یکی از اشکالاتی که شاید با آن دست و پنجه نرم کرده باشید و به راحتی حل نشود، مشکل کار نکردن ویبره در گوشی‌های گلکسی سامسونگ است. لزوماً نباید به مراکز تعمیرات تخصصی مراجعه کنید و در واقع خرابی سخت‌افزاری مطرح نیست بلکه شاید تنظیمات اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل مشکل دارد. اگر قبلاً از گوشی‌های گلکسی استفاده کرده باشید و با تنظیمات مختلف آشنایی داشته باشید، حل کردن مشکل معمولاً ساده است اما گاهی به دلیل یک باگ نرم‌افزاری، مشکل به راحتی حل نمی‌شود. به علاوه کاربرانی که اخیراً گوشی گلکسی خریداری کرده‌اند و با رام‌های اندرویدی سامسونگ آشنایی ندارند، ممکن است سردرگم شوند.

در این مقاله ۱۰ روش حل کردن مشکل ویبره در گوشی‌های گلکسی را بررسی می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

در محیط شلوغ و بسیار پر سر و صدا، ویبره یا لرزش روش خوبی برای اطلاع از رویدادهای مهم نظیر زنگ تلفن، دریافت پیام و پیامک و ایمیل و همین‌طور یادآوری‌های تنظیم شده در برخی اپ‌ها است. در واقع حتی اگر صدای زنگ تلفن و صدای نوتیفیکیشن‌ها را حداکثر کنید، در برخی محیط‌ها صدای گوشی به سختی شنیده می‌شود در حالی که لرزش گوشی در جیب، به راحتی حس می‌شود. اما اگر ویبره‌ی گوشی ما کار نکرد، چه کنیم و کدام تنظیمات را بررسی کنیم؟

ری‌استارت کردن گوشی

اولین راهکار در مواقعی که فکر می‌کنید تنظیمات درست است و در عین حال ویبره کار نمی‌کند، ری‌استارت کردن گوشی است. گاهی به دلیل باگ‌های کوچک نرم‌افزاری، عملکرد سیستم عامل و اپ‌ها صحیح نیست و یکی از راهکارهای موقتی، ری‌استارت کردن است. با این کار همه چیز از نو اجرا می‌شود و شاید مشکل رفع شود. اما در صورت تکرار مشکل پس از دقایقی استفاده از دیوایس، باید به فکر ریشه‌یابی و رفع اساسی مشکل بود.

فعال کردن ویبره در تنظیمات گلکسی‌ها

دقت کنید که شاید ویبره را تصادفاً غیرفعال کرده‌اید یا ویبره‌ی مربوط به موارد خاصی نظیر زنگ تلفن را غیرفعال کرده‌اید. طبیعی است که گوشی در مواقعی که انتظار دارید، نلرزد!

برای فعال کردن ویبره در زمان دریافت تماس تلفنی، می‌بایست گزینه‌ی Vibrate while ringing را در تنظیمات فعال کنید. برای این مقصود اپ تنظیمات را اجرا کنید و روی گزینه‌ی صداها و لرزش یا Sounds and vibration تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی سوییچ گزینه‌ی Vibrate while ringing را فعال کنید. دقت کنید که اگر این گزینه فعال بوده، آن را غیرفعال کنید و پس از چند ثانیه، مجدداً فعال کنید. شاید همین نکته‌ی ساده، مشکل را حل کند اما در صورت تکرار مشکل، می‌بایست سیستم عامل را آپدیت کرد تا باگ‌های کوچکی که موجود است، رفع شود.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

در سیستم عامل اندروید چند گزینه‌ی مختلف برای ویبره موجود است و در واقع ویبره‌ای که حین کار با کیبورد، تپ روی صفحه نمایش و غیره اتفاق می‌افتد را به صورت مجزا فعال و غیرفعال می‌شود. برای فعالسازی سایر ویبره‌ها، به اپ Settings و بخش Sounds and vibration مراجعه کنید و روی System sound/Vibration control تپ کنید. اکنون ویبره‌هایی که موردنیاز است را فعال کنید:

  • Touch interactions: ویبره حین لمس کردن صفحه نمایش
  • Screen lock/unlock: ویبره حین قفل شدن و باز شدن قفل صفحه نمایش
  • Charging: ویبره در شروع شارژ شدن باتری
  • Dialing keypad: لرزش گوشی حین شماره‌گیری در اپ تماس تلفنی
  • Samsung keyboard: لرزش گوشی حین کار با کیبورد لمسی سامسونگ

