نرم‌افزارهای امولاتور مختلفی برای اجرا کردن اندروید و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید در Windows یا macOS موجود است. نرم‌افزار Nox یا در واقع Nox App Player برای اجرا کردن اندروید و اپ‌های آن در محیط ویندوز و همین‌طور مک‌او‌اس طراحی شده و یکی از کامل‌ترین و ساده‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر اینکه می‌توانید اپ‌ها را در صفحه نمایش بزرگ لپ‌تاپ‌ها و مک‌بوک‌ها و همین‌طور مانیتور یا حتی تلویزیون اجرا کنید، قابلیت تعریف کردن دکمه‌های لمسی، استفاده از جوی‌استیک لمسی، اجرای Macro یا دستورات پشت‌سرهم و فیلم‌برداری و اسکرین‌شات گرفتن از صفحه نیز وجود دارد.

در این مقاله به روش نصب Nox در ویندوز یا مک و نصب و اجرای اپلیکیشن‌های اندروید در این نرم‌افزار شبیه‌ساز می‌پردازیم.

مجازی‌سازی یکی از روش‌های مرسوم برای اجرا کردن سیستم عاملی درون سیستم عامل اصلی است. اجرا کردن لینوکس در ویندوز یا برعکس، اجرا کردن مک‌او‌اس در لینوکس یا برعکس و همین‌طور اجرا کردن اندروید در محیط ویندوز، همگی امکان‌پذیر است و نرم‌افزارهای خاصی برای این مهم وجود دارد.

اهداف اجرای اپلیکیشن اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس

هدف از اجرای سیستم عاملی درون دیگری، ممکن است آموزش و یادگیری کار با سیستم عامل جدید باشد. بررسی کردن اپلیکیشن‌های آلوده یا ویروس و بدافزار و مشکلات امنیتی، هدف دیگری است که کاربران حرفه‌ای دنبال می‌کنند. برنامه‌نویسان هم برای توسعه‌ی نرم‌افزارها، نیاز به محیطی برای آزمایش عملکرد اپلیکیشن و نرم‌افزار دارند و ممکن است قبل از تست روی دیوایس واقعی، از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز استفاده کنند.

علاوه بر تمام موارد فوق که بیشتر جنبه‌ی تحقیقاتی و بررسی کردن دارد، برخی گیمرها و کاربران عادی، به اپ یا بازی خاصی نیاز دارند که نسخه‌ی مخصوص همه‌ی سیستم عامل‌ها ندارد و لذا باید از نرم‌افزارهای ماشین مجازی یا امولِیتور (به غلط امولاتور گفته می‌شود) برای اجرا کردن آن استفاده کرد. تعداد زیادی از اپ‌های اندروید یا iOS نسخه‌ی مخصوص ویندوز ندارد و حتی ممکن است نرم‌افزار مشابه دیگری نیز منتشر نشده باشد! لذا با توجه به عدم وجود جایگزین، می‌بایست سراغ نرم‌افزارهای شبیه‌ساز رفت.

گیمرهایی که به بازی‌های موبایل علاقه‌مند هستند، بدشان نمی‌آید که برخی بازی‌های محبوب را در نمایشگر بزرگ تجربه کنند. به خصوص بازی‌های اعتیادآوری مثل Clash of Clans که دقت در تپ کردن روی صفحه نمایش، مفید واقع می‌شود.

عملکرد برخی نرم‌افزارهای ماشین مجازی و شبیه‌ساز یا به زبان دیگر، Emulator محدود است و امکانات متنوعی ندارند. خوشبختانه نرم‌افزار Nox App Player که یکی از بهترین نرم‌افزارهای اجرای اندروید در ویندوز و مک‌او‌اس است، علاوه بر عملکرد پایدار و عالی، امکانات متنوع و کاربردی زیادی دارد. در مجالی دیگر به امکانات جالب Nox برای گیمرها می‌پردازیم. در این مقاله صرفاً در مورد چگونگی نصب Nox و اجرای سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن‌های آن بحث خواهیم کرد.

آشنایی با Nox و ویژگی‌های آن

همان‌طور که اشاره کردیم نرم‌افزار Nox یک نرم‌افزار شبیه‌ساز یا Emulator است و به عبارت دیگر یک گوشی یا تبلت اندرویدی را به صورت مجازی در کامپیوتر شما ایجاد می‌کند. در این تبلت یا گوشی، سیستم عامل اندروید نصب شده و می‌توانید اپ‌ها و بازی‌های اندروید را روی آن نصب و اجرا کنید.

توجه کنید که Nox مثل برخی امولاتورهای دیگر اندروید، سبک و ساده نیست. لذا برای اجرا کردن روان آن، نیاز به سخت‌افزار معمولی یا قوی دارید. اگر لپ‌تاپی قدیمی در منزل دارید و می‌خواهید آن را به عنوان تبلت اندرویدی استفاده کنید، طبعاً ممکن است مشکلات عملکردی و اجرای کند گریبانگیر شما بشود. البته در صورت کاهش رزولوشن و استفاده از بازی‌ها و اپ‌های سبک، احتمالاً مشکل عدیده‌ای وجود ندارد.

اگر به دلیلی نمی‌توانید از Nox App Player استفاده کنید، گزینه‌های دیگری نیز موجود است: BlueStacks و Andy و Remix OS Player نام سه شبیه‌ساز دیگر اندروید است که برخی کاربران ویندوز استفاده می‌کنند. عملکرد Nox نسبت به این نرم‌افزارها معمولاً باثبات‌تر است و استفاده از آن نیز ساده‌تر است اما در مقابل میزان استفاده از منابع سخت‌افزاری، بیشتر است.

