یکی از نقاط قوت سیستم عامل ویندوز نسبت به سایر سیستم عامل‌ها، تنوع و گستردگی بازی‌ها و اجرای بهینه‌ی اغلب بازی‌ها است. در سیستم عامل Linux هم می‌توان بازی‌های زیادی نصب کرد و برخلاف تصور کاربران ناآشنا به لینوکس، بازی‌های موجود برای این پلتفرم نرم‌افزاری، کم نیست.

اما قبل از مهاجرت به دنیای لینوکس و استفاده از این سیستم عامل به عنوان سیستم عامل کامپیوتر گیمینگ خویش، می‌بایست به نکاتی 

چه بازی‌هایی برای لینوکس منتشر شده است؟

اولین مسأله و شاید مهم‌ترین مسأله برای گیمر ویندوزی یا بازی‌خوری که تاکنون با کنسول‌های بازی مثل ایکس باکس و پلی‌استیشن سرگرم بوده، تنوع و تعداد بازی‌ها است.

در پاسخ به این سوال، ابتدا بهتر است انواع بازی‌های لینوکس را بررسی کنیم. در لینوکس می‌توانید ۵ نوع بازی انجام دهید:

  • بازی‌های اصلی یا Native لینوکس
  • بازی‌های ویندوز که با شبیه‌سازی‌ها در لینوکس اجرا می‌شود
  • بازی‌های اینترنتی که در مرورگر اجرا می‌شوند
  • بازی‌هایی برای محیط ترمینال لینوکس!
  • بازی‌های کلاسیک و بسیار قدیمی که گرافیک بسیار پایین و ساده‌ای دارند

جالب است که برنامه‌نویسان علاقه‌مند به گیم، حتی برای محیط ترمینال لینوکس هم بازی طراحی کرده‌اند! محیطی که گرافیکی نیست و ساخت بازی جذاب با استفاده از کاراکترها بسیار مشکل است.

دقت کنید که اجرا کردن نرم‌افزارهای مخصوص ویندوز، کم و بیش در محیط لینوکس امکان‌پذیر است اما سرعت اجرا کمتر از حالت معمول است. به عبارتی اگر یک بازی نسخه‌ی ویندوزی داشته باشد و در کنار آن نسخه‌ی مخصوص لینوکس یا به زبان دیگر Native لینوکس نیز منتشر شده باشد، منطقی است که نسخه‌ی لینوکسی را بدون هیچ شبیه‌سازی خاصی اجرا کنیم چرا که سرعت اجرای بازی بیشتر خواهد بود.

بازی‌های اصلی یا Native برای لینوکس را از کجا پیدا کنیم؟

پیدا کردن بازی‌های مخصوص ویندوز به خصوص برای فارسی‌زبان‌ها راحت است چرا که ده‌ها سایت فارسی با نادیده گرفتن قوانین کپی‌رایت، بازی‌های پولی را به صورت قفل‌شکسته و کرک شده برای دانلود قرار می‌دهند. اما اگر به دنبال بازی‌های رایگان ویندوز باشید، نه تنها ده‌ها سایت فارسی بلکه هزاران سایت انگلیسی نیز در اختیار شماست.

در مورد لینوکس هم به راحتی می‌توانید از ده‌ها سایت مختلف بازی‌های موردعلاقه‌ی خود را دانلود کنید و در واقع با توجه به رایگان و متن باز بودن لینوکس و توزیعات محبوب آن مثل لینوکس Ubuntu، بهترین راه برای تهیه کردن بازی‌های لینوکس، دانلود کردنشان است. شاید بازی‌های پولی ویندوز به صورت دیسک‌های بلوری یا DVD نیز به راحتی تهیه شوند اما در مورد لینوکس روش ساده‌تر، دانلود کردن بازی‌ها است.

بازی‌های لینوکس در Steam و سیستم عامل SteamOS

یکی از منابع مطرح و محبوب گیمرها در سیستم عامل لینوکس، پلتفرم Steam است. اولین جایی که باید در جست‌وجو بازی‌های لینوکس بررسی کنید، استیم است و اگر کمی خوش‌شانس باشید، متوجه می‌شوید که بازی موردنظر شما یکی از عناوین مطرح و محبوب است که سازنده نسخه‌ی مخصوص Linux و macOS آن را نیز ارایه کرده است.

البته تعداد زیادی از بازی‌های لینوکس در درجه‌ی اول برای کاربران اوبونتو منتشر می‌شود و شاید برای دیگر توزیعات لینوکس، نسخه‌ای ارایه نشود. در حقیقت سیستم عامل SteamOS که برای گیمرها طراحی شده، یک توزیع لینوکس مبتنی بر لینوکس Ubuntu است.

لذا اغلب بازی‌های محبوبی که برای لینوکس منتشر می‌شود، نسخه‌ی مخصوص سیستم عامل استیم‌او‌اس و همین‌طور سازگار با اوبونتو دارند و لوگوی این سیستم عامل در کنارشان دیده می‌شود.

