یکی از قابلیت‌های امنیتی مرورگر Google Chrome این است که پردازش‌های سایت‌ها را به صورت ایزوله و مستقل اجرا می‌کند. این ویژگی در کروم ۶۳ اضافه شده و در نسخه‌ی ۶۷ گوگل کروم به صورت پیش‌فرض فعال است اما در کروم برای اندروید، به صورت پیش‌فرض فعال نیست.

در ادامه به روش فعال کردن Strict Site Isolation  در گوگل کروم اندرویدی می‌پردازیم. با ما باشید.

آشنایی با قابلیت امنیتی ایزوله کردن سایت در گوگل کروم

یکی از قابلیت‌های مفید مرورگر کروم این است که می‌تواند پردازش‌های مربوط به رندر کردن هر سایت را مستقل از دیگر سایت‌ها انجام بدهد. به این ترتیب نفوذ کردن به پردازش‌های دیگر و آلوده کردن سیستم عامل دشوار می‌شود. گوگل در نسخه‌های اخیر گوگل کروم، ایزوله کردن را با سخت‌گیری و امنیت بیشتر پیاده‌سازی کرده و لذا نام این قابلیت امنیتی را Strict Site Isolation گذاشته است.

برای جلوگیری از نفوذهایی که هکرها با استفاده از حفره‌ی امنیتی خطرناکی موسوم به Spectre انجام می‌دهند و حتی اسپکتر ۱.۱ و اسپکتر ۱.۲ که گونه‌های جدیدتر آن است، توصیه می‌شود که این ویژگی امنیتی را در گوگل کروم فعال کنید.

روش فعالسازی Site Isolation در کروم اندروید

توجه کنید که فعال کردن قابلیت ایزوله کردن سایت‌ها در گوگل کروم به بیشتر شده استفاده از رم منجر می‌شود. البته گوگل متوجه این مشکل شده و ممکن است در آینده و در نسخه‌های بعدی، میزان استفاده از RAM را کاهش دهد. اگر با فعالسازی این ویژگی متوجه شدید که مصرف رم به شدت افزایش پیدا کرده و طبیعی نیست، آن را به سادگی غیرفعال کنید.

و اما روش فعالسازی:

ابتدا اپلیکیشن گوگل کروم را اجرا کنید.

برای چک کردن نسخه‌ی اپ Chrome روی منو تپ کرده و گزینه‌ی Help & Feedback و سپس منو و در نهایت Version info را انتخاب کنید و بررسی کنید که کروم بروز باشد.

در نوار آدرس عبارت زیر را تایپ کنید و روی دکمه‌ی Go تپ کنید.

chrome://flags/#enable-site-per-process

روی منوی کرکره‌ای مربوط به Strict site isolation تپ کنید و حالت Enabled‌ را انتخاب کنید.

در نهایت روی دکمه‌ی RELAUNCH NOW تپ کنید.

فعالسازی Strict Site Isolation در Chrome اندروید برای بهبود امنیت

اپلیکیشن کروم بسته می‌شود و مجدداً اجرا می‌شود و در این حالت قابلیت ایزولاسیون فعال است.

برای غیرفعال کردن این قابلیت، مراحل را تکرار کنید و حالت Disabled را انتخاب کنید و مجدداً مرورگر را ری‌استارت کنید.