محتوای خوب لزوماً موجب افزایش بازدید یک سایت نمیشود بلکه باید محتوا را به گونهای بهینه کرد که به خوبی دیده شود. به عبارت دیگر محتوا بدون توجه به اصول سئو و به تنهایی کافی نیست.
بازاریابی محتوا چیزی است که در دنیای امروزی متداول شده و در واقع ۸۷ درصد کمپانیهایی که از روش تجارت به تجارت یا به اختصار B2B استفاده میکنند و همینطور ۸۶ درصد کمپانیهایی که از استراتژی تجارت به مصرفکننده برای بازاریابی استفاده میکنند، محتوا را در درجهی اول اهمیت قرار دادهاند اما سرمایهگذاری روی محتوا بدون مشخص کردن اهداف و تحقیقات لازم، به بهبود رتبه و بازدید سایت منجر نمیشود.
در این مقاله به برخی نکات مهم و اساسی در مقال SEO و بازاریابی محتوا میپردازیم که دانستن آن برای هر تجارت آنلاینی لازم است. با ما باشید.
بازدیدکنندگان ارگانیک یا همان ورودیهایی که از موتورهای جستوجو سایتی را پیدا میکنند، مرتباً محتوای سایت شما را مشاهده میکنند اما باید محتوای درست و در زمان بهینه پیش چشم مشتریان قرار گیرد تا بازدیدها مثمر ثمر قلمداد شود. اگر با اصول بهینه کردن محتوا برای موتورهای جستوجو و جامعهی هدف آشنایی داشته باشید، قطعاً بازدهی روش بازاریابی محتوا بیشتر میشود.
در ادامه چند نکتهی مهم و اساسی در بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستوجو و مشتریان یک تجارت و کسب و کار آنلاین را بررسی میکنیم.
سئو را از تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید
بهینهسازی محتوا برای افزایش بازدید یک سایت، میبایست قبل از شروع به کار سایت و سرمایهگذاری روی تولید محتوا و SEO کردن آن آغاز شود! قبل از هر کاری باید در مورد کلمات کلیدی یا Keyword تحقیق و بررسی کنید. در واقع کلمات کلیدی است که نشان میدهد مشتریان یا بازدیدکنندگان به دنبال چه اهداف، خدمات و کالایی هستند و با توجه به کلمات کلیدی میتوانید محتوایی که دیگران به دنبال آن هستند را تولید کنید.
در انتخاب کردن کلمات کلیدی که رأس کار تجارت آنلاین و بازاریابی محتواست، این سوالات را از خودتان بپرسید و برای پاسخ جستوجو و تحقیق کنید:
تعداد افرادی که در مورد این کلمهی کلیدی سرچ میکنند چند نفر است؟
رقابت در حوزهی این کلمهی کلیدی چگونه است و تعداد رقبای کوچک و بزرگ چقدر است؟
مشتری در کدام مرحله از سفر تحقیقاتی خود در مورد این کلمهی کلیدی جستوجو میکند؟
برای پاسخ به این سوالات میبایست بررسی دقیقی انجام بدهید تا مشخص شود که محتوایی که به دنبال تولید آن هستید یا محتوایی که قبلاً تولید کردهاید، چقدر به چیزی که عموم مشتریان جستجو میکنند مرتبط است و پتانسیل آن برای افزایش ترافیک وبسایت شما واقعاً چقدر است؟ به علاوه کلمات کلیدی که در آخرین مراحل قبل از خرید کالا و خدمات سرچ میشود، معمولاً بازدهی بیشتری در افزایش درآمدهای شما دارد.
به انواع نمایش نتایج در صفحهی اول گوگل توجه کنید
این روزها زمانی که در گوگل و برخی موتورهای جستوجو در مورد چیزی سرچ میکنیم، فقط تعدادی مقاله و سایت معرفی نمیشود بلکه گوگل با توسعهی هوش مصنوعی، نتایج مفیدی را به شکلهای مختلف و معمولاً گرافیکی به کاربران وب نمایش میدهد. تعدادی ویدیو، لینک محصولات در فروشگاههای آنلاین و مواردی از این قبیل در کنار مقالات و اخبار دیده میشود.
زیر هر یک از لینکها هم علاوه بر چند جملهی مفید که از محتوای صفحه استخراج شده، اطلاعاتی مثل امتیاز به کالا یا خدمات را به صورت گرافیکی مشاهده میکنیم که به آن Featured Snippet گفته میشود.
اگر بتوانید در استراتژی تدوین محتوا برای افزایش نرخ تبدیل یا CTR به گونهای عمل کنید که محتوا به شکلهای جذاب و گرافیکی در صفحهی اول گوگل نمایش داده شود، طبعاً نرخ تبدیل یا کلیک روی آن چند برابر میشود. به عنوان مثال جعبهی پاسخ گوگل یا Answer Box که معمولاً حاوی پاسخ کوتاه یا مراحل خلاصه انجام یک کار است، ممکن است نرخ کلیک بیش از ۳۰ درصد داشته باشد!
در بهینهسازی محتوا برای این شیوهی نمایش خاص، راه حل ساده و کلی وجود ندارد اما چند نکتهی مفید زیر را مدنظر قرار دهید:
- تحقیق کنید که کدام کیوردها به نوع خاصی از نتایج در صفحهی اول گوگل منتهی میشود. معمولاً کلمات کلیدی که به صورت واضح یا ضمنی سوالی را مطرح میکنند، به این نوع نتایج منتهی میشوند.
