اغلب کامپیوترها در صورت افزایش دمای پردازنده‌ی اصلی یا CPU، برای جلوگیری از آسیب جدی، به صورت خودکار خاموش می‌شوند. اما نباید به مقوله‌ی دمای کاری پردازنده و کارت گرافیک یا پردازنده‌ی گرافیکی توجه نکرد و مرتباً با اجرای برنامه‌های سنگین، بازی‌ها و نرم‌افزارهای محاسباتی و مهندسی و رندرینگ، دمای کاری را در حد بالایی نگه داشت.

برای مانیتور کردن دمای کاری پردازنده، نرم‌افزارهای زیادی موجود است. بهتر است هر کاربر حرفه‌ای یکی از این نرم‌افزارها را اجرا کند و هر از گاهی نگاهی به دما بیاندازد و در صورت نیاز، از فن و هیت‌سینک بهتر و قطعاتی مثل کول‌پد استفاده کند.

در این مقاله با سه اپلیکیشن رایگان و سبک برای مانیتور کردن دمای CPU آشنا می‌شویم. با ما باشید.

مانیتورینگ دما، ولتاژ و سرعت فن‌ها

برخی نرم‌افزارهای مانیتورینگ و بررسی مشخصات سخت‌افزار، کاربری عمومی دارند و در واقع دمای تمام قطعات مهم مثل پردازنده‌ی گرافیکی، چیپ‌ست مادربورد، پردازنده‌ی اصلی، هارددیسک و SSD را گزارش می‌کنند. البته اطلاعات مفید دیگری مثل سرعت فن‌ها و ولتاژ کاری قطعات نیز گزارش می‌شود. قبلاً به تعدادی از نرم‌افزارهای برتر در این زمینه اشاره کردیم:

اما برای بررسی دمای پردازنده، نرم‌افزارهای ساده‌تری نیز موجود است که در این مقاله قصد معرفی بهترین موارد را داریم. توجه کنید که دمای کاری بسیار بالا در درازمدت مضر است و عمر مفید قطعات را کاهش می‌دهد. به همین علت است که حتی در صورت خنک کار کردن لپ‌تاپ یا کیس، باید هر از گاهی دمای کاری قطعات حساس و پرمصرف مثل پردازنده و کارت گرافیک را بررسی کرد.

حتی ممکن است فن خاصی خراب شده باشد یا به دلیل تنظیمات اشتباه و دستکاری افراد مبتدی، سرعت فن پایین باشد. در این صورت باید سریعاً مشکل را رفع کرد و از آسیب فیزیکی جلوگیری کرد.

بررسی دمای کاری قطعات در شناسایی مشکلات نرم‌افزاری نیز مفید است چرا که زمانی که دمای CPU یا GPU بالاتر از حد معمول است، نرم‌افزاری دچار مشکل شده است و بیهوده از پردازنده یا گرافیک کار می‌کشد. ویروس‌ و بد‌افزار نیز معمولاً بار پردازشی بالایی دارد و موجب کارکرد سنگین و افزایش دمای قطعاتی مثل پردازنده و حتی هارددیسک می‌شود!

خوشبختانه برخی نرم‌افزارهای مانیتورینگ دما، قابلیت نمایش نوتیفیکیشن و هشدار دارند و کاربر را از اتفاقات پس‌زمینه مطلع می‌کنند.

RealTemp و هشدار افزایش دما

این نرم‌افزار بسیار محبوب برای بررسی دمای پردازنده‌ی اصلی طراحی شده است. دمای حداقل و دمای حداکثر هر یک از هسته‌های پردازنده گزارش می‌شود. RealTemp ساده، سبک و سریع است و معمولاً اعداد درستی را گزارش می‌کند. به همین علت بسیاری از کاربران حرفه‌ای برای مانیتورینگ دمای CPU از این نرم‌افزار رایگان استفاده می‌کنند.

بهترین نرم‌افزارهای بررسی دمای پردازنده و نمایش هشدار افزایش دما

یکی از ویژگی‌های RealTemp که در بسیاری از نرم‌افزارهای مشابه وجود ندارد، قابلیت نمایش هشدار یا به زبان دیگر Alarm است. اگر دما بیش از حد بالا برود، صدای آژیر پخش می‌شود و این کار در بازه‌های زمانی منظم تکرار می‌شود تا کاربر فکری برای پایین آوردن دما بکند.

