علت کار نکردن دوربین در اندروید، موارد مختلفی است. از پر بودن حافظه یا رم گرفته تا داغ شدن بدنه و باگ‌های نرم‌افزاری. برای حل مشکل با توجه به اینکه دقیقاً علت باز نشدن دوربین گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره روشن نیست، بررسی کردن روش‌های مختلف ضرورت دارد.

برای حل مشکلات عمومی دوربین در اندروید و همین‌طور اگر مشکل خاص‌تر و فرضاً می‌خواهید بدانید که علت کار نکردن فلش دوربین گوشی چیست، تنظیمات را چک کنید و روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم را با حوصله و دقت بررسی کنید.

علت کار نکردن دوربین گوشی یا تبلت اندروید چیست؟

معمولاً یکی از عوامل زیر علت کار نکردن دوربین در اندروید است:

  • تنظیمات اشتباه برنامه دوربین مثل خاموش بودن فلاش
  • محدود بودن دسترسی به دوربین
  • آسیب دیدن دوربین به دلیل ضربه و غیره
  • پر بودن حافظه ذخیره‌سازی
  • اشغال شدن حافظه رم
  • داغ شدن بدنه
  • باگ یا مشکل نرم‌افزاری برنامه دوربین
  • مشکل نرم‌افزاری در سیستم عامل و درایور دوربین

مسأله این است که اگر دوربین گوشی کار نکند چه باید کرد؟

اگر مشکل گوشی یا تبلت اندرویدی شما این است که فقط دوربین پشت گوشی کار نمی‌کند و دوربین سلفی به خوبی کار می‌کند، حتماً تنظیمات مهم دوربین را بررسی کنید. اگر تنظیمات مشکلی نداشته باشد و دوربین کار نکند، احتمال آسیب سخت‌افزاری بیشتر می‌شود. گاهی اوقات اما به هر حال قبل از مراجعه به مراکز تعمیرات تخصصی، روش‌های ساده‌ای که شاید مشکل دوربین اندروید را رفع کند، بررسی کنید.

خاموش و روشن کردن گوشی یا تبلت اندروید

خلاصه بگوییم: اگر باگ یا اشکال نرم‌افزاری در برنامه دوربین یا سیستم عامل وجود داشته باشد، ممکن است خاموش و روشن کردن مشکل را حل کند. البته اگر مشکل مرتباً تکرار می‌شود، روش‌های بعدی را تست کنید.

اثر بعضی از اشکالات برنامه‌نویسی به این صورت است که پس از مدت کار کردن با سیستم عامل و برنامه‌ها، ناگهان اثر باگ نرم‌افزاری ظاهر می‌شود و فرضاً دوربین از کار می‌افتد. اگر علت کار نکردن دوربین پشتی یا علت از کار افتادن دوربین جلو سامسونگ و شیائومی و غیره، مشکلات نرم‌افزاری باشد، ممکن است با خاموش و روشن کردن دیوایس، مشکل موقتاً حل شود. بنابراین:

دکمه پاور گوشی یا تبلت را فشار داده و نگه دارید.

زمانی که منوی خاموشی ظاهر شد، روی Restart تپ کنید.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

صبر برای خنک کردن بدنه

خلاصه بگوییم: اگر بدنه داغ باشد و پردازنده بیش از حد درگیر امور مختلف باشد هم همین اتفاق می‌افتد. برنامه‌های اضافی را ببندید و صبر کنید تا بدنه خنک شود.

بعضی از گوشی‌ها و تبلت‌ها که قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن بالا دارند یا به سخت‌افزار قوی مجهز هستند، به دلایل مختلف و از جمله باگ نرم‌افزاری، بیش از حد داغ می‌شوند. زمانی دمای بدنه بیش از حد بالا رفته باشد، احتمال محدود شدن برنامه‌ها و پردازش‌های سنگین وجود دارد. لذا ممکن است دوربین اصلی گوشی یا تبلت شما قادر به فیلم‌برداری یا عکاسی سریع نباشد و حتی موقتاً هیچ کاری انجام ندهد.

خالی کردن رم و حافظه داخلی

خلاصه بگوییم: گاهی اوقات استفاده از رم به قدری زیاد است که اپلیکیشن دوربین درست و کامل اجرا نمی‌شود و باید برنامه‌های اضافی را بست یا حذف کرد. پر بودن حافظه ذخیره‌سازی نیز از ذخیره شدن عکس و ویدیوها

در گوشی‌ها و تبلت‌های ارزان‌تر که حافظه RAM کم است و کاربر تعداد زیادی برنامه نصب کرده هم مشکل مشابهی اتفاق می‌افتد و در واقع برای رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ a11 یا گوشی‌های ارزان دیگر، بستن بازی‌ها و برنامه‌ها توصیه می‌شود. اگر مشکل حل نشده و رم گوشی یا تبلت شما بیش از حد پر است، چاره‌ای جز حذف کردن بعضی از اپ‌ها و بازی‌ها باقی نمی‌ماند.

پر بودن حافظه ذخیره‌سازی نیز مسأله‌ی مهمی است که حتی موجب افت سرعت گوشی یا تبلت شما می‌شود. می‌توانید عکس و ویدیوها و فایل‌های حجیمی که دانلود کرده‌اید را به کارت حافظه یا به هارد اکسترنال و کامپیوتر منتقل کنید تا فضای موردنیاز برای ذخیره کردن عکس و ویدیوی جدید فراهم شود.

بروزرسانی سیستم عامل و برنامه‌ها

خلاصه بگوییم: برای جلوگیری از داغ شدن گوشی حین کار با دوربین و رفع اشکالات خاص نظیر باز نشدن دوربین یا بسته شدن ناگهانی برنامه دوربین، سیستم عامل و اپ‌ها را آپدیت کنید.

رفع باگ‌های نرم‌افزاری با آپدیت کردن برنامه‌ها و سیستم عامل ممکن می‌شود، البته ممکن است پس از نصب یک آپدیت جدید، اشکالات خاصی به وجود بیاید. در این صورت باید صبر کرد و آپدیت بعدی را دانلود و نصب کرد. شاید علت روشن نشدن فلش دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره، تنظیمات کاربر باشد، اما اگر تنظیمات را بررسی کرده‌اید و مشکل برقرار است، احتمال اینکه مشکل باگ نرم‌افزاری باشد، وجود دارد.

اگر گوشی شما حین کار با دوربین بیش از حد داغ می‌شود یا برنامه دوربین هر از گاهی بسته می‌شود، حتماً اپلیکیشن دوربین و سیستم عامل را آپدیت کنید. یک راهکار دیگر در مواقعی که برنامه دوربین هنگ می‌کند یا درست کار نمی‌کند این است که از یک اپلیکیشن جایگزین استفاده کنید. خوشبختانه برنامه‌های متعددی برای عکاسی و فیلم‌برداری در اندروید منتشر شده است. به عنوان مثال برنامه رایگان و کم‌حجم Open Camera که تنظیمات تخصصی و کاملی دارد.

اما نحوه آپدیت کردن اندروید و برنامه‌ها:

برنامه تنظیمات یا Settings اندروید را اجرا کنید.

در کادر جستجو عبارت System Updates را وارد کنید.

یکی از گزینه‌هایی که در نتایج ظاهر شده و معمولاً به منوی درباره گوشی یا About Phone مربوط است، حاوی گزینه آپدیت کردن است.

پس از باز کردن صفحه بروزرسانی سیستم،  اگر آپدیت جدیدی موجود است، روی Download and install تپ کنید تا دانلود و نصب آغاز شود.

برای آپدیت کردن برنامه‌های نصب شده از گوگل پلی یا سایت‌های دانلود اپ استفاده کنید.

پس از آپدیت کردن سیستم عامل و برنامه‌ها، گوشی را ریستارت کنید.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

بستن اجباری برنامه دوربین و اجرا کردن مجدد

خلاصه بگوییم: ممکن است باگ نرم‌افزاری در اپ دوربین به هنگ کردن آن منجر شود. در این صورت بستن اجباری و اجرا کردن مجدد اپ دوربین یک راه سریع رفع مشکل است.

همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که نسخه‌ی خاصی از برنامه دوربین که روی گوشی یا تبلت شما نصب شده، باگ‌های خاصی دارد و به دلیل وجود باگ نرم‌افزاری، هنگ می‌کند. ممکن است علت کار نکردن فلش دوربین گوشی و تبلت، علاوه بر تنظیمات اشتباه کاربر، باگ‌های نرم‌افزاری باشد. در این شرایط یک روش سریع حل کردن مشکل، بستن اجباری یا Force Close است. البته اگر مشکل مرتباً تکرار می‌شود، آپدیت کردن برنامه دوربین راهکار نهایی است.

اما نحوه بستن اجباری دوربین در اندروید:

در صفحه خانه یا لیست برنامه‌ها روی اپ Camera یا دوربین تپ و مکث کنید.

در منوی ظاهر شده روی آیکون i یا گزینه App info تپ کنید.

