در سیستم عامل اندروید که محصولی از گوگل است، سرویس‌های گوگل پلی یا به زبان دیگر Google Play services نقش بسیار مهمی دارد و اگر آن را بروزرسانی نکنید، احتمالاً نمی‌توانید از بسیاری از اپ‌های محبوب و همیشگی استفاده کنید یا لااقل برخی امکانات اپ‌ها و بازی‌ها از کار می‌افتد! بنابراین همواره می‌بایست اپ خدمات گوگل پلی را به آخرین نسخه‌ی منتشر شده آپدیت کنید.

اما سوال اصلی این است که Google Play Services چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ پس از پاسخ به این سوال به این مسأله می‌رسیم که چه روش‌هایی برای بروزرسانی کردن آن وجود دارد؟ با سیاره‌ی آی‌تی در ادامه‌ی مطلب همراه شوید تا به پاسخ این سوالات مهم بپردازیم.

آشنایی با Google Play Services

سوال اول و اساسی این است که:

گوگل پلی سرویسز یا به زبان فارسی، سرویس‌های گوگل پلی چه اپلیکیشنی است و چه کاری انجام می‌دهد؟ 

Google Play services برنامه‌ای است که به اپ‌ها امکان برقراری ارتباط با نرم‌افزارهای گوگل نظیر Gmail، اپ جستجوی Google و فروشگاه Google Play را می‌دهد. اگر سرویس‌های گوگل پلی اجرا نشده باشد، نمی‌توانید از اپلیکیشن‌های گوگل در محیط اندروید استفاده کنید.

برخی کاربران به دلیل سلیقه‌ی خاص یا با توجه به بی‌اعتمادی که نسبت به غول‌های فناوری دارند، نمی‌خواهند از اپلیکیشن‌های اصلی گوگل در اندروید استفاده کنند و حتی با اپ‌هایی که مایکروسافت و اپل ارایه می‌کنند هم میانه‌ی خوبی ندارند. این گروه از کاربران می‌توانند از بروزرسانی کردن گوگل پلی سرویسز صرف‌نظر کرده و به جای آن، فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر نظیر F-Droid را نصب کنند. دانلود و نصب اپ از این فروشگاه‌ها بسیار ساده است و جایگزین خوبی برای گوگل پلی محسوب می‌شوند.

برخی کاربران بسیار محتاط و حرفه‌ای، حتی فروشگاه اپلیکیشن نصب نمی‌کنند! بلکه مستقیماً به سایت‌های دانلود اپ‌های اندروید مراجعه کرده و سعی می‌کنند بیشتر از اپ‌هایی که متن باز است و در واقع کدهای نوشته شده، توسط عموم قابل رویت و بررسی است، استفاده کنند. این مهم به خصوص برای کارمندان سازمان‌های امنیتی ضروری است.

چگونه گوگل پلی سرویسز را بروزرسانی کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم سرویس‌های گوگل پلی در قالب یک اپ منتشر می‌شود و طبعاً برای آپدیت کردن آن می‌توان از طریق گوگل پلی اقدام کرد. به همین ترتیب اگر فروشگاه اپ دیگری روی گوشی شما نصب شده باشد، معمولاً می‌توانید از طریق آن اپلیکیشن Google Play Services را آپدیت کنید.

در مواقع خاص ممکن است آپدیت کردن گوگل پلی سرویسز با مشکل روبرو شود. در این صورت روش‌های دیگری برای بروزرسانی کردن آن وجود دارد. لذا راهکارهای زیر را امتحان کنید.

