اگر به دنبال مرورگر هوش مصنوعی هستید، مرورگر اصلی ویندوز ۱۱ یعنی Microsoft Edge به این قابلیت مجهز شده و نیازی به نصب کردن مرورگر جدید نیست. نام ابزار هوش مصنوعی در مرورگر اج، Copilot و به معنی کمک‌خلبان است. به عبارت دیگر کوپایت (به اشتباه کو پایلوت نیز گفته می‌شود) در جستجو و دریافت اطلاعات در مورد کلمات و عبارت‌ها و همین‌طور در نوشتن متن به کاربر کمک می‌کند.

در این مقاله آموزشی به نحوه استفاده از copilot در ایران و برخی کاربردهای آن می‌پردازیم.

آشنایی با مرورگر هوش مصنوعی ویندوز و قابلیت Copilot

پس از معرفی ربات چت با هوش مصنوعی Chat GPT و انتشار نسخه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر آن، کاربران به استفاده از هوش مصنوعی در قالب چت و گفتگو علاقه‌مند شده‌اند به طوری که افراد زیادی برای دریافت اطلاعات به جای سرچ کردن در گوگل و بینگ و غیره، از این ربات‌ها استفاده می‌کنند. البته برای امور دقیق و علمی، دقت هوش مصنوعی و محتوایی که ارایه می‌کند، کامل و بی‌نقص نیست، لذا نباید به آنچه ربات چت هوش مصنوعی ارایه می‌کند، صد درصد اعتماد کرد اما راهکار خوبی برای دریافت سریع پاسخ است.

استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد عکس و حتی ویدیو نیز گسترش پیدا کرده است. مایکروسافت، گوگل، فیس‌بوک و برخی کمپانی‌های نام‌آشنا در حوزه فناوری تاکنون ابزارهایی برای ایجاد عکس و ویدیو ارایه کرده‌اند که به این نوع ابزارها، Generative AI یا هوش مصنوعی تولیدکننده گفته می‌شود.

در ویندوز برای استفاده بهتر از هوش مصنوعی حین جستجو کردن و تحقیق و بررسی، می‌توانید از مرورگر اصلی ویندوز یعنی مایکروسافت اج استفاده کنید. مرورگر Edge که در سال‌های اخیر با استفاده از هسته‌ی کروم بازطراحی شده، از نظر امنیت و سرعت و امکانات، بسیار عالی است و جایگزین خوبی برای کروم و اپرا و غیره محسوب می‌شود. اضافه شدن قابلیت هوش مصنوعی کوپایلوت در مایکروسافت اج نیز گام مهم دیگری در بهینه‌سازی امکانات این مرورگر است.

برای استفاده از هوش مصنوعی copilot نیازی به مراجعه به سایت یا صفحه خاصی نیست و در واقع چیزی به اسم سایت Copilot وجود ندارد بلکه آیکون Copilot در ستون کناری مایکروسافت اج موجود است و با انتخاب کلمه موردنظر در هر سایتی، می‌توانید در مورد آن جستجو کنید و پاسخ را از ربات هوش مصنوعی Copilot دریافت کنید.

Copilot در تدوین محتوا نیز توانمند است و به کمک آن می‌توانید متن با موضوع دلخواه تهیه کنید که البته تعداد کلمات متن محدود است و شاید کیفیت متن پیشنهادی، عالی نباشد اما به قول معروف کار را راه می‌اندازد.

توجه کنید که برای استفاده از copilot در ایران و همین‌طور برای استفاده از برخی ربات‌های هوش مصنوعی دیگر، محدودیت وجود دارد و باید از برنامه‌های تحریم‌شکن که مشابه VPN است، استفاده کرد.

نحوه فعال کردن Copilot در مرورگر Edge

خلاصه بگوییم: صفحه تنظیمات مرورگر اج را باز کنید و روی Sidebar و سپس Copilot کلیک کنید و سوییچ روبروی Show Copilot را فعال کنید تا آیکون کوپایلوت در ستون کناری اج اضافه شود.

قبل از هر چیز توجه کنید که نیازی به دانلود مرورگر هوش مصنوعی یا دانلود فایل خاصی وجود ندارد اما به هر حال لازم است که ویندوز ۱۱ یا لااقل مرورگر اج را بروزرسانی کرده باشید. اگر این کار را انجام داده باشید، در مرورگر Edge تنظیمات نمایش آیکون کوپایلت اضافه می‌شود.

برای فعال کردن Copilot در مرورگر اج مراحل زیر را طی کنید:

مرورگر مایکروسافت اج را اجرا کنید.

روی منوی سه‌نقطه در گوشه‌ی بالای صفحه کلیک کنید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

روی Settings کلیک کنید تا صفحه تنظیمات اج باز شود.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

در تنظیمات روی گزینه Sidebar در ستون کنار صفحه کلیک کنید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

در بخش App and notification settings روی Copilot کلیک کنید.

در صفحه باز شده سوییچ روبروی Show Copilot را فعال کنید.

