بعضی از گیمرها به کارت گرافیک قابل حمل نیاز دارند چرا که هر کامپیوتری و لپ تاپی دارای کارت گرافیک قدرتمند نیست و به ناچار باید تنظیمات گرافیکی بازی و رزولوشن را کاهش داد. شاید برایتان سوال شده که کارت گرافیک اکسترنال چیست و چطور کار می‌کند؟ کارت گرافیک داخل داک کارت گرافیک اکسترنال نصب می‌شود و معمولاً داک از طریق پورت سریع تاندربولت ۳ یا تاندربولت ۴ به سیستم متصل می‌شود. به این ترتیب می‌توان به جای کارت گرافیک اصلی سیستم، از کارت گرافیکی که داخل داک نصب شده، استفاده کرد.

موضوع این مقاله معرفی بهترین کارت گرافیک های اکسترنال در سال 2024 است، برای کسب اطلاعات بیشتر و معرفی چند مدل برتر، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

قبل از هر چیز توجه کنید که به کارت گرافیک اکسترنال، eGPU یا External GPU نیز گفته می‌شود و معنی هر سه عبارت یکی است.

منظور از داک کارت گرافیک اکسترنال معمولاً محفظه‌ای برای نصب کارت گرافیک است در حالی که عبارت eGPU Enclosure معمولاً برای اشاره به ایستگاهی کوچکی که کارت گرافیک روی آن نصب می‌شود کاربرد دارد و در واقع دور کارت گرافیک بسته نیست و کاملاً در معرض دید است.

خرید کارت گرافیک اکسترنال چه مزیتی دارد؟

کامپیوترهای ارزان معمولاً کارت گرافیک ضعیف یا نسبتاً ضعیف دارند که برای اجرا کردن بازی‌های گرافیکی مناسب نیست. حتی اگر تنظیمات گرافیکی بعضی از بازی‌ها را در حالت حداقلی یا Low قرار بدهید هم سرعت اجرای بازی خوب نیست و شاید تیک زدن و لگ شدید، اعصاب گیمر را خورد کند! در این شرایط ۳ راهکار وجود دارد:

  • استفاده از یک کامپیوتر و لپ تاپ بهتر
  • ارتقای سیستم و نصب کارت گرافیک قوی
  • استفاده از کارت گرافیک اکسترنال

چند سالی از معرفی اولین داک کارت گرافیک اکسترنال گذشته است و تنوع محصولات بیشتر شده است اما هنوز هم برخی کاربران سوال می‌کنند که داک کارت گرافیک اکسترنال چیست و چطور کار می‌کند؟

منظور از داک، ایستگاهی برای نصب کارت گرافیک است. داک کارت گرافیک اکسترنال قطعه و محفظه‌ای است که کارت گرافیک و گاهی پاور دلخواه روی آن نصب می‌شود و این محفظه یا ایستگاه با استفاده از پورت‌های سریع نظیر Thunderbolt به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل می‌شود و قدرت پردازش گرافیکی را افزایش می‌دهد که طبعاً برای بازی کردن یا برخی امور گرافیکی مناسب است.

معمولاً داک کارت گرافیک به صورت مجزا فروخته می‌شود و داخل آن کارت گرافیک موجود نیست. لذا گیمر می‌تواند کارت گرافیک اکسترنال استوک یا دست دوم یا کارت گرافیک نو خریداری کند و داخل آن نصب کند.

قیمت داک کارت گرافیک اکسترنال نسبتاً زیاد است و مدل‌های رده‌اول قیمتی در حد یک لپ‌تاپ Core i5 جدید دارند! به همین جهت شاید داک کارت گرافیک اکسترنال مورد استقبال همه گیمرها قرار نگیرد.

قبل از اینکه در مورد قیمت داک کارت گرافیک اکسترنال صحبت کنیم به محدودیت مهم زیر توجه کنید:

دقت کنید که داک کارت گرافیک اکسترنال به پورت سریع نظیر تاندربولت ۳ یا ۴ یا OCuLink نیاز دارد، ظاهر تاندربولت شبیه به USB C است اما هر لپ‌تاپ یا مادربوردی که پورت USB C‌ داشته باشد، از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کند. OCuLink نیز یک پورت نسبتاً جدید است که هنوز فراگیر نشده است.

داک کارت گرافیک اکسترنال نسبتاً کوچک و سبک است و حمل کردن آن ساده است. لذا بعضی از گیمرها داک کارت گرافیک اکسترنال را معمولاً همراه دارند.

پورت OCuLink چیست؟

پورت خاصی به اسم OCuLink که مخفف Optical-Copper Link، جایگزین خوبی برای تاندربولت محسوب می‌شود چرا که ارزان‌تر از تاندربولت و سریع‌تر از آن است و به مرور زمان کمپانی‌های بیشتری محصولاتی با این پورت معرفی کرده‌اند. این پورت امکان اتصال کارت گرافیک به کامپیوتر از طریق رابط PCIe را فراهم می‌کند و به همین علت سریع‌تر از تاندربولت است. آخرین نسخه OCuLink از تاندربولت ۴ و حتی نسل بعدی آن که تاندربولت ۵ است، سریع‌تر است. به صورت خلاصه تنها فرق آن با اسلات‌های پی‌سی‌آی‌ اکسپرس روی مادربورد در این است که قابلیت اتصال کارت گرافیک به صورت اکسترنال وجود دارد.

نکات مهم در خرید کارت گرافیک اکسترنال

در این سال‌ها تنوع محصولات موجود بیشتر شده و قیمت داک کارت گرافیک اکسترنال متنوع است و لذا بهتر است با ویژگی‌های مهم و کاربردی داک کارت گرافیک اکسترنال آشنایی داشته باشید تا محصولی که مناسب کار خودتان است را انتخاب کنید.

  • به ابعاد کارت گرافیکی که می‌خواهید داخل داک نصب کنید توجه کنید. فضای داخل داک کارت گرافیک اکسترنال محدود است و هر کارت گرافیکی داخل آن جا نمی‌شود!
  • حداکثر توان مصرفی کارت گرافیک موردنظر را با مشخصات پاور ساپلای داخل داک مقایسه کنید. تعداد کابل‌های برق ۶ پین و ۸ پین پاور داخل داک را نیز با پورت‌های برق کارت گرافیک مقایسه کنید.
  • بعضی از داک‌ها فاقد پاور هستند و می‌توانید پاور مناسب و دلخواه داخل آن نصب کنید.
  • بعضی از داک‌ها از نظر گردش هوا و خنک‌کاری، طراحی بهتری دارند.
  • بعضی از داک‌ها امکانات اضافی نظیر پورت USB دارند که شاید برای وصل کردن هارد اکسترنال و SSD اکسترنال که روی آن بازی نصب شده، عالی باشد. به این ترتیب بازی‌های حجیم و کارت گرافیک موردنیاز برای اجرا کردن بازی، همواره در دسترس گیمر خواهد بود.
  • کانکتور اتصال داک به کامپیوتر و لپ‌تاپ بسیار مهم است، بررسی کنید که کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما پورت موردنیاز نظیر تاندربولت ۴ را داشته باشد.

توجه داشته باشید که کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ قدیمی یا مادربورد قدیمی مناسب نیست، علت این است که محصولات قدیمی و حتی لپ‌تاپ‌ها و مادربوردهای نسبتاً ارزان امروزی، پورت USB با پشتیبانی از رابط Thunderbolt ندارند.

بهترین داک کارت گرافیک سال ۲۰۲۴: TREBLEET Thunderbolt 3 eGPU Enclosure با قیمت حدود ۳۲۰ دلار

این داک کارت گرافیک اکسترنال نسبتاً بزرگ و سنگین و البته گران است. اما در مقابل کیفیت ساخت بالایی دارد و ۳ پورت USB با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه روی آن دیده می‌شود که یکی از پورت‌ها USB C و ۲ پورت دیگر USB A یا همان USB با ظاهر مستطیلی‌شکل معمول است. نیاز به پاور نیست و پاور ۶۰۰ واتی داخل آن نصب شده است که از کارت گرافیک‌هایی با توان مصرفی حداکثر ۴۵۰ پشتیبانی می‌کند.

با خرید داک کارت گرافیک اکسترنال TREBLEET Thunderbolt 3 eGPU Enclosure می‌توانید کارت گرافیک‌های بزرگ که ارتفاعی به اندازه ۳ اسلات پی‌سی‌آی اکسپرس دارند را داخل این داک کارت گرافیک اکسترنال نصب کنید و طبعاً اغلب محصولات قابل نصب است. البته کارت گرافیک پر‌مصرف و غول‌آسای RTX 4090 جزو این محصولات نیست. این داک حتی یک اسلات M.2 برای متصل کردن SSD دارد.

بهترین کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۴

 

توجه کنید که این داک با ۲ عدد پورت تاندربولت به سیستم متصل می‌شود که پورت دوم به کارت گرافیک مربوط نیست بلکه برای درایو SSD با پورت M.2 در نظر گرفته شده است..

داک کارت گرافیک اکسترنال ارزان TREBLEET Thunderbolt 3 Mini eGPU Enclosure

شاید به دنبال ارزان‌ترین داک کارت گرافیک اکسترنال هستید که کیفیت خوبی داشته باشد. به طور معمول باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار هزینه کرد و یکی از بهترین گزینه‌ها، مدل Mini کمپانی TREBLEET است. این داک ارزان بدون پاور است و متأسفانه پاور کنار آن قرار می‌گیرد و روی آن جایی برای متصل کردن پاور دیده نمی‌شود! که البته این موضوع از نگاه برخی گیمرها، مزیت محسوب می‌شود چرا که پاور کاملاً جداست. فراموش نکنید که هزینه‌ی خرید پاور را به قیمت آن اضافه کنید. خوشبختانه این مدل هم از کارت گرافیک‌های بزرگ که ۳ اسلات فضا اشغال می‌کنند، پشتیبانی می‌کند.

