در سیستم عامل iOS 18 و iPadOS 18 که چندی پیش اپل برای آیفون و آیپد منتشر کرده، در کنار بازطراحی برنامه گالری، یکی از تنظیمات گالری ایفون و آیپد تغییر کرده که شاید کاربران را دچار مشکل کند. منظورمان ترتیب عکس در گالری ایفون و ایپد است به این صورت که در نسخه جدید اپلیکیشن Photos یا همان گالری عکس و ویدیوها، ترتیب بر اساس زمان ایجاد عکس و ویدیوها است و نه زمان اضافه شدن عکس و ویدیو در گوشی و تبلت.

خوشبختانه این مشکل قابل حل است و با تغییر دادن تنظیم تاریخ گالری ایفون می‌توانید ترتیب عکس و ویدیوها را به حالت سابق برگردانید.

ترتیب عکس در گالری آیفون و آیپد تغییر کرده است

افرادی که معمولاً گوشی یا تبلت را پر از عکس و ویدیو نمی‌کنند، مشکلی با ترتیب آلبوم‌ها و عکس و ویدیوها ندارند، اما اگر تعداد زیادی عکس و ویدیو داشته باشید و ترتیب نمایش طبق عادت همیشگی شما نباشد، با مشکل مواجه می‌شوید.

در گذشته ترتیب عکس و ویدیو در برنامه مدیریت عکس ها در آیفون و آیپد که اپلیکیشن Photos است، بر اساس تاریخ اضافه شدن عکس یا ویدیو یا به زبان دیگر Recently Added بوده، به عنوان مثال اگر عکسی که یک ماه قبل ثبت شده را امروز از طریق ایردراپ به گوشی خودتان منتقل کنید، این تصویر در ابتدای لیست نمایان می‌شود و به راحتی آن را پیدا می‌کنید.

در نسخه جدید سیستم عامل iOS و iPadOS که اپل در سال 2024 معرفی کرده، حالت پیش‌فرض Recently Added نیست بلکه تاریخ ایجاد عکس یا ویدیو در اولویت است اما خوشبختانه می‌توان به سادگی ترتیب را به حالت معمول و همیشگی آیفون‌ها و آیپدها برگرداند.

توجه کنید که موضوع این مقاله، برنامه Photos اپل است، اگر در مورد بهترین برنامه گالری ایفون یا آیپد سرچ کرده‌اید و برنامه دیگری برای مدیریت عکس ها و ویدیوها استفاده می‌کنید، ترتیب نمایش عکس و ویدیوها متفاوت است و تنظیمات متفاوتی نیز وجود دارد. 

روش تغییر ترتیب عکس ها در گالری آیفون

خلاصه بگوییم: برنامه فوتوز اپل را اجرا کنید و در لیست عکس‌ها اسکرول کنید تا آیکون مرتب‌سازی ظاهر شود. روی آن تپ کرده و Sort by Recently Added را انتخاب کنید تا لیست عکس‌ها به ترتیب تاریخ اضافه شدن مرتب شود.

برای تغییر ترتیب نمایش عکس‌ها در برنامه گالری ایفون، ابتدا اپلیکیشن Photos یا تصاویر را اجرا کنید. البته ویدیوها نیز در این برنامه نمایش داده می‌شود و در واقع این برنامه، مثل گالری در گوشی و تبلت‌های اندروید است. شاید می‌پرسید که گالری آیفون کجاست؟ آیکون برنامه Photos اپل در یکی از صفحات خانه یا در لیست برنامه‌ها موجود است.

اما روش تغییر ترتیب عکس ها در گالری آیفون:

برنامه Photos را اجرا کنید.

در صفحه اصلی اسکرول کنید و روی آیکون ترتیب که به شکل فلش دوطرفه در پایین صفحه ظاهر می‌شود، تپ کنید.

در منوی ظاهر شده گزینه‌ی Sort by Recently Added را انتخاب کنید.

به این ترتیب تصاویر اخیراً اضافه شده در انتهای صفحه نمایش داده می‌شود.

آموزش تغییر ترتیب عکس‌ها در گالری آیفون و آیپد

هر زمان که لازم باشد می‌توانید ترتیب عکس‌ها و ویدیوهایی که در اپ فوتوز اپل لیست می‌شود را تغییر بدهید، حالت پیش‌فرض Sort by Date Captured است که تصاویر و ویدیوها بر اساس تاریخ ثبت عکس یا ویدیو نمایش داده می‌شود.

توجه کنید که اپل ویدیوهای آموزشی در خصوص اپلیکیشن Photos و تغییرات انجام شده در خصوص مرتب سازی و فیلتر کردن منتشر کرده تا کاربرانی که از برنامه Photos استفاده می‌کنند، به سرعت به بازطراحی این برنامه عادت کنند.

نظر شما در خصوص بازطراحی برنامه گالری آیفون و آیپد چیست؟ آیا نسخه جدید را می‌پسندید یا نسخه سابق را ترجیح می‌دهید؟