برای سایر کیبوردهای نرم‌افزاری نظیر Gboard گوگل، تنظیمات ویبره به صورت جداگانه موجود است.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

تنظیمات شدت ویبره و طرح آن

مورد دیگری که در تنظیمات گوشی‌های سامسونگ موجود است، تنظیم طرح کلی ویبره و شدت آن است. برای دسترسی به این موارد هم می‌بایست به تنظیمات و بخش Sounds and vibration رجوع کنید. دقت کنید که شدت ویبره بسیار ضعیف نباشد تا حس کردن لرزش گوشی در شرایط مختلف ساده شود. از طرفی می‌توانید طرح لرزیدن گوشی را با تپ روی گزینه‌ی Call vibration pattern انتخاب کنید.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

تنظیمات لرزش گوشی در اپ‌های مختلف

برخی از اپلیکیشن‌ها هم تنظیمات خاصی برای ویبره دارند. اگر ویبره در اپلیکیشن خاصی کار نمی‌کند، تنظیمات آن اپ خاص را هم چک کنید. به عنوان مثال اپ پیامک‌ها یا Messages، در زمان دریافت پیامک با ویبره شما را مطلع می‌کند به شرط آنکه در تنظیمات این اپ، ویبره حین دریافت SMS جدید فعال باشد.

تنظیمات اپ‌های مختلف چیدمان یکسانی ندارد. در مورد اپلیکیشن Messages، کافی است تنظیمات را باز کنید و روی Notifications تپ کنید. در واقع گزینه‌ی ویبره در تنظیمات نوتیفیکیشن اکثر اپلیکیشن‌ها قرار دارد.

روش دوم برای دسترسی به تنظیمات ویبره‌ی اپ‌ها، مراجعه به Settings گوشی و بخش Apps است که در آن لیستی از اپ‌ها دیده می‌شود و با تپ روی هر اپ، تنظیمات مربوط به آن و از جمله تنظیمات نوتیفیکیشن‌های لیست می‌شود.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

در صفحه‌ی تنظیمات نوتیفیکیشن‌ها، ممکن است چند گزینه مربوط به موارد مختلف موجود باشد. به عنوان مثال در مورد اپلیکیشن Messages، گزینه‌ی ویبره حین دریافت پیامک یا Incoming messages در این صفحه دیده می‌شود. سوییچ روبروی این مورد را فعال کنید و از طرفی روی گزینه‌ی Incoming messages تپ کنید و در صفحه‌ی باز شده،  سوییچ Vibrate را فعال کنید.

نکته‌ی مهم این است در صورت فعال بودن سوییچ‌ها در این صفحه، بهتر است سوییچ گزینه‌ی موردنظر را در وضعیت غیرفعال قرار دهید و پس از چند ثانیه، مجدداً آن را فعال کنید.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

نکته‌ی جالب بعدی این است که برخی کاربران گوشی‌های سامسونگ گزارش کرده‌اند که غیرفعال کردن ویبره‌های اپلیکیشن Messages، مشکل ویبره در سایر اپ‌ها را حل کرده است!!

آن‌اینستال کردن تم‌ها

شاید اخیراً تم جدیدی روی گوشی سامسونگی خویش نصب کرده‌اید و پس از نصب کردن تم، ویبره‌ی برخی اپ‌ها از کار افتاده است! در واقع برخی از تم‌ها شامل فایل‌های افکت‌های صوتی و تنظیمات ویبره هستند و ممکن است علت بروز مشکل، تم جدید باشد. برای حل کردن مشکل می‌توانید تم‌هایی که اخیراً نصب کرده‌اید را حذف کنید. پس از این کار، گوشی را ری‌استارت کنید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

مورد دیگری که در رفع مشکل ویبره موثر است، غیرفعال کردن دستیار صوتی یا Google Assistant و سپس ری‌استارت کردن گوشی است.

آپدیت کردن سیستم عامل

برخی باگ‌های نرم‌افزاری به راحتی با ارتقا دادن اندروید یا نصب کردن آپدیت‌های جزئی رفع می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که در صورت بروز مشکلات عجیب نرم‌افزاری نظیر کار نکردن ویبره، رام اندروید گوشی خویش را آپدیت کنید.

برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی‌های گلکسی، اپ Settings را اجرا کرده و روی Software update تپ کنید. در نهایت گزینه‌ی Download and install را لمس کنید. اگر آپدیت جدیدی منتشر شده باشد، می‌توانید آن را دانلود کرده و مستقیماً از طریق خود گوشی نصب کنید. نیازی به فلش زدن رام به کمک کامپیوتر نیست.

بوت کردن در حالت Safe Mode

راهکار بعدی که برای ریشه‌یابی مشکل توصیه می‌کنیم، استفاده از Safe Mode است. زمانی که گوشی را در این حالت خاص بوت می‌کنید، اغلب اپلیکیشن‌های جانبی که نصب کرده‌اید اجرا نمی‌شود و اگر مشکلات به یکی از این اپ‌ها مربوط باشد، متوجه خواهید شد. پس از این تست، می‌بایست اپ‌هایی که نصب کرده‌اید را یکی‌یکی حذف کنید تا زمانی که مشکل حل شود و به این نتیجه برسید که کدام اپ، مشکل‌ساز بوده است.

برای بوت کردن در حالت سیف مود، ابتدا گوشی را خاموش کنید. زمانی که گوشی کاملاً خاموش شد، کلید پاور و ولوم پایین را نگه دارید تا روشن شود. اگر گوشی‌های Galaxy را با نگه داشتن این دو کلید روشن کنید، اندروید به جای بوت شدن عادی، در حالت سیف مود بوت می‌شود. اما دو نکته‌ی مهم:

دقت کنید که زمانی که لوگوی سامسونگ روی صفحه پدیدار شد، کلید پاور را رها کنید تا گوشی مجدداً خاموش نشود اما کلید ولوم پایین را تا زمانی که صفحه‌ی خانه را ببینید، نگه دارید.

در حالت سیف مود، عبارت Safe Mode در گوشه‌ی صفحه نمایش درج می‌شود.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

برای خروج از این حالت، کافی است گوشی را خاموش و روشن کنید.

ریست کردن همه‌ی تنظیمات

روش بعدی برای حل کردن مشکل لرزش گوشی‌های Galaxy این است که همه‌ی تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید. برای این منظور به اپ تنظیمات و بخش General Management و سپس Reset و Reset all settings رجوع کنید.

تست سلامت موتور ویبره

شاید موتور ویبره خرابی پیدا کرده است و با همه‌ی روش‌های مطرح شده، ویبره در هیچ اپی عمل نمی‌کند. برای تست کردن سلامت موتور ویبره می‌توانید شماره‌ی خاصی را شماره‌گیری کنید! لذا اپ تماس تلفنی را باز کنید و یکی از شماره‌های زیر را وارد کنید. نیازی به لمس کردن دکمه‌ی تماس تلفنی نیست چرا که این شماره‌ها کدهای خاصی است که به صورت خودکار عمل می‌کند.

*#7353#

*#0*#

صفحه‌ای سفید با چند گزینه ظاهر می‌شود. روی Vibration تپ کنید.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

اگر با تپ روی گزینه‌ی موردبحث، گوشی لرزید، مشکل می‌شود که مشکل نرم‌افزاری است و نیازی به تعمیرات سخت‌افزار گوشی نیست.

تست سخت‌افزار گوشی با اپ Samsung Members

برای دانلود این اپ به گوگل پلی مراجعه کنید و این اپ را نصب کنید:

برای دریافت راهنمایی و شروع تست، گزینه‌ی Get help و سپس Interactive checks را لمس کنید. در صفحه‌ی باز شده روی Vibration تپ کنید تا تست موتور ویبره آغاز شود.

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

چطور مشکل ویبره نداشتن گوشی‌های اندرویدی سامسونگ را حل کنیم؟

جایگزین کردن موتور ویبره

شاید همه‌ی راهکارهای نرم‌افزاری را تست کرده‌اید و گوشی شما هیچ ویبره‌ای ندارد! در این صورت احتمالاً موتور ویبره که گوشی را می‌لرزاند، مشکل پیدا کرده و باید تعمیر یا تعویض شود. بنابراین به مراکز خدمات تخصصی موبایل و مراکز گارانتی سامسونگ مراجعه فرمایید.