یکی از کاربردهای دوربین گوشی‌ها و تبلت‌ها، اندازه‌گیری ابعاد اجسام است. گوگل اپلیکیشن تحت وبی برای این منظور طراحی کرده که نام آن Measure Up است و همان‌طور که از نامش پیداست، برای تخمین زدن ابعاد به کار می‌رود. می‌توانید در هر وسیله‌ای که به دوربین مجهز است و مرورگر اینترنت دارد، سایت Measure Up را باز کنید و مشغول تخمین زدن فواصل شوید. 

در این مقاله با اپلیکیشن تحت وب جالبی که گوگل برای تخمین ابعاد معرفی کرده و روش اندازه‌گیری به کمک آن آشنا می‌شویم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

توجه داشته باشید که برای اندازه‌گیری دقیق، نمی‌توان روی دوربین گوشی‌ها حساب باز کرد. دقت حسگر دوربین گوشی‌های امروزی به مراتب بالاتر از گذشته است اما مقوله‌ی اندازه‌گیری دقیق ابعاد، متفاوت است.

به سایت Measure Up گوگل مراجعه کنید

دقت کنید که اپلیکیشن تحت وب، مثل اپ‌های معمولی نیست که نیاز به نصب کردن داشته باشد. منظور از اپلیکیشن تحت وب، سرویسی است که به صورت یک وب‌سایت ارایه می‌شود. درست مثل سایت Google Docs که البته اپ اندرویدی آن نیز طراحی شده است.

برای شروع کار، وب‌سایت Measure Up گوگل را در یکی از مرورگرهای اینترنت امروزی نظیر گوگل کروم باز کنید:

پس از باز کردن لینک فوق، اگر دیوایس شما سازگاری لازم را داشته باشد با صفحه‌ی Measure Up روبرو می‌شوید. روی دکمه‌ی سبز کلیک کنید تا اپلیکیشن تحت وب Measure Up باز شود. پیامی در مورد دسترسی مرورگر Chrome به دوربین دیوایس ظاهر می‌شود. با کلیک یا تپ روی گزینه‌ی Allow، دسترسی را مجاز کنید.

اندازه‌گیری به کمک Measure Up

قدم نخست این است که مطابق با دستورالعمل Measure Up، دوربین گوشی را به سمت زمین بگیرید و حرکت دهید تا تخمینی از فاصله و موقعیت زمین به دست آید. پس از لحظاتی آیکون هدف‌گیری که شبیه مگسک تفنگ است و رنگ آن سبز است، در پایین صفحه ظاهر می‌شود. اکنون می‌توانید اندازه‌ی اجسام را تخمین بزنید.

برای اندازه‌گیری، دوربین گوشی را به سمت زمین بگیرید و روی دکمه‌ی سبزرنگ پایین صفحه تپ کنید تا نقطه‌ی فعلی ثابت شود. سپس دوربین را به سمت جسم موردنظر حرکت بدهید. خطی بین نقطه‌ی اول و نقطه‌ی جدید ترسیم می‌شود. برای ثابت کردن خط، یک بار دیگر روی دکمه‌ی سبز تپ کنید.

آموزش اندازه‌گیری طول، مساحت و حجم با سرویس Measure Up گوگل

آموزش اندازه‌گیری طول، مساحت و حجم با سرویس Measure Up گوگل

آموزش اندازه‌گیری طول، مساحت و حجم با سرویس Measure Up گوگل

اکنون می‌توانید روی دکمه‌ی Done تپ کنید تا فاصله‌ی بین دو نقطه اندازه‌گیری و نمایش داده شود.

اما اگر بخواهیم مساحت و حجم را تخمین بزنیم چه باید کرد؟

برای تخمین زدن مساحت، کافی است نقطه‌ی بعدی را با درگ کردن، مشخص کنید و برای اندازه‌گیری حجم نیز می‌بایست نقطه‌ی چهارم را با حرکت انگشت روی صفحه، انتخاب کنید. در واقع اگر به جز نقطه‌ی صفر، یک نقطه انتخاب کنید، طول اندازه‌گیری می‌شود و اگر دو یا سه نقطه‌ی دیگر انتخاب کنید، مساحت و حجم تخمین زده می‌شود.

دقت کنید که با درگ کردن می‌توانید نقطه‌ی بعدی را انتخاب کنید و حین انجام این کار، یک مستطیل ترسیم می‌شود. زمانی که موقعیت نقاط گوشه‌ی مستطیل به نظر مناسب می‌رسید، روی دکمه‌ی سبز تپ کنید تا ثابت شود. برای نمایش اطلاعات طول، مساحت یا حجم، می‌بایست روی دکمه‌ی Done تپ کنید.

برای تغییر دادن واحد اندازه‌گیری که می‌تواند سانتی‌متر یا اینچ باشد، کافی است روی دکمه‌ای که در گوشه‌ی بالا و چپ صفحه موجود است، تپ کنید.

در نهایت فراموش نکنید که سرویس تحت وب Measure Up، یکی از پروژه‌های آزمایشی گوگل است که با استفاده از WebXR طراحی شده است. گوگل از چند سال پیش روی مقوله‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که به اختصار VR و AR گفته می‌شود، کار می‌کند چرا که در آینده با پیشرفت حسگرهایی نظیر دوربین و حسگر تخمین فاصله، اپ‌های متعدد و کاربردی در این عرصه معرفی خواهد شد.