بعضی از اپلیکیشن‌ها و به خصوص بازی‌های گرافیکی که برای آیفون یا آیپد طراحی می‌شود، حجیم است و ممکن است حجم فایل‌های لازم برای نصب اپ، بیش از ۲۰۰ مگابایت باشد. تنظیمات پیش‌فرض iOS و iPadOS اینگونه است که دانلود اپ‌هایی با حجم بیش از ۲۰۰ مگابایت در زمان استفاده از اینترنت سیم‌کارت انجام نمی‌شود و این برای جلوگیری از مصرف زیاد اینترنت است.

ممکن است بسته‌ی دانلود شبانه یا بسته‌های حجیم و ارزان خریداری کرده باشید و بخواهید اپ‌ها و بازی‌ها را دانلود کنید. در این صورت باید تنظیمات را تغییر دهید و این موضوع این مقاله است.

در همه‌ی کشورها قیمت بسته‌های اینترنت 4G و 5G معمولاً بالاتر از سرویس‌های ارزان‌تر اینترنت نظیر ADSL است. به همین علت کاربران دانلودهای حجیم را زمانی انجام می‌دهند که به شبکه‌ی Wi-Fi دسترسی دارند. البته ممکن است شبکه‌ی وای-فای هم با یک مودم 4G پرتابل یا ثابت ایجاد شده باشد و هزینه‌ی دیتای مصرفی بالا باشد. اما معمولاً اینطور نیست و هزینه‌ی استفاده از اینترنت وای-فای کمتر است. به همین علت است که اپل در طراحی سیستم عامل آیفون و آیپد، تنظیماتی در نظر گرفته که اپ‌ها و بازی‌های حجیم در زمان استفاده از اینترنت شبکه‌ی مخابراتی تلفن همراه دانلود نشوند!

اگر بسته‌ی اینترنت نامحدود، شبانه یا هر نوع بسته‌ی ارزان‌قیمتی خریداری کرده‌اید، می‌توانید تنظیمات iOS یا iPadOS را چک کنید و محدودیت دانلود را از بین ببرید و با خیال راحت بازی‌ها و برنامه‌ها را دانلود و همین‌طور آپدیت کنید.

تنظیمات دانلود بازی‌ها و اپ‌های حجیم در iPhone و iPad

دقت کنید که تنظیماتی که به آن اشاره خواهیم کرد، مربوط به iOS 13 و iPadOS 13 و همین‌طور نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل آیفون و آیپد است. برای دسترسی به تنظیمات موردبحث، ابتدا اپ Settings را با تپ روی آیکون چرخدنده‌ای آن در صفحات خانه یا صفحه‌ی کتابخانه‌ی اپ‌ها اجرا کنید.

آموزش دانلود اپ‌ها و بازی‌های بیش از ۲۰۰ مگابایتی در آیفون و آیپد

در منوی تنظیمات روی گزینه‌ی App Store تپ کنید. در ادامه روی گزینه‌ی App Downloads تپ کنید که در بخش Cellular Data قرار دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حالت پیش‌فرض Ask if Over 200 MB است و این یعنی اگر حجم اپلیکیشن یا بازی بیش از ۲۰۰ مگابایت باشد، قبل از دانلود شدن، سوال پرسیده می‌شود.

آموزش دانلود اپ‌ها و بازی‌های بیش از ۲۰۰ مگابایتی در آیفون و آیپد

آموزش دانلود اپ‌ها و بازی‌های بیش از ۲۰۰ مگابایتی در آیفون و آیپد

به جای گزینه‌ی پیش‌فرض، گزینه‌ی Always Allow را انتخاب کنید که به معنی همیشه مجاز است. در نتیجه قبل از دانلود اپ‌ها و بازی‌های حجیم، سوال پرسیده نمی‌شود و این کار به صورت خودکار انجام می‌شود.

آموزش دانلود اپ‌ها و بازی‌های بیش از ۲۰۰ مگابایتی در آیفون و آیپد

متأسفانه در نسخه‌های قدیمی‌تر iOS و iPadOS، هر بار قبل از دانلود اپ‌ها و بازی‌های حجیم، سوال می‌شود و اگر بخواهید چند بازی و اپ حجیم را آپدیت کنید، این کار سریعاً انجام نمی‌شود. اما یک ترفند دیگر برای رفع مشکل وجود دارد و آن تبدیل کردن یک گوشی دیگر به هات‌اسپات وای-فای و اتصال آیفون یا آیپد به شبکه‌ی وای-فای ایجاد شده توسط گوشی دیگر است. در واقع می‌بایست ابتدا سیم‌کارت خودتان را در گوشی دیگری قرار دهید و سپس قابلیت Hotspot آن را فعال کنید و در نهایت با آیفون یا آیپد، به آن متصل شوید. در این صورت می‌توانید از اینترنت سیم‌کارت خودتان استفاده کنید بدون آنکه آیفون یا آیپد، مرتباً پیامی نمایش بدهد و در خصوص دانلود اپ یا بازی حجیم، سوال کند.

برای آشنایی با هات‌اسپات و فعال کردن این قابلیت محصولات اندرویدی و همین‌طور آیفون و آیپد، به مقالات زیر توجه فرمایید: