وب‌سایت معروف Pastebin.com، اولین سایت برای به اشتراک‌گذاری متن و به خصوص کد به سبکی خاص بوده است و تدریجاً محبوبیت آن افزایش پیدا کرده است. در این سایت به راحتی می‌توانید متن موردنظر که ممکن است کد به زبان خاصی باشد را پیست کنید و به اشتراک بگذارید. در سال‌های اخیر چند سایت مشابه و در واقع جایگزین پیست‌بین نیز تأسیس شده است.

در این مقاله به معرفی سایت‌های شبیه پیست‌بین و ۴ جایگزین Pastebin.com آن می‌پردازیم. با ما باشید.

سایت پیست‌بین چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تاکنون نام Pastebin را نشنیده باشید و برایتان سوال شده که:

استفاده از این نوع سایت‌ها چه مزیتی دارد؟

آیا دیگر روش‌های به اشتراک‌گذاری متن و کد نظیر استفاده از پیام‌رسان‌ها و ایمیل، به اندازه‌ی کافی ساده و خوب نیست؟

سایت‌های شبیه به پیست‌بین بعضاً بسیار قدیمی هستند و در واقع در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی چنین سایت‌هایی ظهور کردند. هدف از طراحی این وب‌سایت‌ها، ایجاد بستری برای به اشتراک گذاشتن بلوک‌های کد با فرمت مناسب بوده است.

و اما مزیت مهم سایت پیست‌بین: می‌توانید کدها را در پیام‌رسان‌هایی مثل واتس‌اپ و یا فایل متنی ساده پیست کنید و برای دیگران بفرستید اما فرمت متن کم و بیش تغییر می‌کند. به تصویر زیر توجه کنید که کدها و توضیحات چطور به نظر می‌رسد:

معرفی Pastebin و ۴ سایت مشابه برای به اشتراک گذاشتن کد و متن

اگر کدها طولانی باشد و به عنوان مثال ۵۰ خط کد داشته باشید و در پیام‌رسانی برای کسی بفرستید، ممکن است کد ۵۰ خطی به چند پیام طولانی تقسیم شود! به علاوه در پیام‌رسان‌ها سینتکس‌ها هایلایت و در واقع رنگارنگ نمی‌شود. لذا کد به نوعی نامنظم و شلوغ دیده می‌شود.

در پیست‌بین می‌توانید بلوک‌های کد را پیست کنید و نگران مشکلات ذکر شده نباشید. در نهایت لینک صفحه‌ی موردنظر را برای دیگران ارسال کنید. لینک صفحات سایت پیست‌بین کوتاه و ساده است و چت یا ایمیل را شلوغ نمی‌کند. البته در پیست‌بین قابلیت به اشتراک‌گذاری متن ساده و لینک صفحات وب و دیگر اطلاعات وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید لیست آخرین تغییرات یک اپلیکیشن یا لیست حفره‌های امنیتی که هکرها برای سوء استفاده کشف کرده‌اند را پیست کنید و به اشتراک‌ بگذارید.

خوشبختانه این روزها سایت‌های دیگری با قابلیت‌های شبیه به Pastebin.com ظهور کرده است و می‌توانید به تناسب نیاز و سلیقه، یکی از جایگزین‌ها را انتخاب کنید. در سایت پیست‌بین برخی امکانات مخصوص نسخه‌ی Pro است و تنها پس از ثبت نام و تهیه کردن نسخه‌ی پرو می‌توانید از این امکانات استفاده کنید.

ControlC

سایت ControlC که قبلاً با نام Tinypaste شناخته میشد، یکی از سایت‌های شبیه پیست‌بین است که به اشتراک‌گذاری را بسیار ساده می‌کند. کافی است عنوانی برای محتوای خویش تایپ کنید و سپس متن را پیست کرده و فرمت آن را با چند ابزار ساده‌ای که پیش‌بینی شده، تغییر بدهید. می‌توانید متن را ضخیم یا Bold کنید، مورب یا Italic کردن و همین‌طور خط کشیدن زیر متن و روی متن یا به زبان دیگر Underline و Strikethrough نیز امکان‌پذیر است. می‌توانید هایلایت کردن سینتکس‌ها را نیز فعال کنید که برای کار با کدها مفید است. می‌توانید اندازه و رنگ متن را هم تغییر بدهید.