دنیای بازی‌های لینوکس: از یافتن بازی‌ها تا اجرای بازی‌های Windows در Linux

برای لذت بردن از بازی‌های Steam، لزوماً نباید SteamOS را نصب کنید. می‌توانید کلاینت آن را روی کامپیوتر لینوکسی خودتان نصب کنید. البته کلاینت Steam برای ویندوز نیز منتشر شده تا بتوان بازی‌های مخصوص ویندوز را نیز در این شبکه اجرا کرد و با دوستان و رقبا، رقابت کرد.

بنابراین ابتدا لیست بازی‌های پرفروش لینوکس در وب‌سایت Steam را بررسی کنید. البته در شبکه‌ی استیم بازی‌های ویندوز و مک‌او‌اس هم موجود است.

دنیای بازی‌های لینوکس: از یافتن بازی‌ها تا اجرای بازی‌های Windows در Linux

بازی‌های لینوکس در سایت GOG

منبع بعدی برای پیدا کردن بازی‌های لینوکس، GOG نام دارد. Good Old Games یا به اختصار GOG که در گذشته بازی‌های قدیمی را منتشر می‌کرده، اخیراً عناوین جدید را نیز منتشر می‌کند. لذا منبعی برای یافتن بازی‌های جدید لینوکس محسوب می‌شود. برای استفاده از سایت GOG می‌توانید حساب کاربری ایجاد کنید و بازی‌ها را به همراه نرم‌افزارهای لازم برای اجرا روی لینوکس، دانلود کنید.

بازی‌های رایگان و متن باز لینوکس در Penguspy

وب‌سایت Penguspy هم یکی از بهترین سایت‌ها برای یافتن بازی‌های رایگان و متن باز یا به زبان دیگر، Open Source است. البته در این سایت فقط بازی‌های متن باز گنجانده نشده بلکه برخی عناوین پولی و منبع بسته هستند.

قبل از نصب کردن بازی‌ها بهتر است به Rating یا امتیازشان نیز نیم‌نگاهی داشته باشید و در نهایت توجه کنید که برای دانلود بسیاری از بازی‌ها، باید به وب‌سایت منبع که لینک آن در سایت Penguspy ثبت شده، مراجعه کرد.

دنیای بازی‌های لینوکس: از یافتن بازی‌ها تا اجرای بازی‌های Windows در Linux

تخفیف‌های جالب سایت Humble Store برای بازی‌های لینوکس

سایت humblebundle.com هم یکی دیگر از فروشگاه‌های آنلاین بازی است که کاربران Linux از آن استفاده می‌کنند. هر از گاهی تخفیف‌های ویژه برای بازی‌های پولی در نظر گرفته می‌شود که بر محبوبیت این سرویس می‌افزاید.

دیتابیس بازی‌های لینوکس در سایت Linux Game Database

وب‌سایت Linux Game Database هم دیتابیس بزرگ بازی‌های لینوکس است. در این سایت می‌توانید اسکرین‌شات‌هایی از بازی‌ها، توضیحاتی در موردشان و مواردی مثل امتیاز گیمرها را بررسی کنید. در این سایت برخلاف Penguspy که کم و بیش عناوین استیم را کمتر نشان می‌دهد، لینک اکثر بازی‌های لینوکس را پیدا می‌کنید، حتی بازی‌های استیم را.

دنیای بازی‌های لینوکس: از یافتن بازی‌ها تا اجرای بازی‌های Windows در Linux

بازی‌های مستقل در itch.io

سایت بعدی لیست ما که بازی‌های گروه‌های مستقل یا Indie Games‌ را بیشتر موردتوجه قرار داده، سایت Itch.io است.

Game Jolt و بازی‌های Indie

سایت Game Jolt نیز یکی از منابع گیمرهاست و تعدادی از بازی‌های لینوکس نیز در آن وجود دارد. البته این وب‌سایت بیشتر مورداستفاده‌ی توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به عناوین مستقل است.

بازی‌های پرتابل برای Linux در portablelinuxgames.org

وب‌سایت جالب بعدی که تنها بازی‌های پرتابل لینوکس را معرفی می‌کند، سایت portablelinuxgames.org است. در این سایت می‌توانید بازی‌هایی که به راحتی روی فلش‌درایو USB یا کارت حافظه قرار گرفته و از همین مکان اجرا می‌شوند و در واقع نیازی به نصب کردن ندارند را پیدا کنید.

بازی‌های غیرگرافیکی مخصوص ترمینال لینوکس

اگر به گرافیک زیبای بازی‌های امروزی علاقه‌مند نیستید و گرافیک عجیبی که با حروف و کاراکترها در محیط ترمینال لینوکس ساخته شده را دوست دارید، می‌توانید از بازی‌های مخصوص ترمینال که مشابه cmd ویندوز است، استفاده کنید. به عبارت دیگر این بازی‌ها گرافیکی ASCII دارند!

تعداد زیادی از این نوع بازی‌ها در وب‌سایت ttygames.wordpress.com معرفی شده است.