بهترین کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۴

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، این داک نیز یک پورت USB A با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دارد و به کمک تاندربولت به لپ‌تاپ یا کامپیوتر و مینی پی‌سی وصل می‌شود.

ایستگاه کارت گرافیک اکسترنال با پورت OCuLink و قیمت ۱۰۰ دلار: Minisforum DEG1

پورت جدید OCuLink موجب معرفی شدن داک و ایستگاه کارت گرافیک اکسترنال با قیمت‌های کمتر از ۱۰۰ دلار شده است چرا که این پورت هزینه‌ی تمام شده کمتری نسبت به تاندربولت اینتل دارد و سرعت آن نیز بیشتر است. به عنوان مثال Minisforum DEG1 یک ایستگاه ساده و کوچک برای نصب کارت گرافیک اکسترنال و همین‌طور نصب کردن پاور روی آن است که قیمت آن فقط ۱۰۰ دلار است.

بهترین کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۴

اگر به پورت USB نیاز دارید، Minisforum DEG1 شما را ناامید می‌کند چرا که طراحی ساده و جمع و جوری دارد. اما نکته‌ی جالب این است که این ایستگاه حتی از RTX 4090 نیز پشتیبانی می‌کند به شرط آنکه پاور قدرتمندی بخرید که برای این کارت گرافیک کافی باشد.

بهترین داک کارت گرافیک اکسترنال گران با پاور قوی: GIGABYTE AORUS RTX 4090 Gaming Box

اگر محدودیت بودجه ندارید می‌توانید داک کارت گرافیک اکسترنالی بخرید که حتی کارت گرافیک قدرتمند و پرمصرف RTX 4090 نیز روی آن نصب شود. گیگابایت و برند گیمینگ AORUS این کمپانی، یک داک گران‌قیمت و سنگین و البته بزرگ با پاور 850 واتی و کارت گرافیک RTX 4090 معرفی کرده است.

روی GIGABYTE AORUS RTX 4090 Gaming Box امکانات جانبی نظیر ۳ پورت USB 3.2 و حتی پورت اترنت برای شبکه کردن نیز دیده می‌شود.

بهترین کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۴

توجه کنید که کارت گرافیک RTX 4090 داخل این داک غول‌آسا، با سیستم خنک‌کاری آبی خنک می‌شود و لذا نمی‌توانید در آینده کارت گرافیک دیگری داخل آن نصب کنید.

تنها اشکال فنی این باکس گیمینگ ۲ هزار دلاری که وزن آن حدود ۵ کیلوگرم است، اتصال به کمک تاندربولت ۳ است که شاید عملکرد RTX 4090 را کمی محدود کند. اشکال غیرفنی نیز قیمت آن است، با ۲ هزار دلار هزینه، می‌توان یک لپ‌تاپ گیمینگ خریداری کرد که طبعاً قدرت آن در حد RTX 4090 دستاپی نیست اما به هر حال سبک‌تر و پرتابل و مجهز به مانیتور و موس و کیبورد است.

بهترین کارت گرافیک اکسترنال برای عموم کاربردها: OneXGPU با کارت گرافیک Radeon RX 7600M XT

اگر هدف شما بازی کردن باشد اما نه با بالاترین تنظیمات گرافیکی، کارت گرافیکی نظیر RX 7600M XT گزینه‌ی خوبی است و می‌توانید از محصولی به اسم OneXGPU با گرافیکRadeon RX 7600M XT استفاده کنید. قدرت پردازش گرافیکی این کارت گرافیک برای بازی‌های امروزی که با رزولوشن 1080p اجرا شده باشد، کافی است اما برای رزولوشن‌های بالاتر باید تنظیمات گرافیکی را کم و بیش کاهش دهید.

قیمت کارت گرافیک اکسترنالی که OneXGPU معرفی کرده، ۷۰۰ دلار است که در نگاه اول شاید بالا به نظر برسد اما وزن کم و پشتیبانی از انواع پورت، مزایای جالب توجهی است. وزن این محصول فقط ۲ پوند یا حدود ۹۰۰ گرم است.

به عنوان مثال می‌توانید SSD در اسلات M.2 آن نصب کنید، می‌توانید از تاندربولت ۴ و همین‌طور USB 4 و حتی رابط خاص OCuLink برای متصل کردن آن به کامپیوتر و لپ‌تاپ استفاده کنید. پورت شبکه و ۲ پورت USB A نیز از امکانات جانبی آن است.

بهترین کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر در سال ۲۰۲۴

در بخش خروجی ویدیویی نیز ۲ پورت دیسپلی‌پورت و ۲ عدد HDMI در نظر گرفته شده است و لذا می‌توانید ۴ نمایشگر را به این ابزار کوچک وصل کنید.