مطلب با سیاره‌ی آی‌تی همراه باشید تا به بررسی علل و راه‌حل‌های موجود برای این مشکل بپردازیم.

علل

خطاهایی مثل Network Cable Unplugged که در رابطه با وصل نبودن کابل شبکه ظاهر می‌شوند می‌توانند علل مختلفی داشته باشند. این پیغام در حالت کلی زمانی نشان داده می‌شود که آداپتور اترنت شبکه نتواند یک ارتباط شبکه‌ی محلی ایجاد کند.

علل عدم موفقیت این پروسه می‌تواند به خاطر عدم عملکرد صحیح آداپتور شبکه، خراب بودن کابل اترنت یا اختلالات مربوط به درایورهای شبکه باشد.

برخی از کاربران که دستگاه‌های خود را از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز به ویندوز ۱۰ آپگرید کرده‌اند نیز بروز این مشکل را گزارش داده‌اند.

راه‌حل‌ها

برای جلوگیری از نمایش مجدد این پیغام خطا و اتصال دوباره به شبکه کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک بار کامپیوتر را به طور کامل خاموش کرده، چند ثانیه منتظر بمانید و بعد مجدداً آن را روشن کنید. اگر از لپتاپ استفاده می‌کنید، بعد از خاموش کردن دستگاه آن را از کابل برق را جدا نموده، در صورت امکان باتری را دربیاورید و ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. سپس دستگاه را روشن کنید.
  • اگر از آداپتور اترنت شبکه استفاده نمی‌کنید، آن را غیرفعال نمایید. این کار برای زمانی مناسب است که مثلاً از یک شبکه‌ی Wi-Fi استفاده می‌کنید که کامپیوترهای آن آداپتور اترنت داخلی دارند. برای غیرفعال کردن آداپتور مربوطه کافی است روی پنجره‌ی خطای A network cable is unplugged دو بار کلیک کنید و گزینه‌ی Disable را انتخاب نمایید.
  • هر دو سر کابل اترنت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی وصل شده باشد. یک سر کابل باید به کامپیوتر و سر دیگر به دستگاه اصلی شبکه، که احتمالاً یک روتر است، وصل باشد. اگر این روش جواب نداد، به جای این که بلافاصله به سراغ خرید کابل جدید بروید، ابتدا ببینید کابل‌تان سالم است یا نه. برای بررسی این موضوع همان کابل را به یک کامپیوتر دیگر وصل کرده و موقتاً از یک کابل اترنت دیگر که از سلامت آن اطمینان دارید استفاده کنید.
  • اگر برای آداپتور شبکه‌ی شما آپدیت جدیدی منتشر شده، حتماً آن را به‌روز کنید. اما اگر از آخرین نسخه‌ی موجود استفاده می‌کنید، یک بار آداپتور را حذف و مجدداً آن را نصب نمایید.

نکته: سوالی که برای اکثر کاربران پیش می‌آید این است که وقتی دستگاه به اینترنت وصل نمی‌شود، چگونه می‌توانیم درایور فعلی آداپتور را آپدیت کنیم؟ پاسخ ساده است. ابزارهای رایگانی مثل Driver Talent برای آپدیت درایورها وجود دارند که با استفاده از آن‌ها به صورت آفلاین می‌توانید درایور خود را به‌روز کنید.

  • برای تغییر دادن تنظیمات پیش‌فرض Duplex آداپتور اترنت به Half Duplex یا Full Duplex از بخش Device Manager یا Network and Sharing Center سیستم استفاده کنید.

با تغییر سرعت و زمان‌بندی آداپتور، می‌توانید بر محدودیت‌های فنی آن فائق آیید. برخی از کاربران گزارش داده‌اند که با تغییر تنظیمات به حالت Half Duplex توانسته‌اند مشکل را برطرف کنند، اما نباید فراموش کرد که با این کار نرخ حداکثر جابجایی اطلاعات دستگاه کاهش می‌یابد.

نکته: برای تغییر این تنظیمات به بخش Properties دستگاه بروید و از زبانه‌ی Advanced، گزینه‌های مربوط به Speed & Duplex را دستکاری کنید.

  • آداپتور اترنت در بعضی از کامپیوترهای قدیمی یک دانگل USB با برند PCMCIA یا کارت اترنت PCI است. برای این که از اتصال درست این آداپتورها مطمئن شوید، می‌توانید یک بار آن‌ها را جدا کرده و مجدداً وصل کنید. اگر این روش جواب نداد، در صورت امکان، از یک آداپتور دیگر استفاده نمایید.

اگر هیچ یک از روش‌های بالا مشکل شما را برطرف نکرد، ممکن است دستگاهی که در سمت دیگر ارتباط اترنت شما قرار گرفته ایراد داشته باشد. پس مشکل‌یابی را از آن طرف امتحان کنید.