چگونه بازی‌های ویندوز را در لینوکس اجرا کنیم؟

لینوکس سیستم عامل قدرتمندی است به خصوص که توسعه‌دهندگان مستقل بسیار زیادی با علاقه روی آن کار می‌کنند و در نهایت ایده‌های آنها به عنوان ابتکارات اپل و مایکروسافت، در اذهان عموم ثبت می‌شود! اگر نگران این هستید که بازی‌های موردعلاقه‌ی شما، بعضاً نسخه‌ی مخصوص Linux ندارند، بهتر است به روش استفاده از شبیه‌سازی فکر کنید.

اجرا کردن بسیاری از نرم‌افزارها و بازی‌های مخصوص Windows در لینوکس، با نرم‌افزار Wine صورت می‌گیرد. البته نرم‌افزارهای مشابه مبتنی بر Wine نیربرای شبیه‌سازی کردن محیط اجرا معرفی شده است:

  • PlayOnLinux: نسخه‌ای کاربردی‌تر از نرم‌افزار Wine که برای نصب کردن بازی‌های ویندوز با تنظیمات صحیح در لینوکس طراحی شده است و رابط کاربری ساده و تمیزی دارد.
  • Crossover: کراس‌اور در حقیقت یکی از نسخه‌های پولی Wine معروف است که در آن مشکلات اجرای برخی نرم‌افزارها و بازی‌ها و همین‌طور بهینه‌سازی‌ها لحاظ شده است. Crossover پروژه‌ای است که بخشی از منابع مالی توسعه‌ی Wine را تأمین می‌کند.

اگر Wine هم پاسخ‌گوی نیاز شما نباشد، می‌توانید از نرم‌افزارهای ماشین مجازی استفاده کنید و ویندوز را در محیط مجازی نصب و اجرا کنید.

توجه کنید که نصب کردن لینوکس اوبونتو یا دیگر لینوکس‌ها در کنار ویندوز و استفاده از روش بوت دوگانه هم یک انتخاب بهینه و عالی است اما اگر بخواهید فقط یک سیستم عامل داشته باشید، به ناچار استفاده از مجازی‌سازی توصیه می‌شود.

قبلاً به روش نصب کردن لینوکس اوبونتو و فدورا در کنار ویندوز پرداختیم و دیگر لینوکس‌ها نیز کم و بیش به سادگی در کنار ویندوز به عنوان سیستم عامل دوم نصب می‌شوند:

بازی‌های کلاسیک و قدیمی در لینوکس

دنیای بازی‌های لینوکس: از یافتن بازی‌ها تا اجرای بازی‌های Windows در Linux

لینوکس پلتفرم خوبی برای اجرا کردن بازی‌های قدیمی است. این بازی‌ها از نظر گرافیک شبیه دوران میکرو و آتاری هستند و البته برای اجرا کردن این بازی‌ها، ضعیف‌ترین سخت‌افزارهای امروزی کافی است. حتی با کامپیوتر Raspberry Pi هم می‌توانید این بازی‌ها را اجرا کنید.

برای یافتن این بازی‌ها می‌توانید پلتفرم Steam‌ را جست‌وجو کنید. برخی بازی‌های MS-DOS نیز با روش شبیه‌سازی در DOSBox اجرا می‌شوند.

استفاده از لینوکس به عنوان سرور بازی‌های آنلاین

لینوکس پلتفرمی برای میزبانی کردن سایت‌ها است و لذا میزبانی کردن سرور یک بازی هم به سادگی انجام می‌شود. می‌توانید نسخه‌ی سروری برخی بازی‌ها مثل Minecraft را روی کامپیوتری نصب کنید و با دوستان خود در آن سرگرم شوید. علاوه بر این می‌توانید SteamCMD را نصب کنید که برای میزبانی کردن اغلب بازی‌های اکشن مولتی‌پلیر Steam طراحی شده است. نرم‌افزار دیگر برای میزبانی کردن بازی‌های آنلاین در لینوکس، Linux Game Server Manager است.

دنیای بازی‌های لینوکس: از یافتن بازی‌ها تا اجرای بازی‌های Windows در Linux

بازی‌های تحت مرورگرهای اینترنت در لینوکس

نوعی دیگری از بازی‌های رایانه‌ای که در پلتفرم Linux شما را سرگرم می‌کند، انواع و اقسام بازی‌های آنلاین و بازی‌های مولتی‌پلیر و حتی بازی‌های نقش‌آفرینی است که در مرورگر اجرا می‌شوند. برخی از این بازی‌های گرافیک بسیار ساده و سبکی دارند و در هر مرورگر و روی هر سخت‌افزاری اجرا می‌شوند اما برخی دیگر به مرورگرهای مدرن و آپدیت‌شده نیاز دارند و علاوه بر این، حین اجرا کردن بازی، پردازش گرافیکی سنگین‌تری انجام می‌شود. بنابراین بسته به بازی انتخابی، ممکن است به سخت‌افزار و مرورگر بروز نیاز داشته باشید.