در سایت ControlC قابلیت اضافه کردن ویدیو در بلوک‌های متنی هم پیش‌بینی شده است. در این وب‌سایت مواردی که اخیراً دیگران پیست کرده‌اند در ستون کناری نمایش داده نمی‌شود. به علاوه محتوای پیست‌شده از دید موتورهای جستجو پنهان می‌ماند! می‌توانید برای حفظ حریم خصوصی، حتی روی آنچه پیست کرده‌اید پسورد بگذارید. به این ترتیب فقط کسانی که پسورد را داشته باشند، می‌توانند پیست شما را مشاهده کنند. البته بهتر است برای دنبال کردن متن‌ها و کدهایی که پیست می‌کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید.

معرفی Pastebin و ۴ سایت مشابه برای به اشتراک گذاشتن کد و متن

زمانی که صفحه‌ای از این سایت را که با لینک به اشتراک‌گذاشته شده باز می‌کنید، تبلیغات ظاهر می‌شود. پس از بستن تبلیغات می‌توانید محتوای پیست‌شده را مشاهده کنید. در ادامه می‌توانید نمایش شماره خطوط را فعال کنید یا حتی نسخه‌ی جدیدی از محتوای پیست‌شده بسازید و تغییرات موردنظر را در آن اعمال کنید.

Hastebin

سایت Hastebin هم یک سایت دیگر شبیه Pastebin.com است و همان‌طور که از نامش پیداست، برای به اشتراک گذاشتن سریع بلوکی از کد یا متن ساده طراحی شده است. در واقع رابط کاربری این وب‌سایت بسیار ساده و متشکل از یک کادر متن با قابلیت ویرایش متن است. کافی است متن موردنظر را تایپ کرده یا پیست کنید و سپس با فشار دادن Ctrl + S یا کلیک روی آیکون Save در گوشه‌ی راست و بالای صفحه، آن را ذخیره کنید. به این ترتیب محتوای شما ذخیره می‌شود و آدرس صفحه تغییر می‌کند. URL صفحه را کپی کنید و با هر روشی که صلاح می‌دانید، برای دیگران ارسال کنید.

نکته‌ی جالب این است که این سایت علی‌رغم سادگی بسیار زیاد! زبان کدنویسی را با توجه به کد پیست شده تشخیص می‌دهد و لذا سینتکس‌ها و متغیرها را هایلایت می‌کند.

معرفی Pastebin و ۴ سایت مشابه برای به اشتراک گذاشتن کد و متن

برای ایجاد یک پیست جدید، روی دکمه‌ی New در گوشه‌ی راست و بالای صفحه کلیک کنید. زمانی که پیست به اشتراک‌گذاری شده‌ای را باز می‌کنید، قابلیت ایجاد نسخه‌ی کپی از آن یا به عبارت دیگر Duplicate کردن وجود دارد. به علاوه می‌توانید روی Edit کلیک کنید و تغییرات موردنظر را بدهید و پیست را به عنوان یک پیست جدید ذخیره کنید.

در سایت Hastebin قابلیت مشاهده کردن متن خام و بدون فرمت نیز وجود دارد. کافی است روی Just Text کلیک کنید تا متن بدون فرمت در صفحه‌ای مجزا نمایش داده شود.

توجه کنید که همه‌ی محتوایی که در سایت هیست‌بین ذخیره شده، تا ۳۰ روز پس از آخرین مشاهده‌ی آن باقی می‌ماند. موتورهای جستجو صفحات این سایت را بررسی نمی‌کنند لذا اگر پس از ۳۰ روز، محتوایی که پیست کرده‌اید را خودتان یا شخص دیگری مشاهده نکند، حذف می‌شود. سایت هیست‌بین هیچ نوع تبلیغات، کپچا و ثبت نام و حساب کاربری پرو ندارد.