در تنظیمات Nox می‌توانید مشخص کنید که این برنامه از چند هسته‌ی CPU یا پردازنده‌ی اصلی سیستم شما استفاده کند و چند گیگابایت حافظه‌ی RAM به آن اختصاص پیدا کند. این دو تنظیم مهم، برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اندرویدی نیز بسیار مفید است چرا که می‌توانند عملکرد اپلیکیشن یا بازی را در سیستم‌هایی که مقدار رم کم است و پردازنده ضعیف است، تست و بررسی کنند.

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

خوشبختانه یکی از اهداف تیم توسعه‌ی Nox، اجرای بازی‌های اندروید در ویندوز و مک‌او‌اس است. لذا معمولاً بهترین نرم‌افزار شبیه‌ساز برای اجرا کردن بازی‌های اندروید است و به خوبی اغلب بازی‌ها را اجرا می‌کند.

در Nox به صورت پیش‌فرض نسخه‌ی 5.1 سیستم عامل اندروید یا به عبارت دیگر Lollipop نصب شده است. می‌توانید سیستم عامل را به نسخه‌های جدیدتر نیز ارتقا بدهید اما برای حفظ سازگاری، بهتر است از نسخه‌ی پیش‌فرض استفاده کنید.

آموزش نصب و راه‌اندازی Nox‌ در ویندوز

برای دانلود کردن نرم‌افزار Nox App Player بهتر است به وب‌سایت رسمی و اصلی آن مراجعه کنید. البته این نرم‌افزار رایگان است و در سایت‌های دانلود نرم‌افزار نیز به راحتی آن را پیدا خواهید کرد.

پس از دانلود فایل نصب نرم‌افزار، آن را اجرا کنید. اگر آنتی‌ویروس یا فایروال سیستم شما مشکلاتی در نصب یا اجرای Nox App Player به وجود می‌آورد، بهتر است آن را متوقف کنید یا تنظیمات آن را بررسی کنید و محدود کردن این نرم‌افزار را متوقف کنید. نصب ساده است و با چند کلیک تکمیل می‌شود.

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

ممکن است در اولین اجرا با مشکلات خاص و عجیبی روبرو شوید. به عنوان مثال پچ بروزرسانی KB4100347 ویندوز که برای رفع کردن مشکل Spectre منتشر شده، عملکرد Nox‌ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. می‌توانید این آپدیت ویندوز را آن‌اینستال کنید ولیکن در این خصوص هشداری نمایش داده می‌شود.

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

اما در عین حال در اغلب سیستم‌ها نصب کردن و اجرای Nox‌ بدون ارور و پیام خاصی انجام می‌شود و سرعت اجرای اپ‌ها و بازی‌ها نیز قابل قبول است.

روش نصب اپ و بازی اندروید در Nox App Player

پس از اجرا کردن Nox App Player، صفحه‌ی آموزش مختصر و آشنایی با این نرم‌افزار نمایان می‌شود. بد نیست اطلاعات ارایه شده را به دقت مطالعه کنید چرا که آشنایی مقدماتی در ادامه‌ی کار بسیار مفید واقع می‌شود.

تصویر زیر نمایی از صفحه‌ی خانه است که ظاهری درست شبیه به تبلت‌های اندرویدی دارد:

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

حالت پیش‌فرض حالت افقی یا Landscape است اما در صورت نیاز می‌توانید صفحه را مثل گوشی‌ها به صورت عمودی مشاهده کنید. در واقع تغییر رزولوشن و حالت افقی یا عمودی صفحه نمایش، در تنظیمات Nox پیش‌بینی شده است.

توجه کنید که در اغلب موارد نیازی به دستکاری رزولوشن و جهت صفحه نیست چرا که اگر بازی یا اپلیکیشن خاصی که مخصوص گوشی است را اجرا کنید، صفحه به صورت خودکار می‌چرخد. نمونه‌ی آن بازی Star Ocean است:

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

برای نصب کردن بازی و اپ جدید، روی آیکون Nox App Center کلیک کنید. البته اگر لپ‌تاپ شما صفحه نمایش لمسی داشته باشد، می‌توانید از روش تپ کردن استفاده کنید، درست مثل تبلت‌های اندرویدی. اپلیکیشن Nox App Center مستقل از گوگل پلی نیست و در واقع پوششی خاص روی گوگل پلی است تا کاربر سریع‌تر اپلیکیشن‌ها را پیدا کند. در واقع به نظر می‌رسد که تمام اپ‌های موجود در گوگل پلی، قابل نصب است. برای پیدا کردن اپلیکیشن‌ها، می‌توانید نام اپ را جستجو کنید.

بهتر است پس از اجرا کردن این اپلیکیشن، با حساب کاربری گوگل یا در واقع جیمیل و پسورد آن، ورود انجام بدهید، در این صورت می‌توانید تمام اپ‌هایی که قبلاً روی گوشی یا تبلت اندرویدی خویش خریداری و نصب شده را در Nox نصب کنید.

فرآیند نصب درست شبیه به گوشی یا تبلت اندرویدی است، کافی است روی دکمه‌ی نصب در صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها تپ یا کلیک کنید.

آموزش اجرای بازی و اپ اندرویدی در ویندوز و مک‌او‌اس با Nox App Player

پس از تکمیل نصب، آیکون اپلیکیشن در صفحه‌ی خانه اضافه می‌شود با تپ یا کلیک روی آن، اجرا می‌شود.