برای فعال کردن صدای هشدار به صورت آژیر، مراحل زیر را طی کنید:

در پایین پنجره‌ی نرم‌افزار ریل‌تمپ، روی Settings کلیک کنید.

تیک گزینه‌ی Set Alarm‌ را بزنید.

حداکثر دمای مجاز موردنظر برای پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی را وارد کنید.

روی Apply کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

CPU Thermometer و نوتیفکیشن دمای بالا

نرم‌افزار رایگان CPU Thermometer نیز برای گزارش کردن دمای پردازنده طراحی شده است. این نرم‌افزار هم اعداد دقیقی به صورت زنده و آنی نمایش می‌دهد. علاوه بر دما، CPUID و تعداد هسته‌ها و فرکانس کاری نیز نمایش داده می‌شود.

خوشبختانه CPU Thermometer هم از اغلب مدل‌های پردازنده‌های اینتل و AMD پشتیبانی می‌کند.

در این نرم‌افزار قابلیت هشدار دادن به صورت نوتیفیکیشن در نظر گرفته شده است. برای فعال کردن نوتیفیکیشن داغی بیش از حد، پس از اجرای نرم‌افزار تیک گزینه‌ی Show warning message را بزنید و سپس حداکثر دمای موردنظر را در فیلد روبروی این گزینه تایپ کنید.

بهترین نرم‌افزارهای بررسی دمای پردازنده و نمایش هشدار افزایش دما

CPU Monitor and Alert و دریافت پیامک افزایش دمای پردازنده

نرم‌افزار رایگانی به اسم CPU Monitor and Alert نیز برای مانیتور کردن و هشدار دادن در خصوص دما طراحی شده است. البته این نرم‌افزار برای مانیتور کردن حافظه‌ی RAM نیز به کار می‌رود. اگر دمای کاری پردازنده بیش از حد مجاز شود، نوتیفیکیشنی نمایش داده می‌شود. خوشبختانه علاوه بر ویندوز ۱۰، از ویندوزهای قدیمی‌تر نیز پشتیبانی می‌شود.

قابلیت جالب و متفاوت اپلیکیشن CPU Monitor and Alert، ارسال SMS یا ایمیل در زمان افزایش دما است. برای فعالسازی این نوع نوتیفیکیشن کاربردی، مراحل زیر را طی کنید:

نرم‌افزار را اجرا کنید و روی Files کلیک کرده و از منوی کرکره‌ای، گزینه‌ی Setup را انتخاب کنید.

تیک گزینه‌ی Enable sending alerts را بزنید.

آدرس ایمیل که می‌بایست در سرویس sms4mail.com ساخته شده باشد و پسورد آن را وارد کنید.

در کادر SMS alert to شماره تلفن را به همراه کد کشور وارد کنید.

در کادر Mail Alert to نیز آدرس ایمیل خویش را وارد کنید و در صورت عدم نیاز به دریافت ایمیل، این فیلد را خالی بگذارید.

در صورت نیاز سایر تنظیمات را تغییر بدهید و در نهایت روی Save کلیک کنید.

بهترین نرم‌افزارهای بررسی دمای پردازنده و نمایش هشدار افزایش دما

Core Temp و استفاده از DTS برای گزارش دما

نرم‌افزار رایگان Core Temp هم یکی از نرم‌افزارهای محبوب و قدیمی در عرصه‌ی مانیتورینگ دمای پردازنده است. این نرم‌افزار از حسگر DTS یا Digital Thermal Sensor که در قطعات الکترونیکی خاصی استفاده شده، برای قرائت کردن دما استفاده می‌کند که حساس‌تر و دقیق‌تر از حسگرهای حرارتی معمولی است.

نرم‌افزار Core Temp هم با اغلب محصولات Intel، ای‌ام‌دی و NVIDIA سازگاری دارد و اعداد صحیح و دقیقی را گزارش می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مدل پردازنده، سوکت پردازنده و فرکانس و ولتاژ کاری و برخی اطلاعات مهم دیگر نیز گزارش می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای بررسی دمای پردازنده و نمایش هشدار افزایش دما