کانکشن اینترنت را چک کنید

قبل از هر چیز بررسی کنید که آیا اتصال دیوایس شما به اینترنت برقرار است و سایت‌هایی مثل وب‌سایت گوگل پلی به درستی باز می‌شود یا خیر. ممکن است قطع و وصل شدن اینترنت موجب بروز مشکل حین دانلود این اپ شده باشد. اگر شبکه‌ی وای-فای یا اینترنت دیتا پایدار نیست، به مکانی که اینترنت پایدارتر است بروید و از نو برای آپدیت کردن گوگل پلی سرویسز تلاش کنید. اگر احتمال می‌دهید که مشکل به فاصله‌ی شما تا مودم و موانع موجود و یا به تنظیمات مودم مربوط است، گوشی را نزدیک مودم قرار بدهید و مودم را خاموش و روشن کنید.

پاکسازی کش Google Play Services

اپلیکیشن سرویس‌های گوگل پلی هم مثل اغلب اپ‌های اندروید، اطلاعات پرکاربرد را موقتاً در بخشی از حافظه ذخیره می‌کند تا دسترسی سریع‌تر باشد. به این کار اصطلاحاً کش کردن گفته می‌شود. پاکسازی کش یک راهکار ساده برای حل مشکلات نرم‌افزاری است چرا که فایل‌های موقت که تاریخ مصرفشان گذشته و نادرست هستند، حذف می‌شوند.

برای پاکسازی کش گوگل پلی می‌بایست اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و به بخش Apps & notifications که ممکن است نامی شبیه به Applications داشته باشد، بروید. اگر گوگل پلی سرویسز در لیست اپ‌ها دیده نمی‌شود، از منوی سه‌نقطه یا منوی کرکره‌ای بالای لیست گزینه‌ی See All Apps یا مانند آن را لمس کنید تا لیست کامل اپ‌ها ظاهر شود. اکنون روی Google Play Services یا به زبان دیگر خدمات گوگل پلی تپ کنید.

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی Storage & cache تپ کنید و در صفحه‌ی باز شده روی دکمه‌ی Clear cache تپ کنید. پاکسازی کش را تأیید کنید و بررسی کنید که آیا مشکل بروزرسانی گوگل پلی سرویسز یا اپی که به سرویس‌های گوگل پلی نیاز داشته، برطرف شده است یا خیر. در صورت حل نشدن مشکل، مراحل را تکرار کنید و روی Clear storage تپ کنید.

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

در واقع ممکن است حتی پس از بروز کردن Google Play Services، به دلیل کش شدن برخی داده‌ها، ارورهایی مربوط به آن دریافت کنید که با پاکسازی کش برطرف می‌شود.

بروزرسانی دستی Google Play Services

گاهی اوقات راهکارهای ارایه شده پاسخ‌گو نیست و می‌بایست خدمات گوگل پلی را به صورت دستی بروز کنید. برای این مهم صفحه‌ی اپلیکیشن Google Play Services را در اپ گوگل پلی باز کنید. اگر نسخه‌ی جدید موجود نباشد، طبعاً دکمه‌ی آپدیت کردن خاموش خواهد بود اما در صورت وجود نسخه‌ی جدید، می‌توانید دکمه‌ی Update‌ را لمس کنید.

می‌توانید آدرس فوق را در مرورگر اینترنت کامپیوتر یا گوشی نیز باز کنید و پس از ورود به حساب کاربری گوگل، از منوی کرکره‌ای انتخاب دیوایس، گوشی یا تبلت اندرویدی خویش را برای نصب کردن نسخه‌ی جدید انتخاب کنید. فراموش نکنید که روی دکمه‌ی Install کلیک کنید. اگر دیوایس شما به اینترنت و همین‌طور همین حساب کاربری گوگل متصل باشد، بروزرسانی انجام می‌شود.

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

نسخه‌ی آزمایشی Google Play Services‌ را نصب کنید!

دقت کنید که نسخه‌ی بتا یا آزمایشی ممکن است اشکالات زیادی داشته باشد و نصب کردن نسخه‌ی آزمایشی به همه‌ی کاربران توصیه نمی‌شود. اما در عین حال ممکن است آخرین نسخه‌ی نهایی که منتشر شده، مشکلات بیشتری داشته باشد. در این حالت است که نصب کردن نسخه‌ی Beta حتی به کاربران مبتدی هم توصیه می‌شود.

