یکی از امکانات مفید Google Maps یا سرویس نقشه گوگل، محاسبه کردن مساحت است. البته گوگل مپس در درجه‌ی اول سرویسی برای مسیریابی است اما قابلیت محاسبه کردن مسافت و همین‌طور مساحت نواحی نیز در آن وجود دارد. با توجه به خطای نسبتاً کمی که GPS دارد، می‌توانید مساحت مناطق و اماکن بزرگ را تخمین بزنید اما محاسبه کردن مساحت یک ساختمان کوچک با گوگل مپس، کاملاً دقیق نخواهد بود و بهتر است از روش متر کردن زیربنا استفاده کنید.

در این مقاله روش محاسبه کردن مساحت به کمک گوگل مپس را بررسی می‌کنیم.

محاسبه کردن مساحت در گوگل مپس

ابتدا سایت گوگل مپس را باز کنید و ناحیه‌ای که به دنبال محاسبه کردن مساحت آن هستید را روی نقشه پیدا کنید. زوم را طوری تنظیم کنید که ناحیه به صورت کامل در صفحه دیده شود و بتوانید به راحتی نقاط گوشه‌ها و مرزهای آن را انتخاب کنید. سپس روی نقشه راست‌کلیک کنید و از منو گزینه‌ی Measure Distance را انتخاب کنید که به معنی اندازه‌گیری فاصله است اما برای محاسبه مساحت نیز کاربرد دارد.

آموزش محاسبه مساحت به صورت تخمینی با گوگل مپس

اکنون می‌توانید مسیری را با کلیک کردن روی نقاط مختلف، انتخاب کنید. با کلیک کردن روی هر نقطه‌ی جدید، مسافت در کادر پایین صفحه آپدیت می‌شود. بنابراین نقاط گوشه‌ی ناحیه‌ی موردنظر را به ترتیب با کلیک کردن انتخاب کنید تا یک چندضلعی بسته ایجاد شود. آخرین نقطه‌ی مسیر همان نقطه‌ی ابتدایی است و به این ترتیب چندضعلی بسته می‌شود.

نکته این است که زمانی که چندضلعی بسته می‌شود، در کادری که همواره مسافت نمایش داده می‌شود، یک عبارت جدید که مساحت ناحیه است، اضافه می‌شود. مساحت هم بر حسب مایل مربع و هم برحسب کیلومتر مربع ذکر می‌شود.

آموزش محاسبه مساحت به صورت تخمینی با گوگل مپس

همان‌طور که اشاره کردیم خطای این روش برای محاسبه کردن مساحت نواحی بزرگ، قابل قبول است اما در مورد نواحی کوچک مثل یک ساختمان مسکونی، روش دقیقی نیست. به علاوه در مورد نواحی بزرگ نیز اگر بخواهید مساحت را به دقت محاسبه کنید، گوگل مپس خطا دارد کاملاً دقیق نیست.