برای مجاز کردن دسترسی Copilot به محتوای صفحه سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، سوییچ روبروی

Allow Copilot to read context cluses on the web را فعال کنید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

دقت کنید که بعضی از کاربران محتاط که حفظ حریم خصوصی برایشان اولویت دارد، دسترسی کوپایلوت به محتوای صفحاتی که بازدید می‌کنند را مجاز نمی‌کنند، تصمیم با خود شماست که به طراحان کوپایلوت اعتماد کنید یا خیر اما به هر حال با فعال کردن این دسترسی، محتوایی که هوش مصنوعی به شما ارایه می‌کند، با سلیقه و عادت‌های وب‌گردی شما سازگارتر و مرتبط‌تر است.

مشکل کار نکردن Copilot در اج

گاهی اوقات کاربران اج گزارش می‌کنند که با وجود فعال کردن Copilot در تنظیمات مرورگر، این قابلیت درست کار نمی‌کند. معمولاً مشکل در دسترسی به یکی از سایت‌های زیر است چرا که ربات هوش مصنوعی از این سایت‌ها اطلاعات لازم را دریافت می‌کند:

  • *.bing.com
  • *.bing.net
  • login.live.com
  • challenges.cloudflare.com

بنابراین برای رفع مشکل بررسی کنید که این سایت‌ها درست باز می‌شود و در تنظیمات مرورگر اج و همین‌طور در تنظیمات فایروال ویندوز یا برنامه‌های آنتی ویروس و فایروالی که خودتان نصب کرده‌اید، محدودیتی برای این سایت‌ها اعتمال نشده باشد.

فراموش نکنید که ممکن است مایکروسافت برای کاربران برخی کشورها نظیر ایران، محدودیت اعمال کرده باشد، در نتیجه استفاده از برنامه‌های تغییر آی‌پی نظیر تحریم‌شکن و VPN ضروری می‌شود.

آموزش استفاده از Copilot در ویندوز

برای باز کردن ربات هوش مصنوعی Copilot دو روش ساده وجود دارد:

کلیک روی آیکون Copilot در گوشه‌ی بالای پنجره مایکروسافت اج که ستون کناری مربوط به کوپایلت را باز می‌کند.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

استفاده از شورت‌کات کیبورد که کلید ترکیبی  Ctrl + Shift + . است. برای بستن پنل کوپایلت نیز می‌توانید یک بار دیگر همین کلید میانبر را بزنید.

و اما روش جستجو به کمک کوپایلوت: برای جستجو در مورد کلمه یا موضوع موردنظر کافی است آن را تایپ کنید. بدون تایپ کردن نیز می‌توان جستجو کرد، کافی است کلمه یا جمله موردنظر را در صفحه وب انتخاب کنید تا یک نوار ابزار کوچک در کنار آن ظاهر شود. در این نوار ابزار روی آیکون مربوط به Copilot کلیک کنید. عبارت انتخاب شده در کادر جستجوی کوپایلوت قرار می‌گیرد..

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

روش دیگر این است که کلمه یا جمله‌ای را انتخاب کنید و سپس روی آن راست‌کلیک کرده و گزینه پرسیدن از کوپایلوت یا به عبارت دیگر Ask Copilot را انتخاب کنید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

قابلیت‌های Copilot که البته در آینده توسعه پیدا می‌کند، در حال حاضر یعنی سال ۲۰۲۴ قابلیت‌ها و امکاناتی که Copilot ارایه می‌کند، موارد زیر است:

  • ویژگی اول این است که بسته به محتوای صفحه و سایتی که باز کرده‌اید، مواردی ارایه می‌شود. ممکن است گزینه درخواست خلاصه‌ای از اطلاعات موجود در صفحه و مقاله، چند گزینه به صورت سوال مرتبط با محتوای صفحه، گزینه‌ی ایجاد ویدیو از نکات مهم و غیره توسط Copilot ارایه شود.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز

  • ویژگی بعدی جستجو کردن در مورد موضوعات در صفحه فعلی، در سایت فعلی و یا در فضای وب است.
  • ساده‌ترین ورودی کاربر برای جستجو به کمک Copilot، کلمه و عبارت است اما می‌توانید عکس و اسکرین‌شات به کوپایلوت بدهید و همین‌طور می‌توانید با صدای خودتان جملات را بگویید و اطلاعاتی در مورد آن کسب کنید.

تولید مقاله و محتوا با کوپایلوت

کوپایلوت علاوه بر جستجو کردن، امکان ارایه کردن متن حداکثر ۲ هزار کلمه‌ای نیز دارد. در ایجاد متن می‌توان Tone یا لحن را انتخاب کرد، لحن ادبی و حرفه‌ای، لحن محاوره‌ای و حتی لحن شوخ‌طبعانه قابل انتخاب است. Format یا ساختار متن نیز قابل انتخاب است که می‌تواند پاراگراف ساده، پست وبلاگی، ایمیل و یا لیستی از ایده‌ها باشد. انتخاب طول متن و همین‌طور امکان ارایه متن خلاصه یا پیش‌نمایشی نیز امکان‌پذیر است.

برای تولید محتوا کافی است کلمه یا موضوع موردنظر را مشخص کنید و از گزینه‌هایی که در ستون کناری مرورگر اج و پنل Copilot ارایه شده، استفاده کنید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی Copilot در ویندوز