- ساختار محتوای خود را بهینه کنید: اغلب جعبههای پاسخ که در صفحهی اول نتایج گوگل مشاهده میکنیم، از پاراگرافهای ساده و جداول و یا لیستهای موجود در مقالات و صفحات سایتها استخراج شدهاند. بنابراین تلاش کنید که پاسخ سوالات را با پاراگرافهای کوتاه بدهید و همینطور تلاش کنید که خلاصهی مراحل یک کار و فرآیند را در اوایل مطالب قرار دهید. در مورد لیستها و جداول نیز توجه کنید که به درستی از مارکآپ HTML استفاده کنید تا رباتهای گوگل به راحتی لیست و جدول را درک کند.
- دقیق و صحیح بنویسید: گوگل به وبسایتهایی که دقیقترین و صحیحترین پاسخ را به سوالات کاربران میدهند، امتیاز مثبتتری میدهد و احتمال اینکه مطالبشان را در قالب جعبهی پاسخ یا ... در صفحهی اول نمایش دهد، بیشتر خواهد بود.
برای کلمات کلیدی یک نقشه و قالب کلی تعریف کنید
بسیاری از کارشناسان بازاریابی محتوا پس از تحقیقات اولیه در مورد کلمات کلیدی پرمخاطب، موضوع تحقیق و بررسی را رها میکنند و روی همان کلمات کلیدی متمرکز میشوند اما در حقیقت برای بهبود نمایش محتوای سایت در صفحات موتورهای جستجو، باید روی یک یا چند کلمهی کلیدی خاص تمرکز نکرد و تحقیق برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط را ادامه داد. بنابراین میتوانید یک قالب کلی برای کلمات کلیدی موردنیاز تعریف کنید.
قالب کلی کلمات کلیدی از سه جهت مفید واقع میشود:
- به موتور جستوجو نشان میدهد که محتوای شما در چه موردی است و چه ارتباطی با هدف کاربران وب دارد.
- موتور سرچ زمانی که در مورد موضوعات مرتبط دیگری جستوجو شده، محتوای شما را بیشتر و بهتر نمایش میدهد.
- از استفادهی شدید و غیرمنطقی از کلمات کلیدی خاص یا Keyword Stuffing جلوگیری میکند که یکی از فاکتور مضر در SEO کردن محتواست.
در تدوین قالب کلی کلمات کلیدی، توصیه میشود که حداقل از سه کلمهی کلیدی اصلی استفاده کنید و البته به تناسب قلمرو تجارت آنلاین شما، این تعداد میتواند بیشتر شود.
دقت کنید که کلمات کلیدی حالت واقعی داشته باشند و واقعاً کاربر در موردشان جستوجو کند. بهتر است از کلمات کلیدی که بسیار کلی هستند و به موضوعات بسیار متنوع دیگری مربوط میشوند خودداری کنید و همینطور کلمات کلیدی که رقبای زیادی در آن حوزه فعالیت کردهاند را حتیالامکان کنار بگذارید.
در کنار ویدیوها متن و توضیحات بیشتر اضافه کنید
محتوای ویدیویی یکی از حوزههای تمرکز در بازاریابی محتوا محسوب میشود. به خصوص که سرعت ارتباطات اینترنتی رو به رشد است. در واقع تحقیقات نشان میدهد که ۸۱ درصد تجارتهای الکترونیک، از محتوای ویدیویی در سال ۲۰۱۸ استفاده کردهاند که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ درصد بیشتر بوده است.
اما توجه کنید که محتوایی ویدیویی که در صفحهی فرود از موتورهای جستوجو یا صفحهی فرود دیگر بازدیدکنندگان قرار میدهید، نباید صرفاً ویدیو باشد و متن و توضیحات به کلی غایب باشد. موتورهای جستوجو در درجهی اول متن صفحه را برای ایندکس کردن محتوا و نمایش آن به کاربران Search، بررسی میکنند و البته کم و بیش محتوا و موضوعات ویدیوها را نیز درک میکنند.
بنابراین افزودن توضیحات در مورد محتوای ویدیویی و حتی اضافه کردن چیزی شبیه به زیرنویس برای بیان کردن تمام محتویات ویدیو، ضروری به نظر میرسد.
سرعت بارگذاری صفحات سایت را برای بهینه کردن SEO افزایش دهید
بنابر تحلیل آماری گوگل، زمانی که بارگذاری یک صفحهی وب بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، چیزی در حدود ۵۳ درصد کاربرانی که از وسایل همراه مثل گوشی و تبلت برای مرور کردن وب استفاده میکنند، از رویت کردن صفحهی بعدی خودداری میکنند! بنابراین برای بهبود نرخ تبدیل و افزایش هر چه بیشتر بازدهی محتوایی که تهیه کردهاید، بهینهسازی سرعت سایت تجارت آنلاین خود را موردتوجه قرار دهید.
البته در کشورهایی مثل ایران که سرعت اینترنت معمولاً پایین است، مدت زمان انتظار برای بارگذاری صفحات، بالاتر از میانگین جهانی است و لزوماً نباید صفحات سایت در کمتر از ۳ ثانیه بارگذاری شود.
خوشبختانه در وبسایت GTMetrix میتوانید به جای اینترنت سریع، از اینترنت 3G با زمان پینگ ۲۰۰ میلیثانیه استفاده کنید و به این ترتیب سرعت بارگذاری سایت خودتان را واقعیتر محاسبه کنید. ممکن است سایتی که همیشه در کمتر از ۳ ثانیه لود میشود، با اینترنت کند در ۶ ثانیه و بیشتر بارگذاری شود.
برای بررسی سرعت صفحات وبسایت خود و نقاط ضعف طراحی صفحات، میتوانید از GTMetrix و PageSpeed گوگل استفاده کنید که پیشنهادات مفیدی ارایه میکنند.
قبلاً به معرفی این سرویسهای آنلاین و بهینهسازی سایت برای وسایل همراه پرداختیم:
searchenginejournalسیارهی آیتی