زمانی که در محیط cmd ویندوز دستوراتی شامل آدرس فایل یا آدرس فولدر تایپ می‌کنیم، ممکن است برخی آدرس‌ها حاوی فاصله یا به زبان دیگر Space باشند. در این صورت نتیجه‌ی اجرای دستورات متفاوت از چیزی که انتظار داریم می‌شود. علت این است که در آدرس‌ها نباید از فاصله استفاده شود یا در صورت استفاده از فاصله، باید آدرس را به شکل دیگری وارد کرد.

در این مقاله به روش صحیح تایپ کردن آدرس و نام فولدر که حاوی فاصله است، در دستورات cmd می‌پردازیم.

یکی از مشکلات رایج کاربران مبتدی در استفاده از کامند پرامپت ویندوز این است که آدرس و نام فایل و فولدرها را به شکل معمولی وارد می‌کنند. اگر در نام فایل یا فولدر از فاصله استفاده شده باشد، مشکلات مختلفی در اجرای دستور به وجود می‌آید. یک روش رفع مشکل این است که نام همه‌ی فایل و فولدرها را بدون فاصله تایپ کنیم و در واقع می‌بایست نام‌ها را تغییر بدهیم. این روش غیراصولی است و همیشه امکان‌پذیر نیست. در ادامه روش اصولی را بررسی خواهیم کرد.

نحوه صحیح تایپ نام فولدر و فایل حاوی اسپیس در cmd

ترفند ساده‌ی حل مشکل این است که آدرس‌ها و نام‌های حاوی فاصله را بین دو عدد دابل‌کوتیشن یا در واقع " قرار بدهید. به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهید از دستور XCOPY استفاده کنید و فولدری با نام My Test Folder را کپی کنید. اگر دستور زیر را اجرا کنید، با پیام خطا روبرو می‌شوید:

XCOPY C:\Users\fatiw\OneDrive\Desktop\My test Folder D:\ /T /E

چگونه آدرس فایل و فولدر حاوی فاصله یا اسپیس را در دستورات cmd ویندوز وارد کنیم؟

در واقع تعداد پارامترهای داده شده به دستور XCOPY بیش از حد قابل‌قبول است چرا که پارامتری به اسم test و Folder نیز به آن داده شده است!

اما شیوه‌ی صحیح: کافی است آدرس فولدر را بین دو " قرار دهید و دستور فوق را به شکل زیر وارد کنید:

XCOPY "C:\Users\fatiw\OneDrive\Desktop\My test Folder" D:\ /T /E

این دستور به خوبی اجرا می‌شود و پیام خطا نمایان نخواهد شد چرا که پارامتر اضافی به اسم test یا Folder در کار نیست.

چگونه آدرس فایل و فولدر حاوی فاصله یا اسپیس را در دستورات cmd ویندوز وارد کنیم؟

به همین ترتیب هر زمان نام فایل یا فولدری دارای فاصله بود، فراموش نکنید که آن را در میان دابل‌کوتیشن‌ها قرار دهید.

توجه کنید که نکته‌ی مطرح شده به کامند پرامپت ویندوز ۱۰ محدود نمی‌شود بلکه در مورد Command Prompt ویندوزهای قبلی و همین‌طور PowerShell و حتی واسط خط دستور در دیگر سیستم عامل‌ها نیز مصداق دارد.