نرم افزار نمایش پینگ و fps اندروید برای نمایش fps در بازی اندروید، برنامه‌های مختلفی وجود دارد اما اصولاً چرا کاربران حرفه‌ای و گیمرها به فکر دانلود برنامه نمایش fps اندروید می‌افتند؟! ۳ دلیل عمده برای چک کردن سرعت اجرای بازی که واحد آن فریم بر ثانیه یا به اختصار FPS است، وجود دارد. دلیل اول بهینه کردن تنظیمات گرافیکی بازی متناسب با سخت افزار است و کاربرد بعدی، سنجش قدرت پردازنده گرافیکی گوشی یا تبلت است. علت سوم چک کردن دمای قطعات حساس که حین بازی بیشتر داغ می‌شوند، به عبارت دیگر پردازنده گرافیکی و پردازنده و باتری که البته در هر اپلیکیشنی چنین قابلیتی وجود ندارد.

برای نمایش fps در شیائومی یا سامسونگ و هوآوی و غیره، ممکن است به اپ جداگانه نیاز نداشته باشیم چرا که در برخی از گوشی‌ها و تبلت‌ها، ابزاری برای این مهم در نظر گرفته شده است اما معمولاً دانلود برنامه نشان دادن fps در بازی اندروید شیائومی و سامسونگ و غیره، ضروری است. در ادامه به معرفی دو برنامه ساده برای این کار می‌پردازیم.

آیا دانلود برنامه نمایش fps اندروید ضروری است؟

سرعت اجرای بازی در گوشی یا تبلت اندروید، بسته به اینکه پردازنده و پردازنده گرافیکی و رم گوشی یا تبلت، چه مشخصاتی دارد، متفاوت است. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، سرعت اجرای بازی به معنی تعداد فریم‌هایی است که در هر ثانیه رندر می‌شود. لذا واحد سرعت اجرای بازی، فریم بر ثانیه است.

به طور معمول اگر سرعت اجرای بازی بیش از 30 فریم بر ثانیه باشد، FPS خوب است و مشکل تیک زدن بازی یا به اصطلاح مشکل لگ داشتن بازی در اندروید پیش نمی‌آید. برای اینکه حرکات کاملاً روان و عالی به نظر برسد، سرعت اجرا می‌بایست بیش از 50 فریم بر ثانیه باشد. در برخی از گوشی‌ها و تبلت‌های گیمینگ که نرخ نوسازی تصویر 90 یا 120 و حتی 144 هرتز است، سرعت اجرای بازی می‌تواند به 90 فریم بر ثانیه و بالاتر برسد که موجب کاملاً روان به نظر رسیدن حرکات می‌شود.

نمایش FPS در بازی اندروید در شیائومی و سامسونگ و غیره

در بعضی از بازی‌های اندروید، قابلیت انتخاب کیفیت گرافیک وجود دارد. با پایین آوردن گرافیک بازی، سرعت اجرا بیشتر می‌شود و با بالا بردن گرافیک و کیفیت افکت‌ها، نورپردازی، سایه‌ها، بافت اجسام و غیره، سرعت اجرا کمتر می‌شود. در این نوع بازی‌ها، نمایش fps در شیائومی و سامسونگ و غیره به انتخاب تنظیمات بهینه‌ی گرافیکی کمک می‌کند.

در بعضی از محصولات قابلیت انتخاب رزولوشن اجرای بازی وجود دارد. در این نوع محصولات استفاده از نرم افزار نمایش پینگ و fps اندروید به انتخاب رزولوشن بهینه کمک می‌کند چرا که با پایین آوردن رزولوشن، ابعاد فریم کوچک‌تر شده و پردازش ساده‌تر می‌شود و طبعاً سرعت اجرای بازی بیشتر می‌شود. اما در مقابل کیفیت تصویر افت پیدا می‌کند. با استفاده از برنامه نمایش FPS می‌توان حالت تعادل بین سرعت اجرای خوب و گرافیک خوب را به راحتی پیدا کرد.

دقت کنید که در توضیح ژانر بازی‌ها، FPS مخفف First Person Shooter و به معنی بازی شوتر اول شخص است. به عبارت دیگر به سبک بازی‌هایی که تفنگ و اسلحه را در تصویر می‌بینیم و امکان دیدن کاراکتر وجود ندارد، بازی FPS گفته می‌شود.

نمایش FPS بازی‌ها بدون دانلود برنامه fps برای اندروید

در برخی مدل‌ها و برندهای خاص، برنامه‌ای برای نمایش FPS به صورت پیش‌فرض موجود است و نیازی به دانلود اپ اضافی نیست. به عنوان مثال در گوشی‌های گیمینگ ایسوس که با نام ROG شناخته می‌شوند یا در محصولات شیائومی مدل‌های سری Poco که بیشتر برای بازی طراحی شده‌اند، این قابلیت وجود دارد. در برند OnePlus نیز نمایش FPS بدون نصب اپ اضافی امکان‌پذیر است چرا که حالت مخصوص بازی دارد.

برای فعال کردن حالت بازی یا Gaming Mode یا Game Turbo و به دنبال آن، فعال کردن نمایش FPS در بازی اندروید، ساده‌ترین راه این است که یک بازی دلخواه را اجرا کنید. معمولاً گوشی یا تبلت گیمینگ به صورت خودکار بازی را می‌شناسد و ابزارهای مرتبط با بازی فعال شده و به صورت کشویی در کنار صفحه ظاهر می‌شود.

نمایش FPS در بازی اندروید در شیائومی و سامسونگ و غیره

در تنظیمات کنار صفحه و بخشی مثل وضعیت سیستم یا System Status به دنبال گزینه‌ای که FPS در آن ذکر شده، باشید و آن را فعال کنید. حتی می‌توانید سرعت رندر شدن 1 درصد فریم‌های پیچیده‌تر یا حتی 0.1 درصد فریم‌های پیچیده‌تر بازی را فعال کنید تا کمترین سرعت را تشخیص دهید.

دانلود برنامه نشان دادن fps در بازی اندروید

راهکار بعدی که وابسته به مدل و برند گوشی نیست، دانلود برنامه FPS برای اندروید است. برنامه‌های مختلفی برای این کار طراحی شده که یکی از بهترین گزینه‌ها، اپلیکیشن FPS Counter است. پس از دانلود و نصب این اپ، با فعال کردن سوییچ FPS Meter می‌توانید سرعت اجرای بازی را در گوشه‌ی تصویر مشاهده کنید. البته قابلیت‌های دیگری مثل ضبط کردن ویدیوی بازی نیز در این اپ وجود دارد.

نمایش FPS در بازی اندروید در شیائومی و سامسونگ و غیره

نمایش FPS در بازی اندروید در شیائومی و سامسونگ و غیره

نمایش FPS در بازی اندروید در شیائومی و سامسونگ و غیره

اگر این اپلیکیشن رایگان و ساده درست کار نمی‌کند، در مورد دانلود برنامه fps meter و اپ‌های مشابه سرچ کنید و اپ‌های مختلف را تست کنید. خوشبختانه چند نرم افزار نمایش پینگ و fps اندروید به صورت رایگان ارایه شده و محدود به یک اپ خاص نیستید.