اگر مشکل جدی است و نمی‌توانید تا انتشار نسخه‌ی نهایی بعدی صبر کنید، نسخه‌ی بتای گوگل پلی سرویسز را نصب کنید. برای نصب کردن این نسخه می‌بایست به صفحه‌ی مشارکت در برنامه‌ی نسخه‌ی آزمایشی گوگل پلی سرویسز مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طی کرده و در روی Become a tester کلیک کنید.

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

پس از ثبت نام، نسخه‌ی بتا به صورت خودکار روی دیوایس متصل به حساب کاربری فعلی نصب می‌شود. اگر این اتفاق نیافتاد می‌توانید با توجه به یکی از سه روش قبلی، نسخه‌ی بتا را نصب کنید.

برای لغو شرکت در برنامه‌ی تست Google Play Services Beta می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

در چه شرایطی نمی‌توان گوگل پلی سرویسز را بروز کرد؟

اولین نکته این است که اندروید ۴ و نسخه‌های قدیمی‌تر قابلیت بروزرسانی گوگل پلی سرویسز را ندارند. در دیوایس‌های قدیمی می‌توانید رام کاستوم که معمولاً بروزتر از رام رسمی سازنده‌ی محصول است را نصب کنید و به این ترتیب به نسخه‌ی جدیدتری از اندروید ارتقا دهید.

نکته‌ی دوم این است که گوشی‌های رجیستر نشده قابلیت بروزرسانی کردن نسخه‌ی رسمی گوگل پلی سرویسز را ندارند. در برخی کشورها مثل هند، فیلیپین، چین، ویتنام و غیره، نسخه‌ی تأییدنشده و غیررسمی Google Play Services روی برخی محصولات نصب می‌شود. گوگل دسترسی برخی از این دیوایس‌ها به گوگل پلی را مسدود کرده است و بروزرسانی کردن اپ خدمات گوگل پلی نیز غیرممکن شده است.

نکته‌ی سوم این است که نسخه‌های دستکاری‌شده‌ی اندروید و رام‌های خاص قابلیت بروزرسانی کردن ساده‌ی گوگل پلی سرویسز را ندارند.  البته ممکن است بروزرسانی به روش‌های خاص امکان‌پذیر باشد.

برای ثبت کردن دیوایسی که نسخه‌ی تأییدنشده‌ی اپ‌های گوگل روی آن نصب شده، به صفحه‌ی Google’s Uncertified Device Registration مراجعه کنید.

چگونه Google Play Services را بروزرسانی کنیم و آیا آپدیت کردن آن ضروری است؟

می‌بایست شناسه‌ی دیوایس اندرویدی را داشته باشید که با استفاده از اپلیکیشن Device ID قابل دستیابی است.

فرآیند تأیید آنی نیست و می‌بایست چند ساعتی صبر کنید. پس از ثبت نام می‌توانید گوگل پلی سرویسز را نصب کنید.

دانلود و نصب فایل APK خدمات گوگل پلی

راهکار دیگر برای بروزرسانی سرویس‌‌های گوگل پلی این است که فایل apk را از وب‌سایت‌های دانلود اپ دریافت کرده و نصب کنید. البته به نسخه‌ی اندروید و معماری پردازنده که ممکن است ARM یا x86 باشد توجه کنید. البته بیشتر محصولات اندرویدی امروزی، تراشه‌ای با پردازنده‌ی اصلی با معماری ARM-v8a یا به عبارت دیگر آرم ۶۴ بیتی دارند.

پس از نصب کردن این اپ، دقت کنید که بهتر است گوشی یا تبلت را ری‌استارت کنید و همین‌طور کش اپلیکیشن گوگل پلی سرویسز را پاکسازی کنید.