تقریباً همه‌ی کاربران اندروید در کنار برنامه‌های اصلی گوشی که از روز اول روی گوشی یا تبلت نصب بوده، تعدادی برنامه جدید نصب می‌کنند. بعضی از کاربران برای حفاظت از حریم خصوصی به دنبال راهی برای مخفی کردن بعضی از برنامه‌ها هستند و با نصب لانچر یا اپ‌های خاصی نظیر ماشین حساب، بعضی از برنامه‌ها را مخفی می‌کنند. گاهی برنامه توسط کاربر مخفی نشده بلکه ویروس و بدافزار است و به شکلی طراحی شده که تا حد ممکن مخفی شود!

موضوع این مقاله‌ی آموزشی سایت سیاره‌ی آی‌تی این است که برنامه‌های مخفی در کدام قسمت گوشی سامسونگ یا شیائومی و غیره لیست می‌شود و به عنوان مثال چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی را پیدا کنیم؟ در ادامه چند ترفند و روش ساده برای پیدا کردن برنامه های پنهان شده در گوشی شیائومی و سامسونگ و هوآوی و سایر برندها را توضیح می‌دهیم.

روش‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، ترفندهای ساده‌ای است که در همه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید قابل استفاده است ولیکن ممکن است در بعضی از محصولات به دلیل اینکه گزینه‌ها در برنامه‌ی تنظیمات کمی متفاوت چیده شده و نام برخی گزینه‌ها کمی متفاوت است، پیدا کردن گزینه‌ها نیاز به حوصله و بررسی بیشتر داشته باشد. می‌توانید از قابلیت جستجو در برنامه‌ی Settings اندروید استفاده کنید که خوشبختانه این روزها در اغلب گوشی‌ها و تبلت‌ها وجود دارد.

با توجه به اینکه چند روش برای مخفی کردن برنامه ها در اندروید وجود دارد، برای پیدا کردن و برگرداندن برنامه های مخفی شده اندروید نیز چند روش مختلف مطرح می‌شود. لذا برای پیدا کردن اپ‌های مخفی لازم است که همه‌ی روش‌ها را تست کنید و در واقع یک جواب ساده برای این سوال که چگونه برنامه های مخفی گوشی هواوی را پیدا کنیم وجود ندارد.

بعضی از اپ‌ها توسط خود کاربر مخفی نمی‌شود بلکه نوعی ویروس یا بدافزار است و با روش‌هایی نظیر نداشتن آیکون و نداشتن نام، در لیست برنامه‌های نصب شده به راحتی دیده نمی‌شود در حالی که مشغول خرابکاری بیشتر در گوشی یا تبلت اندروید است. در واقع افرادی که می‌پرسند چگونه برنامه مخفی شده را پیدا کنیم ایفون یا اندروید، به دنبال راهی برای شناسایی ویروس و بدافزار هستند.

پیدا کردن برنامه های پنهان شده در گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره از طریق تنظیمات

در صفحه‌ی تنظیمات گزینه‌های زیادی موجود است و یکی از گزینه‌ها به مدیریت برنامه‌های نصب شده اختصاص پیدا کرده است. منظورمان گزینه‌ی Apps است که در بعضی از گوشی‌ها به جای این عنوان کوتاه از عبارت Applications and Notifications یا Applications and Permissions و مشابه آن استفاده شده است. در هر صورت پیدا کردن گزینه‌ی مدیریت برنامه‌ها در صفحه تنظیمات گوشی ساده است. لذا ابتدا برنامه‌ی Settings را اجرا کنید و سپس روی گزینه‌ی مدیریت برنامه‌ها تپ کنید.

لیستی از اپ‌ها ظاهر می‌شود. اگر لیست کوتاه شده و فقط چند اپ مشاهده می‌کنید، برای نمایش تمام برنامه‌ها روی گزینه‌ای شبیه به See all apps تپ کنید. در ادامه اگر منوی کرکره‌ای در صفحه‌ی لیست اپ‌ها مشاهده می‌کنید، روی آن تپ کنید و گزینه‌ی All apps‌ را انتخاب نمایید. توجه کنید که در بعضی از گوشی‌ها ممکن است گزینه‌ی نمایش تمام برنامه‌ها در منوی سه‌نقطه بالای صفحه موجود باشد، لذا روی منو نیز تپ کنید و اگر گزینه‌ای شبیه به User Apps و All Apps و غیره مشاهده می‌کنید، گزینه‌ی All Apps را انتخاب کنید.

