یکی از روش‌های مقابله با ویروس و بدافزار در اندروید، استفاده از قابلیت امنیتی Google Play Protect است که گوگل برای حفظ امنیت اندروید پیش‌بینی کرده است. Play Protect نام کلی این سرویس امنیتی است که از چند بخش مختلف تشکیل می‌شود و در واقع صرفاً بروز کردن اپ‌ها و تطبیق با نسخه‌ی اصلی و اسکن‌شده‌ای که در فروشگاه گوگل پلی قرار داده شده، نیست.

در این مقاله با قابلیت امنیتی گوگل پلی پروتکت و جنبه‌های مختلف آن مثل محافظت از اطلاعات شخصی ذخیره شده در محصولات اندرویدی آشنا می‌شویم. برای اطلاعات بیشتر در مورد امنیت اندروید و استفاده‌ی امن از وسایل هوشمند، با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

قبل از اینکه بخش‌های مختلفی Play Protect را بررسی کنیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان تنظیمات و وضعیت Play Protect در یک وسیله‌ی اندرویدی را بررسی کرد؟

چگونه تنظیمات امنیتی Play Protect گوشی یا تبلت اندرویدی را چک کنیم؟

برای چک کردن اینکه سرویس امنیتی گوگل پلی پروتکت در وسیله‌ی اندرویدی شما چه اقداماتی انجام داده و می‌دهد، باید ابتدا اپلیکیشن فروشگاه گوگل پلی یا اجرا کنید.

پس از اجرا کردن Play Store منوی کشویی سمت چپ صفحه را با حرکت جاروبی بیرون بکشید

روی گزینه‌ی My Apps & Games تپ کنید.

در ابتدای صفحه و در کنار آیکون سپر امنیتی، خلاصه وضعیت Play Protect و موارد امنیتی به چشم می‌خورد. روی آن تپ کنید.

در صفحه‌ی Play Protect اپ‌هایی که اخیراً اسکن شدن و موارد مشکوک ذکر می‌شود و تنظیماتی نیز ارایه شده است.

با اقدامات امنیتی Google Play Protect استفاده از اندروید را امن‌تر کنید

با اقدامات امنیتی Google Play Protect استفاده از اندروید را امن‌تر کنید

با اقدامات امنیتی Google Play Protect استفاده از اندروید را امن‌تر کنید

اسکن کردن اپ‌ها و شناسایی بدافزارها، هدف اصلی Play Protect گوگل

هدف اصلی قابلیت امنیتی Play Protect گوگل این است که اپلیکیشن‌های اندروید را اسکن کن و بدافزارها را شناسایی کند. گوگل برای این کار از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا روزانه بیش از ۵۰ میلیارد اپلیکیشن که از گوگل پلی دانلود و نصب شده و یا از سایر منابع دانلود شده، بررسی شود.

با اقدامات امنیتی Google Play Protect استفاده از اندروید را امن‌تر کنید

پلی پروتکت هر اپی که وارد فروشگاه گوگل پلی می‌شود را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که اپی سالم و قانونی است و اگر مشکلی وجود داشته باشد، اپ را رد می‌کند و یا از پلی استور حذف می‌کند تا محصولات اندرویدی آلوده نشوند.

توجه داشته باشید که اپ‌هایی که از منابع دیگر مثل انتقال از طریق بلوتوث و وای-فای و یا از فروشگاه‌های اپ اندرویدی غیررسمی دانلود و نصب می‌شود هم توسط پلی پروتکت گوگل اسکن می‌شود و رفتار مشکوک اپ‌ها به کاربر اطلاع داده می‌شود اما هیچ روش یا سیستم امنیتی را نمی‌توان ۱۰۰ درصد امن دانست. بنابراین ممکن است برخی بدافزارها و ویروس‌ها شناسایی نشوند و این کاربر است که باید مسأله‌ی هک و امنیتی را جدی بگیرد و احتیاط کند.

از گوشی به سرقت‌رفته با Find My Phone گوگل حفاظت کنید

گوگل هم مثل اپل سرویسی برای ردیابی کردن محصولات اندرویدی راه‌اندازی کرده که نسبتاً قدیمی است اما هنوز هم بسیاری از کاربران از آن اطلاع ندارند یا از آن استفاده نمی‌کنند!

سرقت وسایل اندرویدی علاوه بر هزینه‌ی مالی، ممکن است حریم خصوصی افراد را به خطر بیاندازد اما اگر وسیله‌ای کاملاً بروز باشد و از قفل FRP برای جلوگیری از ریست فکتوری کردن برخوردار باشد و همین‌طور کاربر کارت حافظه را رمزگذاری یا Encrypt‌ کند، سطح امنیت بسیار بالا خواهد بود و شاید هکر راهی برای دسترسی به اطلاعات شخصی و سوء استفاده از آن پیدا نکند.

صرف‌نظر از اقداماتی که برای حفظ حریم خصوصی توصیه می‌شود، بهتر است قابلیت Find My Phone را فعال کنید تا قفل کردن گوشی متصل به اینترنت و حتی پاکسازی کردن حافظه‌ی گوشی از راه دور امکان‌پذیر شود.

با اقدامات امنیتی Google Play Protect استفاده از اندروید را امن‌تر کنید

حفظ امنیت وب‌گردی با Play Protect گوگل

بخش دیگری از اقدامات امنیتی پلی پروتکت این است که امنیت کاربر در فضای وب را بالا می‌برد. کاربرانی که از مرورگر محبوب Chrome گوگل استفاده می‌کنند، حین بازدید از سایت‌هایی که دارای کد‌های مشکوک و مخرب هستند، با پیام هشدار و صفحه‌ی قرمز روبرو می‌شوند!

البته این پیام هشدار محدود به گوگل کروم اندرویدی نیست بلکه در مرورگر گوگل کروم برای دستاپ (ویندوز و لینوکس و مک‌او‌اس) نیز سایت‌های آلوده و مشکوک با نمایش پیام هشدار باز می‌شود. ممکن است مشکل خاصی وجود نداشته باشد و کاربر بتواند وب‌گردی و استفاده از سایت موردبحث را ادامه دهد و این تصمیمی است که خود کاربر باید بگیرد.

با اقدامات امنیتی Google Play Protect استفاده از اندروید را امن‌تر کنید