سرقت گوشی یا گم شدن گوشی، یکی از مشکلاتی است که قبل از وقوع باید پیش‌بینی لازم را انجام داد و جلوی مشکلات بعدی را گرفت. به عنوان مثال بعضی افراد برای خرید قفل گوشی اقدام می‌کنند. قفل ضد سرقت موبایل مانع خوبی است اما کافی نیست. فعال کردن سرویس Find My Phone اپل که گوگل نیز مشابه آن را برای اندروید ارایه کرده، موجب نمایش موقعیت گوشی روی نقشه می‌شود و امکان پاک کردن حافظه گوشی از راه دور فراهم می‌شود. این ویژگی امنیتی برای افرادی که در حفظ حریم خصوصی جدی هستند، بسیار مفید است.

اخیراً گوگل قابلیت امنیتی دیگری معرفی کرده که نام آن Android Theft Protection است. این قابلیت هم به نوعی قفل ضد سرقت گوشی است و برای جلوگیری از سرقت گوشی و مشکلات بعدی طراحی شده است. در ادامه به معرفی این قابلیت و روش فعال کردن آن می‌پردازیم.

اگر قبلاً قابلیت Find My Device را برای اندروید یا آیفون فعال نکرده‌اید، بهتر است این قابلیت را فعال کنید چرا که به تعیین موقعیت گوشی و همین طور قفل کردن گوشی و حتی پاکسازی همه اطلاعات گوشی در مواقع سرقت یا گم شدن گوشی کمک می‌کند.

گوگل در طراحی نسخه‌ی جدید اندروید ۳ ویژگی ضد سرقت در نظر گرفته که هر سه به نوعی قفل ضد سرقت گوشی به روش نرم‌افزاری است. در ادامه این ۳ ویژگی کاربردی را بررسی می‌کنیم.

قابلیت Android Theft Protection Lock چیست؟

قبل از هر چیز دقت کنید که قابلیت امنیتی Theft Detection Lock که به معنی قفل ضد سرقت است، یک ویژگی نرم‌افزاری است و با پایه ضد سرقت موبایل که برخی کاربران خریداری می‌کنند، متفاوت است. این قابلیت به این صورت عمل می‌کند که اگر در حال استفاده از گوشی باشید، در صورت تشخیص حرکت ناگهانی و سریع به کمک حسگرهایی نظیر شتاب‌سنج و همین‌طور با توجه به قطع شدن ارتباط با شبکه وای-فای یا وسایل بلوتوثی، گوشی شما قفل می‌شود. در واقع این ویژگی برای جلوگیری از سوء استفاده افراد موبایل‌قاپ طراحی شده است و پس از به سرقت رفتن گوشی، نگرانی کاربر از جهت سوء استفاده از فایل‌ها و اطلاعات شخصی کمتر می‌شود چرا که گوشی به صورت خودکار قفل شده است.

قابلیت ضد سرقت Offline Device Lock چیست؟

ویژگی امنیتی بعدی که گوگل به اندروید اضافه کرده، Offline Device Lock نام دارد. این قابلیت امنیتی نیز به صورت خودکار گوشی را در شرایط خاصی قفل می‌کند، حتی اگر به اینترنت متصل نباشد و سارق سریعاً گوشی را خاموش کند. در واقع سارق حرفه‌ای بلافاصله پس از قاپیدن موبایل، آن را خاموش می‌کند تا امکان رهگیری موقعیت گوشی روی نقشه وجود نداشته باشد. قابلیت Offline Device Lock برای همین مواقع طراحی شده و صفحه گوشی را قفل می‌کند. در نتیجه سارق پس از روشن کردن گوشی، با صفحه قفل روبرو می‌شود.

Offline Device Lock در حالتی که سارق چندین مرتبه رمز عبور را اشتباه وارد کند نیز فعال می‌شود ولیکن لازم است که گوشی در حالت عادی در حال استفاده شدن باشد.

آموزش فعال کردن قفل ضد سرقت موبایل گوگل در اندروید

قابلیت Remote Lock یا قفل از راه دور موبایل چیست؟

نوع دیگری از قفل ضد سرقت موبایل در اندروید، قابلیتی به اسم Remote Lock است. ریموت لاک به معنی قفل کردن از راه دور است به این صورت که کاربر می‌تواند با مراجعه به آدرس android.com/lock و وارد کردن شماره تلفن خویش، گوشی به سرقت رفته را قفل کند. اگر سارق بخواهد قفل گوشی را باز کند، لازم است که مراحل و سوالات امنیتی را پاسخ بدهد و شماره تلفنی که روی گوشی به سرقت رفته فعال بوده را به درستی وارد کند. بنابراین بدیهی است که برای استفاده از قفل ریموت می‌بایستی داخل گوشی سیم کارت فعال داشته باشید.

آموزش فعال کردن قفل ضد سرقت اندروید

برای فعال کردن قابلیت امنیتی Theft Protection Lock یا همان قفل ضد سرقت اندروید، به اندروید ۱۰ یا نسخه‌های جدیدتر اندروید نیاز دارید. این قابلیت نرم‌افزاری در ابتدا روی همه گوشی‌ها قابل استفاده نیست و باید صبر کنید تا بروزرسانی‌های جدید برای گوشی شما منتشر شود و آن را نصب کنید.

اگر آپدیت‌های نرم‌افزاری گوشی را نصب کرده‌اید و قابلیت Theft Protection Lock اضافه شده، برای فعال کردن آن ابتدا برنامه Settings را اجرا کنید. سپس عبارت theft protection را جستجو کنید. روش دیگر مراجعه به بخش Google services است چرا که یکی از گزینه‌های تنظیمات گوگل، Theft protection است.

زمانی که گزینه theft protection را در تنظیمات گوشی پیدا کردید، روی آن تپ کنید تا گزینه‌های مربوط به قفل ضد سرقت نمایان شود. فعال کردن اغلب گزینه‌ها توصیه می‌شود و کاملاً مفید است.

آموزش فعال کردن قفل ضد سرقت موبایل گوگل در اندروید

آموزش فعال کردن قفل ضد سرقت موبایل گوگل در اندروید

با فعال کردن هر یک از گزینه‌ها، ممکن است پیام و توضیحات خاصی ظاهر شود. به توضیحات دقت کنید.

آموزش فعال کردن قفل ضد سرقت موبایل گوگل در اندروید

آموزش فعال کردن قفل ضد سرقت موبایل گوگل در اندروید

همان طور که متوجه شده‌اید فعال کردن تنظیمات قفل ضد سرقت اندروید بسیار ساده است و برای مواقع سرقت گوشی یا گم شدن گوشی بسیار مفید است. اما در عین حال رعایت اصولی امنیتی حین کار با گوشی در مسافرت‌های داخل شهری یا حتی در زمانی که داخل خودرو مشغول استفاده کردن از گوشی هستید، بسیار مهم است.