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

اکنون پاسخ این سوال که چگونه برنامه های مخفی گوشی سامسونگ را پیدا کنیم روشن است، لازم است که لیست برنامه‌ها را با دقت و حوصله بررسی کنید و اگر برنامه‌ای مشاهده می‌کنید که آیکون و نام برنامه در صفحات خانه و صفحه‌ی کشوی برنامه‌ها موجود نیست، ۲ احتمال وجود دارد: یا این اپلیکیشن جزو برنامه‌های سیستمی است و یا کاربر آن را با روش خاصی مخفی کرده است. در واقع برنامه‌های سیستمی اندروید نظیر Android System WebView توسط کاربر مخفی نمی‌شوند بلکه به صورت پیش‌فرض حالت مخفی دارند. می‌توانید برای حذف کردن برنامه اقدام کنید و در آخرین مرحله اگر گزینه‌ی حذف کردن غیرفعال بود، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه توسط کاربر مخفی شده است و برنامه‌ی سیستمی نیست.

حذف برنامه های مخفی اندروید با تپ کردن روی نام برنامه و سپس تپ روی گزینه‌ی Uninstall یا Remove صورت می‌گیرد، درست مثل حذف نصب برنامه‌های معمولی.

پیدا کردن اپ‌های مخفی با دسترسی ویژه در اندروید

بعضی از برنامه‌های مخفی اندروید، دسترسی‌های خاص مدیریتی نیاز دارند و لذا با مرور کردن دسترسی‌ها می‌توان این اپ‌ها را شناسایی کرد. به عنوان مثال برنامه مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید نیازمند دسترسی به همه‌ی فایل‌های مولتی‌مدیا است.

برای بررسی کردن دسترسی‌های برنامه‌ها در اندروید، ابتدا برنامه تنظیمات را اجرا کنید و سپس روی گزینه‌ی Apps یا گزینه‌ی مدیریت برنامه‌ها تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ای شبیه به Special Access تپ کنید. در لیست دسترسی‌ها، روی دسترسی‌های خاص نظیر All files access که به معنی دسترسی به همه‌ی فایل‌ها است یا دسترسی Display over other apps که به معنی نمایش صفحه روی سایر برنامه‌ها است و دسترسی Modify system settings که به معنی تغییر تنظیمات سیستمی و حتی دسترسی مهم Install unknown apps که به معنی نصب برنامه‌های ناشناخته است، تپ کنید.

شاید می‌پرسید که:

دسترسی نصب برنامه‌های ناشناخته یا دسترسی تغییر تنظیمات سیستمی چه اهمیتی دارد؟

پاسخ این است که بعضی از ویروس‌ها و بدافزارهای اندروید، با نداشتن آیکون و عنوان، به نوعی مخفی می‌شوند و از طرفی با درخواست دسترسی‌های اشاره شده، راهی برای دانلود ویروس و برنامه‌های مخرب باز می‌کنند. ممکن است کاربر به سوالاتی که در مورد دسترسی‌ها می‌شود دقت نکند و دسترسی‌های خاص و مهم را برای این نوع برنامه‌ها مجاز کند.

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

به طور کلی اگر برنامه‌ای به یکی از دسترسی‌های مهم و مدیریتی نیاز دارد، علت را بررسی کنید و اگر داشتن آن دسترسی ضروری به نظر نمی‌رسد، دسترسی را غیرمجاز کنید. همین‌طور در مورد کارکرد برنامه و امن و معتبر بودن آن تحقیق کنید. اگر به جواب روشنی نرسیده‌اید، حتماً با افرادی که تخصص خوبی دارند، مشورت کنید.

بررسی فولدرها و لیست اپ‌ها در کشوی اپلیکیشن‌های اندروید

بیشتر کاربران اندروید آیکون برنامه‌هایی که زیاد استفاده می‌کنند را روی صفحه خانه قرار می‌دهند، البته بعضی از گوشی‌ها اساساً فاقد بخشی با عنوان کشوی اپ‌ها یا App Drawer هستند و لذا آیکون هر برنامه‌ای که نصب می‌شود، روی صفحه خانه اضافه می‌شود. اگر برایتان سوال است که چگونه برنامه های مخفی گوشی هواوی را پیدا کنیم، با توجه به اینکه اغلب محصولات جدید فاقد کشوی برنامه‌ها هستند، کافی است فولدرهای موجود در صفحه خانه را یکی‌یکی بررسی کنید و همین‌طور روی جایگاه‌های خالی صفحه خانه تپ و مکث کنید چرا که ممکن است برنامه‌ی خاصی فاقد آیکون باشد و به این ترتیب مخفی شده باشد.

اگر برایتان سوال است که در گوشی سامسونگ و شیائومی چگونه اپ مخفی را پیدا کنیم، دقت کنید که این گوشی‌ها بخشی با عنوان کشوی برنامه‌ها دارند، لذا در کشوی برنامه‌ها تک‌تک‌ فولدرها را باز کنید و عنوان و آیکون اپ‌ها را بررسی کنید. در لیست تمام اپ‌ها نیز بررسی کنید که آیا اپ با آیکون و نام مخفی در اواسط لیست یا در پایان لیست موجود است یا خیر. در واقع می‌توانید روی جایگاه‌های خالی تپ کنید، اگر اپی در آن بخش موجود باشد، اجرا می‌شود.

