غیر فعال کردن حسگر موبایل یکی از کارهایی است که افراد محتاط برای حفظ امنیت و حریم خصوصی انجام می‌دهند، به خصوص در گوشی‌هایی که شاید ویروسی باشد و هکر با نصب اپ خاصی، بخواهد از میکروفون و دوربین و غیره، اطلاعات دریافت کند! گاهی اوقات هدف کاربر غير فعال كردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و غیره برای رفع مشکل سیاه شدن صفحه هنگام مکالمه تلفنی است.

برای رفع مشکلات حسگرهای اندروید و حفظ حریم خصوصی و امنیت، می‌توان همه‌ی حسگرها را غیرفعال کرد. در این مقاله به روش کار می‌پردازیم.

انواع حسگر یا سنسور در گوشی اندروید

سنسور یا معادل فارسی آن حسگر، قطعه‌ای است که کمیت‌های فیزیکی را اندازه‌گیری می‌کند. بعضی از کاربران اندروید می‌پرسند محل سنسور گوشی سامسونگ کجاست؟

بعضی از حسگرها معروف و شناخته شده است و روی گوشی دیده می‌شود. این نوع حسگرها معروف و شناخته شده هستند. میکروفون که حسگر صدا است، سنسور اثر انگشت و حسگر تشخیص چهره، حسگر دوربین و حتی سنسور مجاورت که نزدیک بودن دست یا سر شخص به گوشی را با عدد بیان می‌کند، روی بدنه گوشی دیده می‌شود و شناخته شده است. این حسگرها بسیار مهم و کاربردی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال سنسور خاموش شدن صفحه هنگام مکالمه سامسونگ و شیائومی و غیره که نام دقیق آن حسگر مجاورت است، برای تماس تلفنی ضروری است چرا که اگر صفحه روشن بماند، ممکن است گوش کاربر با دکمه‌ی قطع تماس برخورد کند.

بعضی از حسگرها مستقیماً مورد استفاده‌ی کاربر نیست، به عنوان مثال حسگر دما که در پردازنده گوشی قرار دارد و دمای پردازنده را گزارش می‌کند. این حسگرهای کوچک، بعضاً مستقل و بعضاً درون برخی قطعات دیگر قرار دارند و به هر صورت از دید کاربر پنهان هستند.

برای رفع برخی از اشکالات اندروید، غیر فعال کردن حسگر موبایل توصیه می‌شود. به عنوان مثال بعضی از گوشی‌های قدیمی شیائومی و سایر برندها، مشکلی در خصوص حسگر مجاورت یا Proximity Sensor داشت به این صورت که به محض تماس تلفنی، صفحه سیاه میشد! در نتیجه کاربر نمی‌توانست تماس را پاسخ دهد. شاید مشکل با فعال سازی سنسور مجاورت سامسونگ و شیائومی و غیره حل شود و شاید برعکس، غیر فعال کردن حسگر پاسخ مشکل باشد. اما معمولاً برای حل این مشکل خاص، تنظیم مجدد سنسور مجاورت توسط برخی برنامه‌های خاص توصیه می‌شود اما اگر مشکل با این روش حل نشده باشد، به نرم افزار از کار انداختن سنسور مجاورت نیاز پیدا می‌کنید. با جستجو در گوگل پلی تعدادی برنامه سنسور تماس پیدا می‌کنید که کارشان تنظیم مجدد سنسور مجاورت یا غیر فعال کردن آن است.

گاهی هدف کاربر حل مشکل نیست بلکه به ویروسی بودن گوشی یا تبلت اندروید مشکوک است و برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و ضبط صدا یا ویدیو توسط هکر، برای غیر فعال کردن میکروفون و دوربین اقدام می‌کند.

در ادامه  به نحوه غیر فعال کردن حسگرهای موبایل در اندروید 10 و نسخه‌های جدیدتر می‌پردازیم.

غير فعال كردن سنسورها در اندروید

برای غیر فعال کردن حسگرها در گوشی یا تبلت اندروید، به منوی مخفی تنظیمات توسعه دهندگان یا Developer Options نیاز دارید. قبلاً در مورد فعال سازی این گزینه مقاله‌ای منتشر کردیم:

خلاصه بگوییم: برای فعال کردن منوی مخفی Developer Options ابتدا تنظیمات را باز کنید و سپس عبارت About Phone یا درباره گوشی و در تبلت‌ها عبارت درباره تبلت را در کادر سرچ جستجو کنید. روش دیگر این است که آخرین گزینه‌های صفحه‌ی تنظیمات را یکی یکی باز کنید و گزینه‌های موجود در صفحات بعدی را بررسی کنید. گزینه‌ی درباره تلفن یا درباره تبلت معمولاً در صفحه تنظیمات بیشتر موجود است.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

پس از باز کردن صفحه درباره تلفن یا درباره تبلت، روی شماره ساخت یا Build Numberکه در گوشی‌هایی نظیر محصولات شیائومی نام آن کمی متفاوت است، چندین مرتبه پشت سر هم تپ کنید تا پیام فعال شدن منوی مخفی توسعه دهندگان ظاهر شود. البته ممکن است قبل از فعال شدن این منو، پسورد یا طرح اتصال نقاط یا پین کد سوال شود.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

با فعال شدن منوی Developer Options می‌توانید بدون نصب کردن نرم افزار از کار انداختن سنسور مجاورت و سایر حسگرها، برای غیر فعال کردن حسگر موبایل خویش اقدام کنید.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

لذا به صفحه‌ی قبلی در منوی تنظیمات بروید و در بخش System یا More Settings روی گزینه‌ی Developer Options تپ کنید. البته محل این گزینه در برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها کمی متفاوت است، بهترین کار جستجو در اپ تنظیمات است.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

در صفحه تنظیمات توسعه‌دهندگان اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Quick Settings Developer Tiles برسید روی آن تپ کنید.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

در صفحه‌ی باز شده اگر سوییچ روبروی Sensors Off را لمس کنید امکان غیرفعال کردن حسگرها فراهم می‌شود و در صورت غیرفعال کردن، برای فعال سازی سنسور مجاورت سامسونگ و سایر حسگرها می‌بایست گزینه‌ی خاصی را لمس کنید.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

زمانی که سوییچ روبروی Sensors Off فعال است، اگر نوار نوتیفیکیشن اندروید را پایین بکشید، یک گزینه‌ی جدید به اسم Sensors Off مشاهده می‌کنید. با تپ کردن روی این آیکون جدید، سنسورها غیرفعال می‌شود و با تپ کردن مجدد، حسگرها فعال می‌شود. لذا این گزینه برای حل مشکل سنسور مجاورت سامسونگ به صورت موقت مفید است اما در نهایت می‌بایست مشکل حسگر به صورت ریشه‌ای حل شود و برای فعال سازی سنسور مجاورت شیائومی و غیره اقدام کنید.

آموزش غیر فعال کردن سنسور مجاورت شیائومی و سامسونگ و سایر حسگرها در اندروید

دقت کنید که آیکون Sensors Off همه‌ی حسگرها را غیرفعال نمی‌کند اما بیشتر حسگرها غیرفعال می‌شوند. به عبارت دیگر میکروفون و دوربین و شتاب‌سنج و ژیروسکوپ و ... همگی غیرفعال می‌شوند. اما امکاناتی مثل وای-فای و بلوتوث و مودم مخابراتی 4G و غیره فعال می‌ماند و می‌توان از گوشی استفاده کرد.