اپل در طراحی دوربین آیفون ۱۲ پرو و همین‌طور نسخه‌ی پرو مکس، حسگری موسوم به LiDAR استفاده کرده که دامنه‌ی کاربردهای دوربین این گوشی را گسترش می‌دهد و به عنوان مثال به کمک آن می‌توانید ارتفاع اجسام نزدیک را اندازه‌گیری کنید. محل این حسگر کنار لنز دوربین‌های اصلی است و به شکل یک نقطه‌ی سیاه که تقریباً هم‌اندازه‌ی فلاش LED است، دیده می‌شود.

اما چطور باید از این حسگر برای اندازه‌گیری قد افراد و اندازه‌گیری‌های مشابه استفاده کرد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

آشنایی با کارکرد حسگر LiDAR

عبارت LiDAR یک واژه‌ی اختصاری است که مخفف Light Detection and Ranging است. این حسگر کارکردی شبیه سنسورهای فاصله‌سنجی لیزری دارد که تاکنون در وسایل الکترونیکی زیادی به کار رفته است. نحوه کار حسگر به این صورت است که یک بخش حسگر پرتوی لیزر به محیط پیرامون می‌تاباند و بخش دیگر که اسکنر است، بازتاب‌های پرتو را جذب می‌کند و در ادامه فاصله‌ی زمانی بین رفت و برگشت پرتو را محاسبه می‌شود. با توجه به مشخص بودن سرعت حرکت پرتوی لیزر، فاصله‌ی اجسام تا حسگر به دست می‌آید.

آموزش اندازه‌گیری قد و ارتفاع اجسام با دوربین آیفون ۱۲ پرو

دقت کنید که سنسور LiDAR فقط یک پرتوی نور نمی‌تاباند بلکه پرتوهای نور متعددی را به صورت پالس می‌تاباند و منتظر بازتاب پرتوها می‌ماند. در نتیجه فاصله‌ی اجسامی در زوایای مختلف نسبت به دوربین را محک می‌زند. با چشم غیرمسلح نمی‌توانید پرتوها را ببینید اما اگر عینک‌های دید در شب داشته باشید، پرتوها را رویت خواهید کرد.

بنابراین کاربرد حسگر LiDAR که در در دوربین iPhone 12 Pro به کار رفته، گسترده است. از اندازه‌گیری برای بهبود عکاسی گرفته تا تخمین فاصله‌ی اجسام و ارتفاع اجسام و همین‌طور استفاده در اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده که به نوعی به تخمین فاصله‌ها نیاز دارند، در تمام این موارد می‌توان از حسگر LiDAR استفاده کرد. البته اینکه اپلیکیشن‌های متنوع، جالب و از همه مهم‌تر کاربردی برای استفاده از توانمندی حسگر LiDAR ساخته شود، به نظر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بستگی دارد.

اندازه‌گیری قد و ارتفاع توسط دوربین آیفون‌های قدیمی‌تر هم امکان‌پذیر بوده اما با اضافه شدن حسگر LiDAR، اندازه‌گیری دقیق‌تر شده است.

نحوه اندازه‌گیری قد و ارتفاع با اپلیکیشن Measure

یکی از اپ‌های پیش‌فرض آیفون و آیپد، اپلیکیشن Measure اپل است. این اپ برای اندازه‌گیری‌های مختلف طراحی شده است. برای اندازه‌گیری قد یا ارتفاع اجسام، این اپ را اجرا کنید و سپس روی تب Measure در پایین صفحه تپ کنید. اکنون دوربین گوشی را به سمت شخص یا جسم موردنظر بگیرید و دقت کنید که کاملاً در کادر قرار بگیرد.

نقطه‌‌ای روی صفحه مشاهده می‌کنید که برای اندازه‌گیری ابعاد مختلف کاربرد دارد. روی آن تپ کنید و بدون برداشتن انگشت از روی صفحه، انگشت را حرکت بدهید و روی سطح فوقانی جسم یا بالای سر شخص موردنظر ببرید و رها کنید. به همین سادگی ارتفاع اجسام و قد افراد روی صفحه ذکر می‌شود و اندازه‌گیری انجام می‌شود.

آموزش اندازه‌گیری قد و ارتفاع اجسام با دوربین آیفون ۱۲ پرو

در صورت نیاز می‌توانید روی دکمه‌ی شاتر نیز تپ کنید تا عکسی از شخص یا جسم موردنظر ثبت شود. برای ذخیره کردن عکس در گالری تصاویر، می‌بایست روی عکس در پایین و چپ صفحه تپ کنید و سپس گزینه‌ی Done را لمس کنید.

برای اندازه‌گیری‌های بعدی دقت کنید که زاویه‌ی دوربین را تغییر بدهید و مجدداً مراحل را تکرار کنید تا ارتفاع قبلی که اندازه‌گیری شده، ریست شود.