صفحه اطلاعات برنامه باز می‌شود. روی گزینه Force Close یا Force Stop در پایین صفحه تپ کنید.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

روش دیگر این است که در تنظیمات اندروید روی گزینه‌ای شبیه به Apps یا Applications تپ کنید تا لیست برنامه‌ها ظاهر شود. در لیست برنامه‌ها روی اپ دوربین تپ کنید و سپس گزینه‌ی بستن اجباری را لمس کنید.

پاکسازی کش برنامه دوربین

خلاصه بگوییم: اطلاعات موقتی برنامه‌ها که کش گفته می‌شود، از دلایل درست کار نکردن برنامه است. لذا کش اپ دوربین را پاکسازی کنید.

ممکن است به دلیل باگ‌های نرم‌افزاری یا اختلالات خاص، اطلاعات برنامه دوربین که به صورت موقت روی حافظه ذخیره شده، معتبر و صحیح نباشد. در نتیجه مشکلات خاصی در عملکرد اپ دوربین به وجود می‌آید. در این شرایط چاره‌ی کار این است که اطلاعات موقت یا به عبارت دیگر Cache را پاکسازی کنید. روش کار به این صورت است:

برنامه تنظیمات اندروید را اجرا کنید.

روی Apps یا گزینه‌ای که برنامه‌های نصب شده را لیست می‌کند تپ کنید.

در لیست برنامه‌ها روی دوربین یا Camera تپ کنید.

در صفحه بعدی روی Storage یا ذخیره‌سازی تپ کنید.

در نهایت روی Clear cache تپ کنید.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

بررسی دسترسی‌ها: چگونه دوربین گوشی را فعال کنیم؟

خلاصه بگوییم: دسترسی یا Permission هر برنامه‌ای که قرار است از دوربین گوشی یا تبلت استفاده کند را بررسی کنید و دسترسی به دوربین و میکروفون را فعال کنید.

بعضی از کاربران اندروید که با تنظیمات امنیت و حریم خصوصی آشنایی ندارند، تصادفاً دسترسی به دوربین و میکروفون را مسدود می‌کنند و پس از مدتی می‌پرسند که چرا دوربین گوشیم کار نمیکنه سامسونگ یا شیائومی و غیره، پاسخ روشن است. برنامه دوربین و هر اپ دیگری که نصب کرده‌اید و قرار است از دوربین و میکروفون برای ضبط کردن صدا و ویدیو استفاده کند، نیاز به دسترسی مربوطه دارد. لذا دسترسی‌ها را چک کنید. روش کار به این صورت است:

برنامه تنظیمات اندروید را اجرا کنید.

روی گزینه Privacy یا حریم خصوصی تپ کنید.

روی مدیریت دسترسی‌ها یا Permission Manager تپ کنید.

در صفحه بعدی روی دسترسی به دوربین یا Camera تپ کنید.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

در لیست برنامه‌ها روی Camera یا اپ موردنظر تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی گزینه‌ی Allow یا Allow only while using the app را انتخاب کنید.

برنامه دوربین را ببندید و از نو اجرا کنید.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

ریست فکتوری برای رفع مشکل دوربین

خلاصه بگوییم: اگر تنظیمات گوشی یا تبلت به هم ریخته یا احتمال ویروسی بودن وجود دارد، شاید ریست فکتوری یا بازگشت به حالت اولیه، آخرین راه حل باشد.

بعضی از کاربران اندروید تعداد زیادی اپ و برنامه از سایت‌های مختلف دانلود و نصب می‌کنند. لذا احتمال ویروسی بودن دیوایس وجود دارد. در این شرایط نه تنها مشکل کار نکردن دوربین در اندروید محتمل است بلکه ممکن است روی گوشی یا تبلت شما جاسوس‌افزار نصب شده باشد و هکر از اطلاعات شخصی شما سوء استفاده کند. ریست فکتوری یکی از آخرین روش‌ها برای حل کردن مشکلات خاص نظیر مشکل کار نکردن دوربین است.

برای ریست فکتوری کردن اندروید به این صورت عمل کنید:

اپ تنظیمات را اجرا کنید.

روی General‌ یا عمومی یا گزینه‌ای شبیه آن تپ کنید.

روی Reset یا گزینه شبیه آن تپ کنید.

در مراحل ریست کردن از گزینه Factory data reset استفاده کنید.

ممکن است وارد کردن پسورد یا پین کد برای احراز هویت ضروری باشد.

در پایان روی Reset تپ کنید تا تأیید شود و فرآیند ریست فکتوری آغاز شود.

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

رفع مشکل دوربین گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره با روش‌های مختلف

شما با چه روش و ترفند دیگری مشکل کار نکردن دوربین پشت گوشی یا دوربین سلفی را حل کرده‌اید؟