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

پیدا کردن فایل APK برنامه مخفی در اندروید

یک ترفند دیگر برای شناسایی برنامه‌های مخفی، پیدا کردن فایل APK مربوطه است. ممکن است کاربر فایل APK را پس از نصب برنامه و مخفی کردن آن، حذف نکرده باشد. به همین ترتیب ممکن است ویروسی که برنامه‌های آلوده دانلود کرده، پس از نصب برنامه به صورت مخفیانه، فایل APK آن را حذف نکرده باشد.

برای چک کردن فایل‌های APK می‌توانید از برنامه‌های مدیریت فایل پیشرفته نظیر ES File Explorer استفاده کنید. اپلیکشن Files گوگل و برنامه اصلی مدیریت فایل بعضی از گوشی‌ها نیز این قابلیت را دارد که فایل‌های APK را لیست کند. بعضی از برنامه‌های مدیریت فایل بخش خاصی برای لیست کردن برنامه‌های نصب شده نیز دارند و به کمک این بخش کارهایی نظیر حذف برنامه های مخفی اندروید ساده می‌شود.

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

بعضی از گوشی‌ها قابلیت‌های امنیتی خاصی دارند که مخفی کردن عکس و ویدیو و حتی برنامه برای حفظ حریم خصوصی را ساده می‌کند. به عنوان مثال در گوشی سامسونگ قابلیت Secure Folder یا فولدر امن چنین کاری انجام می‌دهد. اگر برایتان سوال است که چگونه صفحه مخفی سامسونگ را فعال کنیم؟ دقت کنید که برای باز کردن این بخش امنیتی نیاز به پسورد یا پین کد و یا طرح اتصال نقاط دارید که این موارد توسط مالک دیوایس تنظیم می‌شود. لذا باز کردن قفل فولدر امن ساده نیست و امنیت بالایی دارد.

پیدا کردن برنامه های مخفی که به کمک لانچر مخفی شده

بعضی از کاربران اندروید برای مخفی کردن اپلیکیشن‌های مهم، از لانچر مایکروسافت یا نوا لانچر استفاده می‌کنند. اگر اپلیکیشن به کمک لانچر مایکروسافت مخفی شده باشد، برای پیدا کردن برنامه های مخفی اندروید به تب خاصی با عنوان Hidden apps در لیست اپ‌ها بگردید. اگر پسورد برای این بخش انتخاب نشده باشد، می‌توانید به راحتی برنامه‌های مخفی را پیدا کنید. در مورد Nova Launcher و هر لانچر دیگری که قابلیت مخفی کردن اپ‌ها در آن پیاده‌سازی شده، راهکار خاص و روشنی نیز برای ظاهر کردن برنامه‌های مخفی وجود دارد که متناسب با آن می‌توان اقدام کرد.

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

پیدا کردن برنامه های پنهان شده در ماشین حساب و برنامه‌های Vault و غیره

یکی دیگر از ترفندهای مخفی کردن اپ در اندروید، استفاده از اپ‌های خاصی است که به شکل گمراه‌کننده طراحی می‌شوند. به عنوان مثال برنامه‌هایی در گوگل پلی منتشر شده که ظاهر آن ماشین حساب است ولیکن اگر پسورد خاصی وارد شود، محتوای مخفی شده ظاهر می‌شود. البته استفاده از این نوع برنامه‌ها معمولاً با هدف مخفی کردن عکس و ویدیوهای شخصی صورت می‌گیرد.

یک روش وقت‌گیر و غیردقیق برای شناسایی این نوع برنامه‌ها، اجرا کردن تک‌تک‌ برنامه‌هایی است که روی اندروید نصب شده و در واقع جزو برنامه‌های اصلی سازنده‌ی گوشی یا تبلت نیست. پس از اجرا کردن برنامه‌ها لازم است که به بخش‌های مختلف اپ و صفحه تنظیمات آن نیز نگاهی بیاندازید.

با توجه به تنوع برنامه‌های مخفی‌سازی، لازم است که این نوع اپ‌ها را بشناسید و لذا بهتر است با افرادی که تخصص و آشنایی زیادی با برنامه‌های اندروید دارند، مشورت کنید. ممکن است با یک نگاه برنامه‌ی ماشین حساب یا گالری خاصی که امکانات مخفی‌سازی دارد را تتشخیص بدهند.

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

چگونه برنامه های مخفی گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره را پیدا کنیم؟

 

شما چه ترفند و راهکار خاص دیگری برای پیدا کردن برنامه‌های مخفی شده اندروید سراغ دارید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما و کاربران وب‌سایت سیاره‌ی آی‌تی در میان بگذارید.