Just Paste Me

سایت Just Paste Me برخلاف دو سایت قبلی با تمرکز بر به اشتراک‌گذاری بلوک‌های کد طراحی نشده است. البته می‌توانید کدها را نیز به اشتراک بگذارید. ویژگی اصلی این وب‌سایت، ادیتور آن است که امکانات زیادی برای فرمت دادن به متن دارد. در واقع ادیتور این سایت تا حدی شبیه به نرم‌افزارها تایپ متن نظیر Word و ادیتور نرم‌افزار مدیریت محتوای وردپرس و جوملا است. به همین علت کار کردن با آن بسیار ساده و امکانات آن بسیار عالی است. می‌توانید قبل از به اشتراک گذاشتن محتوا، از دکمه‌ی Preview برای مشاهده کردن پیش‌نمایش فایل استفاده کنید و پس از بررسی کردن هدینگ‌ها، پاراگراف‌ها و لیست‌ها و جداول و غیره، محتوا را به اشتراک بگذارید.

معرفی Pastebin و ۴ سایت مشابه برای به اشتراک گذاشتن کد و متن

دقت کنید که در پایین صفحه هم چند گزینه‌ی اضافی دیگر وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید عنوان صفحه را تایپ کنید، لینک صفحه را به صورت دستی انتخاب کنید و همین‌طور ارسال ایمیل حاوی لینک صفحه برای خودتان را فعال کنید تا آدرس صفحه را در ایمیل خویش داشته باشید.

زمانی که کپچا را تکمیل کردید و روی دکمه‌ی Publish کلیک کردید، لینک صفحه ارایه می‌شود و می‌توانید آن را برای دیگران بفرستید. حتی اگر صفحه‌ی وب را نبندید و زمان زیادی از انتشار نگذشته باشد، می‌توانید محتوا را ویرایش کنید.

سایت Just Paste Me هم نیازی به ثبت نام ندارد اما تبلیغات کوچکی در آن نمایش داده می‌شود.

PrivateBin

سایت PrivateBin با تمرکز بر حریم خصوصی طراحی شده است. می‌توانید فرمت متن را از منوی کرکره‌ای بالای صفحه انتخاب کنید. فرمت‌های Plain Text یا متن ساده، Source Code یا کد منبع و نشانه‌گذاری یا Markdown قابل انتخاب است. پس از انتخاب نوع متن می‌توانید پیست کردن یا نوشتن متن را آغاز کنید.

در تب Preview یا پیش‌نمایش می‌توانید خروجی یا ظاهر نهایی متن را مشاهده کنید و اگر همه‌چیز صحیح بود، آن را به اشتراک‌بگذارید. برای به اشتراک گذاشتن می‌بایست روی دکمه‌ی Send کلیک کنید تا URL محتوای فعلی ارایه شود. در این سایت قابلیت استفاده از QR Code برای به اشتراک‌گذاشتن محتوا نیز پیش‌بینی شده است.

معرفی Pastebin و ۴ سایت مشابه برای به اشتراک گذاشتن کد و متن

سایت پرایوت‌بین همان‌طور که از نامش پیداست تنظیماتی برای حفظ حریم خصوصی دارد. به عنوان مثال مدت زمان انقضاء به صورت پیش‌فرض ۱ هفته است و البته می‌توانید آن را تغییر بدهید و حتی فقط ۵ دقیقه را انتخاب کنید! در این صورت پس از ۵ دقیقه، اثری از محتوای پیست شده باقی نمی‌ماند. می‌توانید گزینه‌ی Burn after reading را بزنید تا پس از اینکه صفحه با باز کردن لینک آن، مشاهده شد، از بین برود! از اینها گذشته قابلیت پسورد گذاشتن روی پیست‌ها نیز وجود دارد.

در PrivateBin یک ویژگی جالب دیگر نیز وجود دارد: می‌توانید گزینه‌ی Open discussion یا بحث آزاد را نیز تیک بزنید. در این صورت عموم افراد می‌توانند در مورد پیست شما نظر و دیدگاه بنویسند و بحث کنند.